آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

خروج تازه‏‏‌واردها از بورس تهران؟



بازار سهام ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
۸۹‌درصد سرمایه ورودی حقیقی‏‏‌ها در ابتدای سال ۹۹، از بازار سهام خارج شد

 ۹ هفته متوالی است که سهامداران خرد دست از ماشه فروش برنمی‌‌‌دارند. معاملات اولین هفته آبان‌‌‌ماه در حالی پایان یافت که در کنار عقب‌‌‌نشینی ۳‌درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای، حقیقی‌‌‌ها خالص فروشی بالغ بر ۱۴۸۰‌میلیارد تومانی رقم زدند تا در مجموع ۹ هفته گذشته بیش از ۱۳‌هزار و ۵۶۷‌میلیارد تومان سرمایه خرد از گردونه معاملات سهام خارج شود. در این میان بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۰‌درصد از پول‌‌‌هایی که سهامداران خرد در ۵ ماه نخست سال ۹۹ - یعنی همزمان با رشد پرشتاب قیمت سهام - وارد بورس تهران کرده بودند، طی ۱۵ ماه گذشته راه خروج از بازار را برگزیده‌‌‌اند که می‌تواند نشانه‌‌‌ای امیدوارکننده از بازگشت بازار سهام باشد.

 

 در انتظار بازگشت

شاید این روزها صحبت از احتمال بازگشت بورس به مدار صعودی مضحک به نظر رسیده و با واکنش منفی سهامداران روبه‌رو شود؛ سهامدارانی که حالا بیش از یک سال است هر روز در انتظار تغییر مسیر قیمت‌هایند اما برعکس هر روز شاهد افزایش زیان سبد سهام خود هستند. با این حال نشانه‌‌‌هایی از احتمال بازگشت بورس دیده می‌شود. سهامداران خرد که از ابتدای سال ۹۹ با شتاب بیشتری سرمایه‌‌‌های خود را وارد بازار کردند در ۵ ماه نخست سال گذشته یعنی تا زمان رسیدن شاخص کل به اوج ۱/ ۲‌میلیون واحدی، تنها در بورس تهران خالص خرید ۹۶‌هزار و ۵۵۵‌میلیارد تومانی را رقم زدند. با آغاز تخلیه حباب بازار تا امروز اما شاهد خروج ۸۶‌هزار و ۷۷۳‌میلیارد تومانی این سرمایه‌‌‌ها از گردونه‌‌‌ معاملات سهام بودیم. به این ترتیب حدود ۸۹‌درصد از پول‌‌‌های عموما بی‌‌‌تجربه‌‌‌ای که در اوج قیمت‌ها وارد تالار شیشه‌‌‌ای شده‌‌‌ بودند، در ماه‌‌‌های اصلاحی بورس راه خروج را برگزیدند. وضعیتی که می‌تواند فعالان بورسی را نسبت به بازگشت روند بازار امیدوار کند.

 

عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به ۵ آبان‌‌‌ماه در حالی پایان یافت که سهامداران خرد تنها در ۴ صنعت به عنوان خریدار ظاهر شدند. به این ترتیب از ۳۹ صنعت فعال بورس تهران، ۳۵ گروه با خالص فروش مثبت بازیگران حقیقی مواجه شدند. گروه اطلاعات و ارتباطات در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت در صدر توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت و در مجموع هفته جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۶‌میلیارد و ۹۷۸‌میلیون تومان را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کرد.

 

«های‌‌‌وب» پرخریدترین سهم این گروه از سوی سهامداران خرد بود. پس از آن نیز ۳ گروه با ارزش بازار پایین همچون رایانه، انبوه‌‌‌سازی و حمل‌ونقل بودند که در لیست خرید این دسته از بازیگران بورسی قرار گرفتند.  در آن سوی بازار اما حقیقی‌‌‌ها بار دیگر سهامی را در لیست فروش خود قرار دادند که از بالاترین میزان نقدشوندگی برخوردار بودند.

 

در میان این صنایع، زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه محصولات شیمیایی اما بیشترین خالص فروش حقیقی را تجربه کرد. به این ترتیب در مجموع زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳۲۴‌میلیارد و ۱۹۵‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. بانکی‌‌‌ها دومین گروهی بود که سهامداران خرد در لیست فروش خود قرار دادند. این گروه با خالص فروش ۲۰۵‌میلیارد و ۳۸۸‌میلیون تومانی از جانب حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شدند. پالایشی‌‌‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۶۴‌میلیارد و ۶۸۴‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. شرکت‌های زیرمجموعه گروه فلزات اساسی نیز در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت با انتقال سهامی به ارزش ۱۶۳‌میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران عمده بورس تهران مواجه شدند.

