آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

بازار حیرت زده از گرانی انواع تخمه و آجیل / گرانی ۴۰ درصدی آجیل شب یلدا



آجیل و خشکبار ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اعتقاد بر اینکه فعالان بازار از گرانی انواع تخمه و آجیل حیرت زده هستند، گفت: قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰درصد گران شده است.

علیرضا حمصیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دلایل افزایش قیمت آجیل شب یلدا، اظهار کرد: امسال شرایط جوی خاص هر فصل همچون سرمازدگی و گرمازدگی موجب از بین رفتن برخی اقلام آجیل از جمله پسته شده است.

 

وی افزود: از سوی دیگر سطح زیر کشت اقلام آجیل همچون پسته نسبت به سال گذشته کمتر شده، همچنین صادرات برخی اقلام این محصول موجب افزایش قیمت آن شده است.

 

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان به افزایش بی رویه و عجیب قیمت تخمه در بازار اشاره کرد و گفت: فعالان بازار از گرانی انواع تخمه حیرت زده هستند، چراکه گرانی‌ها عرفی دارد، اما گرانی اقلام مختلف آجیل از جمله تخمه اکنون از عرف خارج شده است.

 

وی با اشاره به افزایش عجیب تخمه هندوانه در بازار، توضیح داد: درحالی‌که سال گذشته هر کیلو تخمه هندوانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود، امسال قیمت این محصول به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

 

حمصیان اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو تخمه ژاپنی بین ۱۵۰ تا ۲۱۰ هزار تومان، تخمه کدو بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، تخمه هندوانه حدود ۱۵۰ هزار تومان و تخمه گل آفتاب بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است. 

 

وی تصریح کرد: در مجموع قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰درصد گران شده است، البته برخی اقلام آجیل بیش از این عدد افزایش قیمت داشته است.

 

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اعتقاد بر اینکه امروز به نوعی هیچ کس نمی‌تواند مانع برخی افزایش قیمت‌ها شود، گفت: برخی اقلام وارداتی آجیل متأثر از افزایش نرخ ارز است.

 

وی با اشاره به قیمت انواع آجیل در بازار اصفهان، اظهار کرد: قیمت انواع پسته در بازار اصفهان بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، فندوق بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، مغز بادام بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، بادام هندی بین ۳۵۰ تا ۴۶۰ هزار تومان، نخودچی دو آتیشه بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، کشمش سبز بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، انجیر بین ۱۲۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و در مجموع قیمت یک کیلو آجیل شب یلدا بین ۲۳۰ تا ۳۳۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر کیلو برنجک بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و شکوفه حدود ۶۰ هزار تومان است.

 

حمصیان تاکید کرد: درحالی‌که حدود ۱۰ روز به شب یلدا ۱۴۰۰ باقی مانده است، فروشندگان آجیل، هیچ عکس‌العملی از مردم برای خرید ندیده‌اند، البته احتمال می‌رود چند روز مانده به شب یلدا، خریدهای مردم بیشتر شود که در واکنش به آن، قیمت‌ها دوباره سیر صعودی به خود می‌گیرند.

 

وی گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افراد کمتر نسبت به خرید اقلام مختلف آجیل شب یلدا تمایل دارند، چراکه قیمت سه پاکت کوچک آجیل دست کم ۵۰۰ هزار تومان است که افراد مایلند این هزینه را برای خرید کالاهای ضروری‌تر منزل صرف کنند.

 

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان افزود: در شرایط اقتصادی فعلی اگر مردم ناچار به خرید آجیل شب یلدا برای عروس و دامادهای خود باشند، وارد این بازار می‌شوند.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------