بیت‏‌کوین ۱۳ ساله شد



 بیت‏‌کوین ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

بیت‌‌کوین در روز دوشنبه و در آستانه ۱۳ سالگی در کانال ۴۷ هزار دلار معامله شد. ژانویه سال ۲۰۰۹ بود که ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌‌کوین نخستین بلوک بیت‌‌کوین را به ازای پاداش ۵۰ بیت‌‌کوینی استخراج کرد. از آن زمان تاکنون، ارزش بیت‌‌کوین از کمتر از یک دلار تا نزدیک ۷۰ هزار دلار نیز رشد داشته است. در طرف دیگر پذیرش این کد رایانه‌‌ای توسط سازمان‌ها رشد بسیار چشمگیری داشته و توانسته سرمایه بسیاری جذب کند.

 

همزمان با جشن تولد ۱۳ سالگی بیت‌‌کوین، توان پردازش شبکه بیت‌‌کوین از ۲۰۰ اگزاهش عبور کرد و به ۲۰۷ اگزاهش رسید تا رکورد تازه‌‌ای در توان پردازش شبکه ثبت شود. اگزاهش واحد اندازه‌‌گیری توان پردازش شبکه بیت‌‌کوین است. از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیت‌‌کوین تقریبا با کمترین میزان نقص نسبت به دیگر کدهای رایانه‌‌ای به فعالیت خود ادامه داده و توانسته خود را دارایی مالی مناسبی معرفی کند.

 

توان پردازش شبکه بیت‌‌کوین پس از آنکه چین برای سازمان‌های خصوصی و شهروندان خود فعالیت استخراج رمزارزها را ممنوع اعلام کرد، با ریزش شدیدی مواجه بود. توان پردازش شبکه رابطه مستقیمی با تعداد ماینرهای موجود در شبکه دارد و با کاهش تعداد ماینرها در آن زمان، توان پردازش شبکه نیز کاهش پیدا کرد. در آن زمان هش‌ریت یا همان توان پردازش شبکه بیت‌‌کوین از ۱۹۷ اگزاهش به ۶۸ اگزاهش رسید.

 

اکنون پس از گذشت ۵ ماه از این تصمیم دولت چین، شبکه بیت‌‌کوین آسیب حاصله از آن تصمیمات را جبران کرده و درحال پیشرفت است.  در طی این ۱۳ سال، بیت‌‌کوین تابه‌حال توانسته بهترین عملکرد را از خود نشان دهد و اگر عیوب کوچک ماه‌های اول را نادیده بگیریم، می‌توان گفت که بی‌‌نقص عمل کرده است. همین عملکرد بی‌‌نظیر موجب شده توجه موسسات سرمایه‌‌گذاری بزرگ دنیا به این رمزارز جلب شود. 

 

ویلی وو، یکی از تحلیلگران بنام و برجسته بازار رمزارزها در توییتی در روز دوشنبه اظهار کرد که پس از کنفرانس ‌بیت‌‌کوین برای شرکت‌های‌ موسسه میکرو استراتژی، میزان قابل توجهی بیت‌‌کوین از طریق‌ ETFها در دسترس شرکت‌ها قرار گرفته است.  گری‌‌اسکیل یکی از موسسات بزرگ سرمایه‌‌گذاری در بازار رمزارزها است. این موسسه به خاطر دیدگاه شدیدا صعودی به قیمت بیت‌‌کوین معروف است و تقریبا ۱۲۴ هزار بیت‌‌کوین به ارزش تقریبی ۶ میلیارد دلار در اختیار دارد. روز پنج‌شنبه هفته گذشته مدیرعامل این شرکت اذعان داشت که ۱۹۱۴ بیت‌‌کوین دیگر با ارزش ۹۴ میلیون دلار توسط این شرکت خریداری شده است. این موسسه از نخستین خرید بیت‌‌کوین خود در آگوست ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۱/ ۲ میلیارد دلار سود کرده است.  در سال ۲۰۲۰ میزان بیت‌‌کوین نگه‌‌داری شده توسط شرکت‌های سهامی عام تقریبا ۴۰۰ درصد طی ۱۲ ماه افزایش داشته است و به رقم تقریبی ۶/ ۳ میلیارد دلار رسیده است.

 

این موضوع نشان می‌دهد که پذیرش بیت‌‌کوین به عنوان یک دارایی‌‌ مالی هم توسط افراد حرفه‌‌ای مورد تایید بوده و هم توسط مردم عادی که سهامدار شرکت‌های سهامی عام هستند مورد قبول بوده است.  در این بین برخی دولت‌ها نیز روی خوبی به بیت‌‌کوین نشان داده‌‌اند. نجیب بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور که به خاطر حمایتش از بیت‌‌کوین به شهرت رسیده است در توییتر خود در روز یکشنبه اذعان داشت که در سال جاری بیت‌‌کوین به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید.

 

 دنياي اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------