خانه‌تکانی برای نوروز ۱۴۰۱ چقدر آب می‌خورد؟



 هزینه‌های خانه‌تکانی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

روزنامه همشهری در گزارشی هزینه‌های خانه‌تکانی در آستانه نوروز ۱۴۰۱ را بررسی کرده است. 

 

در بخشی از این گزارش آمده:

* به‌طور معمول حداقل ساعت کاری نیروهای نظافتچی 4ساعت است و شما می‌توانید با توجه به حجم کار مورد نیاز خود و لیست قیمت نظافت منزل، دستمزد نظافتچی را محاسبه کنید. اما انجام ۸ساعت نظافت منزل در مناطق مختلف شهر ساعتی بین ۳۰ تا ۸۰هزار تومان متفاوت است. برای این ساعت نظافتچی خانم حدود ۲۰هزار تومان با نظافتچی آقا هم تفاوت قیمت دارد؛ به‌طوری که 8ساعت کار نظافت آقایان 250هزار تومان و همین ساعت کار توسط نظافتچی خانم 270هزار تومان هزینه‌بر است. برای هر ساعت اضافی نیز 35هزار تومان به مبلغ افزوده خواهد شد. البته اگر بخواهید نیروی خود را وارد راهرو و درگیر نظافت ساختمان کنید، درنظر داشته باشید که یا باید قرار ساعتی ببندید یا برای راه‌پله‌ها نیروی دیگری را به‌کار بگیرید. معمولا برای نظافت ساختمان‌های بالای 4طبقه، 140تا 180هزار تومان هزینه دریافت خواهد شد. حیاط بالای ۲۰متر و پارکینگ، هزینه اضافی به مبلغ مدنظرتان اضافه خواهد کرد.

 

* این رقم را به سایر هزینه‌ها مانند انعام و عیدی‌هایی که باید با نزدیک‌شدن به روزهای عید نوروز ‌بپردازید، بیفزاید. همه اینها هزینه‌هایی است که باید پرداخت کنید، اما میزان رضایت خود را چندان درنظر نیاورید. مثلا بارها شنیده شده که فکر کرده‌اید چقدر نیروی خدماتی‌تان آهسته کار می‌کند و چقدر زمان هدر می‌دهد. یا ازکیفیت کارش راضی نبوده‌‌اید یا نیروی کار دیرتر از زمانی که منتظرش بوده‌اید، رسیده است. این وسواس‌ها را در روزهای شلوغ پایان سال فراموش کنید. به‌کارگیری نیروی خدماتی برای نظافت داخل منزل از 120 تا 400هزارتومان است. میانگین مبلغی که باید برای نیروی خدمات درنظر بگیرید 260هزار تومان است.

 

* هزینه خشکشویی پرده‌های ابریشم، کشمیر یا ترمه نسبت به هزینه پرده‌های ساتن، کتان و توری به‌طور معمول 3 تا 4برابر و نسبت به قیمت خشکشویی پرده حریر 2 تا 3برابر بیشتر است. قیمت شست‌وشوی پرده زبرا و چاپی یا پرده لوردراپه بعد از بررسی به‌صورت توافقی با کارفرما تعیین می‌شود. شست‌وشوی هر تخته پرده مخمل، ابریشم و کتان 175هزار تومان و اتوی آن 75هزار تومان است. شست‌و‌شوی آستر، تور و حریر یک در 3متر، 33هزار تومان و اتوی آن 19هزار تومان است. تافته و کتان هم هر متر 44هزار تومان شسته و 25هزار تومان اتو می‌‌شود. پرده رومن و لوردراپه نیاز به کارشناسی دارد و زبرا و شید 250هزار تومان شست‌وشو خواهد شد. شاید بتوان گفت شما می‌توانید به‌طور میانگین از 50 تا 170هزار تومان پرده‌های خانه را شسته تحویل بگیرید. اما اگر به داخل کمدها هم بروید و بخواهید پتوهایتان را هم به خشکشویی بسپارید، باید برای هر پتو 63هزار تومان و برای لحاف 81هزار تومان و لحاف پر 163هزار تومان بپردازید. ملحفه 38هزار تومان شسته و 19هزار تومان اتو خواهد شد. شستن هر بالشت پر و رو‌فرشی هم 63هزار تومان است.

