فضاسازی صنفی برای افزایش قیمت گوشت قرمز



 قیمت گوشت قرمز,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
رئیس شورای تامین دام در گفت‌وگو با همشهری: نرخ 150تا 175هزار تومانی گوشت گوسفندی در بازار وجود خارجی ندارد. قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت لاشه بره نر پرواری 115هزار تومان است.

  به گزارش همشهری: این روزها بازار گوشت قرمز به محل تلاقی 2دیدگاه تبدیل شده است. در شرایطی که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از رسیدن نرخ هرکیلو ران گوسفند به 175هزار تومان خبر داده، رئیس شورای تامین دام با اشاره به شرایط مناسب تولید، وجود ذخایر مطمئن و قیمت کنونی دام زنده در بازار داخلی، می‌گوید: گوشت 175هزار تومانی در بازار خرده‌فروشی وجود ندارد، اعلام این نرخ‌ها نوعی فضاسازی برای گرانی گوشت است. چه‌کسی راست می‌گوید؟

 

همزمان با آغاز صادرات دام زنده و انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، برخی فعالان صنفی از افزایش قیمت این کالای اساسی در بازار مصرف خبر می‌دهند. در مقابل، دست‌اندرکاران تولید و تامین دام سبک و سنگین با استناد به وضع مساعد تولید، وجود دام مازاد پرواری و ذخایر مناسب گوشت قرمز، از پیشی گرفتن میزان عرضه از تقاضای دام زنده و گوشت قرمز سخن می‌گویند.

 

گرم شدن بازار عرضه چندنرخی گوشت

مشاهدات میدانی  در مغازه‌های سطح شهر تهران، بیانگر ثبات نسبی قیمت گوشت قرمز و افزایش شکاف بین نرخ خرده‌فروشی این محصولات در مناطق مختلف شهر حکایت دارد، به‌نحوی که اکنون فاصله قیمت یک کیلوگرم گوشت لاشه بره نر پرواری در مناطق مجاور هم مثل تهرانسر و شهرک آپادانا به 11هزار تومان رسیده است.

 

این فاصله قیمت در برخی مناطق شمالی و مرکزی کلانشهر تهران بیشتر است و برخی فروشندگان گوشت لاشه گوسفندی را به نرخ هر کیلوگرم 150هزار تومان نیز به مشتریان عرضه می‌کنند. با این شرایط دیروز در منطقه تهرانسر قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی 129هزار تومان، ران 155هزار تومان، سردست 145هزار تومان، گردن 130هزار تومان و مخلوط چرخکرده گوسفندی و گوساله بنابر کیفیت از 145تا 150هزار تومان در نوسان بود.

 

فضاسازی صنفی برای افزایش قیمت گوشت قرمز

اما این قیمت‌ها در شهرک آپادانا به‌ترتیب 140هزار، 162هزار، 157هزار، 140هزار و گوشت چرخکرده مخلوط بنابر کیفیت از 160تا 175هزار تومان بود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله در منطقه تهرانسر 150هزار و در شهرک آپادانا 175هزار تومان بود. در بازار مرغ نیز قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه در منطقه تهرانسر 30تا 31هزار تومان و در شهرک آپادانا در محدوده 33هزار تا 33هزار و 500تومان بود.

 

نرخ 175هزار تومانی گوشت ران گوسفندی

به تازگی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از افزایش ۱۵هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم از این نوع گوشت در یک هفته اخیر خبر داده و علت این گرانی را قرنطینه گوسفندان برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اعلام کرده است.

 

علی‌اصغر ملکی می‌گوید: قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی از 115هزار تومان در هفته قبل به 135هزار تومان در هفته جاری رسیده، حتی قیمت گوشت ران گوسفندی از 170هزار تومان هم بیشتر شده است. او توضیح می‌دهد: هر دام پیش از صادرات باید 14روز قرنطینه شود و اکنون دام‌ها از میادین جمع‌آوری و با هدف صادرات در کرمانشاه و استان‌های جنوبی قرنطینه شده و قرار است از مرز باشماق صادر شود. او مدعی شده این مسئله باعث تنش بازار داخلی گوشت شده است، زیرا فروشنده داخلی دام را کیلویی 62هزار تومان خریداری می‌کند اما قیمت دام صادراتی کیلویی 90هزار تومان است.

