محسن رضایی: یارانه‌ها از دی ماه ۲ برابر می‌شود



محسن رضایی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
معاون اقتصادی رئیس جمهور از دوبرابر شدن رقم یارانه‌ها خبر داد. 

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: قرار بود از آذرماه ماه رقم یارانه‌ها دو برابر شود، اما به علت مشکلاتی که در تهیه بن کارت ایجاد شد این روند به دی ماه منتقل شد.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها و برآورد‌ها به طور مثال یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان نقد و کالا یارانه دریافت خواهند کرد. 

 

پیش از این دولت اعلام کرده بود که در آذر ماه خبرهای خوبی برای مردم دارد. رئیس جمهور نیز در ابتدای شروع دولتش پرداخت یارانه در آذر ماه را جزو برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم اعلام کرده بود.

 

محسن رضایی در خصوص تامین منابع دو برابر شدن یارانه‌ها توضیحی نداده اما به نظر می‌رسد دولت دو برابر شدن یارانه‌ها را جایگزین ارز ترجیحی کرده است. در واقع به جای این که به صادرکنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی دهد، از طریق منابعی که با حذف این دلار آزاد می‌شود اقدام به افزایش یارانه‌ها کرده است.

 

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه: یارانه ۹۰ تا ۱۲۶ هزارتومانی در راه است 

دولت در بودجه سال آینده برای جبران تورم ناشی حذف ارز ترجیحی و افزایش قدرت خرید مردم، برای ۳۰ میلیون نفر، یارانه ۹۰ هزارتومانی و برای ۳۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۱۲۶ هزارتومانی در نظر گرفته است.

 

رویکرد بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که تورم در سال آتی، روند نزولی خواهد داشت.

 

تورم ۵ الی ۶ درصدی ناشی از حذف ارز ترجیحی، با تخصیص یارانه نقدی جبران می‌شود.

 

یارانه جدید رئیسی چقدر است؟

 دولت قرار است در سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را قطع کند. این ارز برای واردات برخی کالاها از جمله گندم، برخی مواد اولیه تولید دارو و دارو و نهاده‌های دامی اختصاص می‌یافت. 

 

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرده که برای جبران افزایش هزینه‌های ناشی از حذف این ارز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهد کرد که معادل واریز ۹۹ هزار تومان در ماه برای هر ایرانی است.

 

با این حال احتمالا دولت به همه افراد به یک اندازه یارانه ندهد و حتی ممکن است دهک‌های بالای درآمدی پرداخت نشود. به خصوص اینکه در لایجه بودجه، وزارت رفاه مکلف شده که در عرض سه ماه دهک‌های درآمدی را مشخص و نسبت به حذف یارانه (نقدی و معیشتی) پردرآمدها اقدام کند. در این میان یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده که یارانه جدید تنها به ۷ دهک اول درآمدی یعنی به حدود ۶۰ میلیون نفر که درآمد کمتری دارند اختصاص می‌یابد، به این ترتیب که ۴ دهک اول نفری ۱۲۰ هزار تومان در ماه و دهک‌های ۵، ۶ و ۷ نفری ۹۰هزار تومان دریافت خواهند کرد. اگر این اظهارات درست باشد یعنی همان کسانی از یارانه جدید بهره‌مند میشوند که حالا هم یارانه معیشتی بنزین را دریافت می‌کنند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------