آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

۵ لیتر بنزین شهروندی آب رفت



بنزین شهروندی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

وزیر نفت دیروز اعلام کرد که در طرح آزمایشی بنزینی که در جزیره کیش و سپس قشم برگزار می‌شود، به هر فرد ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی داده خواهد شد. این در حالی است که پیش از این، مجری این طرح و سرپرست منطقه آزاد کیش گفته بودند قرار است ماهانه ۲۰ لیتر به شهروندان اعطا شود.

 

به گزارش «ایرنا» جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دستاوردهای جهاد‌دانشگاهی، افزود: دولت سیزدهم تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد و در تلاش است یارانه را به جای خودروها به افراد بدهد.

 

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است توزیع یارانه بنزین را عادلانه کند، گفت: برنامه این است که این طرح در جزایر کیش و قشم به‌صورت آزمایشی انجام شود. بحث افزایش قیمت نیست بلکه در تلاشیم تا حتی افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.

 

وزیر نفت ادامه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داد: شاید جزو معدود طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که برای دولت هزینه دارد، اما مردم از این طرح بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند می‌شوند.

 

به گفته اوجی، در این طرح به همه مردم بر اساس کدملی که یک سال از اقامت آنها در ایران می‌گذرد، چه صاحبان خودرو و چه افرادی که خودرو ندارند، ۱۵ لیتر بنزین یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار و ۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.

 

با این حال، پنج‌شنبه حسین شمسیان، مجری این طرح در کیش به خبرنگاران گفته بود به هر فرد ۲۰لیتر بنزین ماهانه اختصاص خواهد یافت. محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش هم قبل از شمسیان این رقم را اعلام کرده بود. به این ترتیب، مشخص نیست به چه دلیلی یکباره ۵ لیتر بنزین از سهمیه بنزین شهروندی افراد در این طرح آزمایشی کاسته شده است.

 

در صورت در نظر گرفتن خانوار استاندارد با ۳۶/ ۳نفر جمعیت، سهمیه ۱۵ لیتری به معنای ۵۰ لیتر بنزین ماهانه برای خانوار است. این در حالی است که سهمیه ۲۰ لیتری منجر به سهمیه ۶۷ لیتری برای هر خانوار استاندارد می‌شد. به همین ترتیب، خانوار سه نفره ۴۵ لیتر بنزین ماهانه و خانوار ۴ نفره ۶۰لیتر بنزین دریافت خواهند کرد. در حال‌حاضر هر خودرو سواری ماهانه ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با نرخ ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کند.

 

  سهم سوخت مایع نیروگاهی ۲۶ یا ۴۰ درصد؟

اوجی درخصوص تامین سوخت زمستانی افزود: در تامین سوخت نیروگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به پاییز سال۹۹، موفق بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. سال گذشته در پاییز افزون بر ۳۳‌درصد سبد سوخت نیروگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سوخت مایع بوده اما امروز و در پاییز امسال این رقم به ۲۶‌درصد رسیده است و روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتری تحویل نیروگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی شده است که در بحث کنترل آلودگی هوا کمک بزرگی می‌کند.

 

با این حال، محمد رضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران شنبه گفته بود: روزانه نزدیک به ۱۲۰‌میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تحویل می‌شود؛ یعنی حدود ۶۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد نیاز نیروگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سوخت از طریق گاز تامین می‌شود و مابقی آن از طریق سوخت مایع است.

 

وزیر نفت همچنین عنوان کرد: ابتدای پاییز امسال حجم میعانات گازی ذخیره شده کشور بر روی آب زیاد بود، به دلیل آنکه بالا بودن حجم ذخیره میعانات گازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانست در زمستان باعث اختلال در تولید گاز ‌شود، مصرف داخلی و صادرات میعانات گازی در آذر‌ماه امسال افزایش پیدا کرد و حجم بالایی از ذخیره روی آب میعانات گازی ایران کم شد.

 

وی در ادامه به تولید گاز اشاره کرد و افزود: بالاترین میزان برداشت گاز اواخر آذر از میدان مشترک پارس‌جنوبی رقم خورد و بیش از ۷۰۵میلیون مترمکعب گاز برداشت شد.

 

عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد: در بحث تولید نفت و ظرفیت تولید گاز در پایان برنامه ششم باید حداقل تزریق گاز شیرین به خطوط لوله به ۲/ ۱میلیارد مترمکعب می‌رسید، اما به دلیل عدم‌سرمایه‌گذاری این میزان ۸۴۰ میلیون مترمکعب است.

 

وی ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داد: با انجام قرارداد سوآپ گازی بین ترکمنستان و جمهوری‌آذربایجان که از خط لوله جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد و ۲هفته دیگر آغاز می‌شود، افت فشار گاز نخواهیم داشت.

 

دنیای‌اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------