جزییات پرداخت یارانه‌های جدید اعلام شد/ هر نفر چقدر یارانه می‌گیرد؟



 یارانه‌های جدید  ,اخباردانشگاه  ,خبرهای دانشگاه
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود. 

به گزارش خبرآنلاین، سید حمید پورمحمدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

 

او با اشاره به این که کمک کالایی در دستور کار نیست، اضافه کرد: این نوع کمک زمانی انجام می شود که نتوانیم به وفور کالا را تأمین کنیم، اکنون همه موانع برای تأمین با ثبات و مطمئن کالا برداشته می شود و دولت خودش را کنار می کشد و بخش خصوصی به فراوانی می تواند این کالاها را تأمین کند.

 

پورمحمدی گفت: بنابراین ثبات در تأمین مستمر کالاها، یکی از اثرات این موضوع است پس یارانه را به صورت نقدی به مردم می دهیم و خودشان تشخیص می دهند آن را صرف چه کالایی کنند.

 

او افزود: بررسی ها نشان می دهد که اگر همه ی ارز ترجیحی حذف شود، حدود چهار و نیم درصد اثر تورمی مستقیم دارد و اثر تورمی غیرمستقیم آن دو و نیم درصد است یعنی بر روی هم حدود هفت درصد اثر تورمی کل دارد.

 

پورمحمدی اضافه کرد: اما ادامه وضع موجود و تأمین ارز از محل پایه ی پولی ۲۸ درصد اثر تورمی دارد.

 

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: هر کدام از ارز ترجیحی که حذف شود به ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می شود.

 

پورمحمدی افزود: تجارب گذشته نشان می دهد حذف ارز ترجیحی به جز شوک اولیه که وارد می کند در بلندمدت اثرات کاهنده بر تورم دارد.

 

او گفت: اکنون گندم را از گندمکار حدود هفت هزار تومان می خریم و حدود ۶۰۰ تومان می فروشیم یعنی دولت شش هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گندم، یارانه می دهد.

 

پورمحمدی ادامه داد: اکنون ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم می خریم، بر اساس بررسی ها در بدترین حالت، میزان مصرف کشور, هشت میلیون تن است یعنی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم معلوم نیست چه می شود؟ یا از مرز خارج می شود و یا مصرف دیگری از آن می شود و یا کسی آن را با تغییر اندک به عنوان کالای دیگر صادر می کند و به او مشوق مالیاتی هم می دهیم.

 

وی افزود: چرا باید این کار را کنیم؟ به آن میزانی که لازم است می گیریم و پول آن را در حلقه ی آخر به مردم می دهیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------