 

   در روزهای هفته چه گذشت؟

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با افت حدود ۲‌درصدی مواجه شد و به موازات آن حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خالص فروش ۵۴۰‌میلیارد و ۲۷۱‌میلیون تومانی را رقم زدند. ۴ صنعت بورسی روز شنبه در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار داشتند و در مقابل شاهد خالص فروش مثبت این گروه از بازیگران بورسی در ۳۳ گروه بودیم. گروه اطلاعات و ارتباطات با جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی ۱۱‌میلیارد و ۷۸۸‌میلیون تومان صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به خود اختصاص داد و بعد از آن نوبت به گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های محصولات فلزی، مواد دارویی و سایر مالی رسید. در مقابل اما محصولات شیمیایی با بیشترین خالص فروش سهامداران خرد به میزان ۱۴۴‌میلیارد و ۶۲۶‌میلیون تومان مواجه شدند. در ادامه نیز حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بیشترین تمایل را به نقد کردن سهام خود در گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فرآورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی، بانک‌ها و خودرو داشتند.

 

دوشنبه: فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در میانه هفته نیز ادامه پیدا کرد و در روزی که شاخص سهام افت ۷/ ۱‌درصدی را ثبت کرد، شاهد انتقال سهامی به ارزش ۵۰۴‌میلیارد و ۶۷۸‌میلیون تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بودیم. در این روز نیز سبد خرید سهامداران خرد صنایع کمی را دربرگرفت. در این راستا روز دوشنبه تنها سه گروه مورد توجه حقیقی‌‌‌ها قرار گرفتند. زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زراعی بورس تهران در این روز شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۵۶۹‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. صنعت سایر معادن با تک نماد «کماسه» نیز در این روز در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار گرفت و خالص خرید ۳۶۵‌میلیون تومانی از جانب این گروه از سهامداران را تجربه کرد.

 

نهادهای مالی از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد طی دادوستدهای روز دوشنبه بودند. در مقابل محصولات شیمیایی مطابق روال روزهای گذشته با خالص فروشی به میزان ۸۵‌میلیارد و ۴۲۱‌میلیون تومان از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. پس از آن فلزی‌‌‌ها شاهد انتقال سهامی به ارزش ۷۱‌میلیارد و ۲۷۵‌میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران عمده بورس تهران بودند.

 

سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه: در سومین روز کاری هفته، مسیر نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تغییر کرد و شاخص کل با وجود افت قیمت اغلب نمادهای معاملاتی، با اهرم بزرگان کالایی رشد ۰۲/ ۰‌درصدی را تجربه کرد اما نتوانست توجه سهامداران خرد را به خود جلب کند. به این ترتیب حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روز سه‌‌‌شنبه خالص فروش ۳۸۲‌میلیارد و ۴۳۲‌میلیون تومانی را رقم زدند. در این روز ۳۶ گروه با صدرنشینی صنایع محصولات شیمیایی، بانک‌ها، فلزات اساسی، فرآورده‌‌‌های نفتی و خودروسازان مانند روزهای گذشته با خالص فروش سهامداران حقیقی مواجه شدند.

 

بیشترین فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی به میزان ۹۰‌میلیارد و ۷۰۲‌میلیون تومان رقم خورد. در آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سوی بازار اما بار دیگر چند گروه کوچک ریالی بودند که بخشی از سرمایه‌‌‌ای خرد را جذب زیرمجموعه‌‌‌های خود کردند. گروه رایانه در اولویت نخست سهامداران خرد برای خرید قرار گرفتند و جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۰‌میلیارد و ۹۵۰‌میلیون تومان را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کرد. دو صنعت حمل‌ونقل و نهادهای مالی نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند.

 

چهارشنبه: در پایان هفته رشد شاخص کل بورس تهران کمی پرجان‌‌‌تر بود. در این روز نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با افزایش ۷/ ۰‌درصدی کمی به ابرکانال ۴/ ۱‌میلیون واحد نزدیک‌‌‌تر شد. این رشد سبب شد تا از میزان فروش سهامداران حقیقی نیز کاسته و رقم خروج سرمایه این دسته از بازیگران بورسی به ۵۲‌میلیارد و ۶۸۴‌میلیون تومان محدود شود. در این روز لیست خرید سهامداران خرد نیز کمی شلوغ شد و ۱۳ صنعت را در برگرفت. به این ترتیب در پایان هفته گذشته حقیقی‌‌‌ها در گروه اطلاعات و ارتباطات خالص خریدی به میزان ۲۴‌میلیارد و ۷۹۱‌میلیون تومان رقم زدند. پس از آن انبوه‌‌‌سازان بودند که شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۱‌میلیارد و ۷۰۳‌میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار بیشترین خروج نقدینگی خرد از آنِ گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به میزان ۳۲‌میلیارد و ۹۹۶‌میلیون تومان شد. پس از آن صنعت ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات بود که با خالص فروش ۱۴‌میلیارد و ۵۰۸‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شد.

 

دنیای‌اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------