آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

خانه های چینی در ایران ؟



خانه های چینی  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

عضو کمیسیون عمران از جزئیات مذاکره با چشم بادامی ها می گوید ... 

 بعد از خودرو و لوازم برقی چینی، نوبت به خانه های چینی رسیده است. دولت سیزدهم از قبل از انتخابات اعلام کرد بنا دارد چهار میلیون واحد مسکونی ارزان برای دهک‌ های پایین و متوسط درآمدی بسازد. وعده ای که اظهارنظرهای پیرامون آن در یکی دو هفته اخیر نشان می دهد که کم کم باید منتظر عملی شدنش باشیم. پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن، شمارش معکوس برای ساخت سالیانه یک میلیون خانه آغاز شده است.

 

در این خصوص دو نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس در روزهای اخیر جزئیات بیشتری از شرایط ثبت نام، مبلغ وام، اقساط و... اعلام کرده اند اما آن چه از دیروز خبرساز شده از احتمال ورود چینی ها برای ساخت مسکن در ایران حکایت دارد. روز گذشته عضو کمیسیون عمران مجلس از مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با چهار تا پنج سازنده بزرگ کار را شروع می‌کند و این سازندگان از انبوه‌سازان و شرکت‌های کوچک‌تر برای ساخت واحد‌ها استفاده خواهند کرد.  وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در طرح جهش تولید مسکن با شرکت ‌های چینی در حال رایزنی است تا فناوری ساخت مسکن را به کشورمان منتقل کند، اما هنوز حضور چینی‌ها قطعی نشده است. اقبال شاکری افزود: برای کاهش هزینه ساخت و ساز با چینی‌ها مذاکره می‌شود، اما ساخت مسکن جهش تولید به صورت مناقصه و رقابتی خواهد بود.

 

مخالفت عضو دیگر عمران با ورود چینی ها

احتمال ورود چشم بادامی ها از سرزمین اژدها برای ساخت مسکن در ایران اگرچه می‌تواند انتقاد‌های سازندگان داخلی را به همراه داشته باشد، اما در صورت بهبود سرعت و فناوری ساخت مسکن مطابق استاندارد‌های روز دنیا، می‌تواند تحولی در سرعت و کیفیت ساخت مسکن کشور به وجود بیاورد. در همین حال یک عضو دیگر از کمیسیون عمران مجلس ضمن مخالفت با مذاکره وزارت راه با چینی‌ها گفت:  از نظر ما کشور توان تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و حتی بیشتر را دارد.محمدرضا رضایی کوچی  در پاسخ به پرسشی مبنی بر مذاکره با چینی‌ها برای ساخت‌و ساز انبوه در کشور، اظهار کرد:‌ از نظر ما کشور توان تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و حتی بیشتر را دارد. وی اضافه کرد:‌ در بحث صنعتی سازی برخی خطوط تولید را داریم که به ‌واسطه بی‌توجهی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند.می‌توانیم شرکت‌ها را در صنعتی سازی تقویت کنیم تا بتوانیم در این حوزه وضعیت بهتری پیدا کنیم.

 

نایب رئیس دوم کمیسیون عمران  :

چینی ها سابقه خوبی در طرح های عمرانی ایران ندارند

مذاکره با چینی ها برای حضور در صنعت ساختمان ایران، گمانه هایی مانند احتمال بیکاری بخشی از کارگران و متخصصان ایرانی و... را به دنبال داشته است. برای جزئیات مذاکره وزارت راه با این کشور با نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس گفت و گو کردیم. صدیف بدری در گفت و گو با خراسان می‌گوید: با توجه به توانمندی شرکت های مشاور و پیمانکاران و انبوه سازان در کشورمان من موافق حضور چینی ها در ایران نیستم.

 

در این شرایط، حتما باید بخش خصوصی خودمان را تقویت کنیم و این موضوع در خروج ارز هم به کمک مان می آید. مگر این که در شرایط تحریم، چینی ها منابع مالی هم با خودشان بیاورند. مثلا اگر ساخت هرمتر مسکن 5 میلیون هزینه دارد آن ها خودشان بپردازند و در مقابل با روش هایی مانند تهاتر نفت، پول شان را بگیرند. در صورتی که این شرایط مالی برای طرح تعریف شود این در فروش نفت مان به ما کمک می کند. در غیر این صورت من حضور چینی ها را به صلاح نمی بینم. اگر قرار باشد قرارداد ارزی ببندیم و به آن ها ارز بدهیم این به نفع کشورمان نیست و بخش خصوصی و انبوه سازان خودمان را تضعیف می کنیم.

