موز و بادمجان خوراک دام شد!



 گرانی نهاده دامی  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که دامداران به دلیل گرانی نهاده دامی به دام خود موز و بادمجان می‌دهند. آیا نهاده دامی کمیاب شده است؟

 

تابستان امسال کاه و علوفه در برخی استان‌ها کمیاب شد. دامداران علت کمیابی علوفه را خشکسالی عنوان کرده بودند. حالا با شروع فصل سرما تامین خوراک برای دامداران سخت شده است.

 

گویا کمبود نهاده باعث شده دامداران ضایعات میوه و صیفی‌جات را خوراک دام خود کنند. بعد از سیب، سیب زمینی و خاک اره این بار موز و بادمجان خوراک دام‌ها شده است.

 

موز در حالی خوراک دام‌های کشور شده است که سال گذشته قیمت هر کیلو موز به ۴۰ هزار تومان رسیده بود اما حالا قیمت آن به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده و عرضه موز به کشور آن قدر زیاد شده که بخشی از این میوه خوراک دام شده است.

 

خوراک دام گران است

رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به وضعیت خوراک دام می‌گوید: نهاده دامی دوباره کمیاب و گران شده است. تامین نهاده آنقدر برای دامداران در نیمه دوم سال سخت شده که دامداران مجبورند ضایعات میوه و صیفی‌جات را جایگزین خوراک دام کنند.

 

منصور پوریان به تجارت‌نیوز توضیح داد: خشکسالی و کم‌آبی عرضه علوفه را کم کرده و در فصل سرما کمبود خوراک دام هزینه سنگینی را برای دامداران تراشیده است.

 

او ادامه داد: هزینه نگهداری دام برای دامداران ایرانی سخت شده است. از طرفی با آن که بیش از دو ماه است صادرات دام ابلاغ شده اما هزینه نگهداری دام، حمل و نقل و عوارض، آن قدر گران است که صادرات دام به کشورهای اطراف هم صرفه اقتصادی ندارد.

 

او بیان کرد: به عنوان نمونه قیمت گوسفند ۴۰ کیلویی زنده حدود دو میلیون تومان است این در حالی است که برای صادرات دام باید حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه قرنطینه، حمل و نقل و عوارض پرداخت شود. یعنی هزینه یک دام زنده دیگر صرف هزینه جانبی صادرات می‌شود که این مقدار برای یک دامدار هرگز مقرون به صرفه نیست.

 

دام فعلا صادر نمی‌شود

پوریان گفت: با آن که صادرات دام آزاد است اما به دلیل سختی بازگشت ارز و دیگر مسائل، دامداران انگیزه‌ای برای صادرات ندارند و صادرات دام به دیگر مرزها فعلا منتفی است.

 

پیش از این منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفته بود: براساس اولویت دولت ابتدا نهاده‌ها را در اختیار مرغداران، سپس در اختیار دام‌های سنگین شیرده می‌گذارد. همین اولویت‌بندی‌ها باعث شده که به دام‌های سبک خوراک نرسد و دامداران برای پر کردن شکم دام خود ضایعات میوه را جایگزین کنند.

 

تجارت نیوز

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------