جزئیات درآمد ۵۲۶ هزار میلیاردی مالیات / حقوق ۳۰۰ هزار میلیارد کم آورد!



 ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت منابع حاصل از مالیات را به ۵۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش داده که نسبت به بودجه سال گذشته معادل ۶۱.۸ درصد زیاد شده است. 

به گزارش ایسنا، جزئیات منابع بودجه دولت در سال آینده نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی از ۳۲۵ هزار میلیارد تومان به ۵۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده که معادل ۶۱.۸ درصد افزایش داشته است.

 

سهم مالیات اشخاص حقوقی در لایحه بودجه سال آینده ۱۳۳ هزار میلیارد تومان ۱۳۳ هزار و ۶۲۷ میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم بودجه سال جاری (۵۹ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان) بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. 

 

سهم مالیات بر درآمدها در لایحه بودجه سال آینده نیز ۸۴ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم ۵۴ هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان در بودجه سال جاری معادل ۵۵ درصد زیاد شده‌ است. 

 

کاهش ۲۶ درصدی مالیات بر ثروت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ 

علاوه بر این، میزان مالیات بر ثروت ۲۷ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده است که نسبت به سهم ۳۴ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان این مالیات در بودجه سال جاری، تقریبا ۲۶ درصد کاهش یافته است. 

 

همچنین، رقم مالیات واردات در لایحه بودجه سال آینده معادل ۷۷ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده که در مقایسه با مصوبه بودجه سال جاری (۵۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) ۴۲.۵ درصد افزایش یافته است. 

 

از سوی دیگر، مالیات کالاها و خدمات در لایحه بودجه سال آینده معادل ۲۰۳ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. این در حالی است که این رقم در بودجه سال جاری ۱۲۲ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان است که به میزان ۶۶.۳ درصد رشد داشته است. 

 

حقوق ۳۰۰ هزار میلیارد کم آورد!

 تراز عملیاتی بودجه سال آینده بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد که نشان می‌دهد دولت این مبلغ را نتوانسته از درآمدهای خود تامین کند.

 

به گزارش ایسنا، دولت‌ها مکلف هستند طوری برنامه‌ریزی کنند که منابع برای پرداخت هزینه‌های جاری  از درآمدهای دولت تامین شود و به مرور استفاده از محل دارایی‌هایی مثل درآمد نفتی برای هزینه جاری قطع شود.

 

اما در سال‌های گذشته با وجود کاهش درآمدهای نفتی همچنان درآمدها که شامل مالیات و سایر درآمدها مانند عوارض گمرکی می‌شود نتوانسته جایگزینی برای نفت و تامین هزینه‌های جاری دولت باشد.

 

این در حالی است که در بودجه سال آینده درآمدها حدود ۶۶۴.۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که  از آن ۵۳۲ هزار میلیارد مالیات و مابقی سایر درآمدها است.

 

در مقابل دولت حدود ۹۶۵ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دارد که عمده آن را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد.

 

بر این اساس از محل درآمدها فقط ۶۶۴.۴ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری تامین می‌شود و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر باقی می‌ماند که  باید  را از محل سایر منابع تامین شود.

 

سایر منابع دولت نیز واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با ۴۰۸ هزار میلیارد تومان است که حدود ۳۸۱ هزار میلیارد آن را نفت و درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد و مابقی مربوط به فروش اموال منقول و غیر منقول دولت می‌شود.

 

دیگر محل درآمدی دولت در  منابع عمومی، واگذاری دارایی‌های مالی با ۲۹۹ هزار میلیارد تومان است که مربوط به فروش اوراق و یا واگذاری سهام شرکت‌های دولتی می‌شود.

 

کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی برای بودجه سال آینده در حالی ثبت شده که دولت افزایش چندانی در هزینه‌های جاری نداشته است در حالی که در سال جاری تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های جاری نسبت به پارسال افزایش داشته و ۹۱۸ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------