 

مذاکره با چینی ها در چه مرحله ای است؟

نماینده اردبیل در ادامه درباره جزئیات مذاکره با چینی ها می گوید: وزارت راه و شهرسازی چند روز پیش اعلام کرد که در حال مذاکره با کشور چین هستیم. ما هم این هفته از آقای قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دعوت کردیم که به جلسه کمیسیون بیاید اما به دلیل جلسه ای که با معاون اول رئیس جمهور داشتند نتوانستند به مجلس بیایند. امیدوارم در هفته آینده میزبان وزیر راه و شهرسازی باشیم. هنوز نمی توان نظر قطعی در خصوص موافقت یا مخالفت اعضای کمیسیون عمران داد. در کمیسیون، عده ای موافق و عده‌ای مخالف هستند اما نمی توان نظرات را جمع بندی کرد. چون باید ابتدا وزیر راه به کمیسیون بیاید و ما دلایل او را بشنویم شاید قانع شدیم که حضور چینی ها به صلاح کشور است.

 

چینی ها سابقه خوبی در مسکن سازی ایران ندارند

در زمان دولت اسبق، بخش زیادی از مسکن مهر در تهران و مخصوصا پرند توسط شرکت های چینی ساخته شد . این نماینده مجلس درباره سابقه همکاری با این کشور می گوید: چینی ها در پروژه های عمرانی که در سابق در ایران حضور داشتند تجربه موفقی نداشته اند. ما در گذشته در بزرگراه ها و پروژه های عمرانی زیرساختی تجربه موفقی از آن ها ندیدیم و باید معلوم شود که کم کاری از آن ها بوده یا خودمان به آن ها سخت‌گیری نکردیم. اما آن ها یک ظرفیتی دارند و اگر قراردادهای سختی با آن ها بسته شود و اگر از منابع مالی خودشان هم استفاده کنند می توان از ظرفیت متخصصان چینی استفاده کرد. در چنین شرایطی که اروپایی ها و کشورهای بزرگ به دلیل تحریم ها با ما کار نمی کنند چینی ها یک ظرفیت بزرگ هستند و می توان از آن ها استفاده کرد اما باید موضوعات فنی و حقوقی را سفت و سخت گرفت.

 

حضور چینی ها منجر به بیکاری ایرانی ها نخواهد شد

وی ادامه می دهد: چینی ها همه عوامل ساخت مسکن را با خودشان نمی آورند و بیشتر بخش متخصصان خبره ساخت مسکن و فناوری را به ایران می آورند. مثلا ما یادمان نمی رود که در عرض چند روز، بیمارستان عظیمی برای مقابله با کرونا ساختند. بنابراین در بحث فناوری مدرن و نوین اگر بتوانیم از آن ها استفاده کنیم موافق هستم. در غیر این صورت پیمانکاران ما بهتر از آن ها هستند، به شرطی که حمایت شوند. ما شرکت های بزرگ ساختمانی داریم که در آذربایجان و ترکیه و عراق و سوریه فعالیت می کنند و باید به آن ها اهمیت بدهیم. باید افزایش سرمایه بخش خصوصی و اشتغال بیشتر نیروی کار خودمان در اولویت باشد.

 

همه تجهیزات و مصالح را در داخل داریم

نماینده اردبیل در ادامه می گوید: اگر چینی ها بیایند ما همه تجهیزات و مصالح را در داخل کشورمان داریم. فقط بخشی از فناوری ساخت سریع مسکن را در داخل نداریم و باید وارد کنیم. حتی در این تعداد بالای سالیانه یک میلیون مسکن هم نیروی کار فنی و مصالح و... را در داخل کشورمان داریم. همه ظرفیت های تولید سیمان، فولاد، وسایل برقی، لوله کشی و.... در داخل موجود است و اتفاقا با وزیر صمت هم امروز (دیروز)یک جلسه داشتیم. یک برنامه ای هم آن ها دارند تا در ساخت سالانه یک میلیون مسکن بتوانیم از همه ظرفیت های داخلی استفاده کنیم.

 

خراسان 

میرجانیان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------