 

در مقابل افشین صدر‌دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک ضمن تأیید خبر صادرات نخستین محموله دام سبک به عراق، می‌گوید: برخی قیمت بالای دام صادراتی را عامل کاهش عرضه دام زنده در بازار داخلی می‌دانند اما همه دام‌های صادراتی که در قرنطینه‌ها جمع‌آوری شده، به ازای هر کیلوگرم ۶۲هزار تومان صادر می‌شود، بنابراین قیمت ۹۰هزار تومانی دام صادراتی به هیچ عنوان صحت ندارد.

 

بزرگنمایی صادرات برای گرانی گوشت

رئیس شورای تامین و صادرکنندگان دام در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه صادرات دام زنده سبک از یک ماه پیش آغاز شده گفت: صادرات دام زنده و خرید حمایتی گوشت به خوبی انجام شده و ذخیره‌سازی‌ مناسبی برای این محصول صورت گرفته، قرار است به‌زودی بخشی از این ذخایر با قیمت مناسب در بازار عرضه شود.

 

منصور پوریان، با رد تأثیر صادرات دام بر گرانی گوشت افزود: در مجموع مجوز صادرات 200هزار راس دام سبک و 50هزار راس دام سنگین داده شده و این میزان صادرات عددی نیست که بر بازار گوشت تأثیری داشته باشد. او افزود: برخی که به‌دنبال برهم‌زدن آرامش موجود در بازار گوشت هستند، چنین القا می‌کنند که صادرات علت گرانی این محصول است.

 

قرنطینه دام صادراتی در استان‌هایی که اعلام شده صحت ندارد. قرنطینه دام سبک، تنها در بخش کوچکی از استان خوزستان انجام می‌شود که تأثیری بر تامین گوشت در کلانشهر تهران ندارد. پوریان افزود: در بخش دام زنده کشتاری همچنان عرضه زیاد است که این رشد عرضه موجب شده تا قیمت کنونی بره زنده نر کشتاری در بازار 54تا 55هزار تومان باشد اما قیمت بره ماده زنده مولد به‌دلیل رشد تقاضا برای زاد و ولد گوسفند به هر کیلوگرم 56هزار تومان رسیده است.

 

او افزایش قیمت دام سبک زنده را رد کرد و افزود: افزایش قیمتی در دام زنده نداشته‌ایم و دام‌های سبکی که برای صادرات قرنطینه شده نیز بیشتر بره نر پرواری و غیرمولد سال گذشته است. پوریان تأکید کرد: در فصل پاییز و زمستان امسال شاهد زایش 4میلیون راس دام سبک بوده‌ایم و از قبل نیز تا 14میلیون راس دام سبک آماده کشتار وجود دارد که باید ذخیره‌سازی‌ یا کشتار شود.

 

فضاسازی برای گرانی گوشت

رئیس شورای تامین و صادرکنندگان دام با اشاره به خبر رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی درباره رسیدن قیمت گوشت ران گوسفندی به 175هزار تومان افزود: قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه بره نر پرواری 115هزار تومان است که با احتساب سود مصوب خرده‌فروشی هیچ وقت نرخ گوشت ران گوسفندی به 170هزار تومان نمی‌رسد، اما برخی به‌دنبال بر هم‌زدن نظم بازار هستند.

 

او با تأکید بر اینکه باید قیمت دام زنده به نرخ مصوب واقعی خود در محدوده 62هزار تومان برسد، گفت: اکنون به‌دلیل عرضه مازاد دام سبک این قیمت در محدوده هر کیلوگرم 55تا 56هزار تومان است. پوریان درباره علت افزایش شکاف قیمت گوشت گوسفندی در سطح خرده‌فروشی توضیح داد: برخی در مراحل توزیع و قطعه‌بندی، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند به همین دلیل گوشت با قیمت‌های بالا به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 

او تأکید کرد: با توجه به شرایط تولید و ذخایر مطمئن گوشت قرمز تا حتی بهار سال آینده مشکلی برای تامین گوشت نداریم و به‌دلیل افت تقاضا، اینگونه بازی‌ها به افزایش قیمت گوشت منجر نخواهد شد. پوریان افزود: با اقدام دولت برای خرید دام مازاد و صادرات کنترل‌ شده دام، امکان بازیابی صنعت دامپروری فراهم شده و در نتیجه دورانی که قصاب‌ها تعیین‌کننده قیمت دام زنده در بازار بودند، به پایان رسیده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------