 

* بنابراین خشکشویی پرده‌ها 80 تا 250هزار تومان می‌شود. میانگین را می‌توانید 165هزارتومان درنظر بگیرید. خشکشویی کالای خواب خانواده 4نفره از 700هزار تومان تا یک میلیون و 450هزار تومان است؛ یعنی شما برای خانواده کوچک خود باید میانگین یک میلیون و 75هزار تومان پرداخت کنید.

 

* فرش‌های ماشینی هر متر از 15تا 25هزار تومان شسته می‌شود. مثلا فرش ماشینی 500شانه، گران‌تر و ۳۵۰شانه ارزان‌تر شسته خواهد شد. در فرش‌های دستباف اصولا کارشناسی انجام می‌‌شود. اما معمولا قیمت‌ به‌طور متوسط 40هزار تومان در هر متر است. البته تیرگی و روشنی زمینه فرش هم در این قیمت‌گذاری مؤثر است. شستن موکت و کناره ماشینی هم بسته به ساده یا پالاز‌بودن آن با قیمت‌‌های متفاوتی شسته می‌شود؛ یعنی از متری 13 تا ‌ 15هزار تومان. معمولا قالیشویی‌ها میانگین شست‌وشوی هر متر از قالی‌‌ها را 15 تا 60هزار تومان درنظر می‌گیرند. سپردن فرش‌‌ها به قالیشویی اگر 2تخته فرش 9متری دستباف و ماشینی باشد، از 135هزار‌تومان تا 360هزار تومان خواهد شد؛ یعنی میانگین باید درنظر بگیرید 247هزار و 500تومان برای فرش کنار بگذارید.

 

* قیمت شست‌وشوی مبل بین کارفرما و کارگر هم به‌دلیل نوع استفاده از مواد، جنس مبل و... توافقی است. به‌طور مثال، قیمت شست‌وشوی یک دست مبل 7نفره از 350هزار تومان به بالا و یک دست مبل 9نفره 500هزار تومان به بالا خواهد بود. هرچند صاحب مبل‌هایی که پارچه کمتری در آن استفاده شده هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد که به‌طور میانگین 150 تا 300هزار تومان خواهد بود. از سویی در شست‌وشوی مبل‌ 7نفره هم باید 350هزار تا 500هزار تومان هزینه کنید. میانگین شستن مبل‌های شما 425هزار تومان خواهد شد.

 

* مایع لباسشویی به‌طور میانگین 70هزار تومان، مایع ظرفشویی یک لیتری 20هزار تومان، یک عدد شیشه‌پاک‌کن 20هزار تومان و سفید‌کننده 4هزار گرمی 35هزار تومان، یک عدد چندمنظوره 40هزار تومان و یک جرم‌گیر 30هزار تومان و یک عدد جرم‌گیر شیرآلات 40هزار تومان خواهد بود. پودر دستی هزار گرمی 20هزار تومان، شامپو فرش یک لیتری 30هزار تومان و دستکش هم همین قیمت است. 20هزار تومان هم می‌شود مبلغ اسکاچ و سیم که باید به این هزینه‌ها اضافه شود. البته این هزینه‌ها حداقلی و مایحتاج خانواده‌ای کوچک است. برای تهیه مواد شست‌وشو و کالای نظافت از 350 تا 700هزار تومان با میانگین 525هزار تومان هزینه می‌شود.

 

* اگر برای خرید وسایل و لوازم نظافت میانگینی حدود 525هزار تومان درنظر بگیریم و به نیروی خدماتی که 8ساعت در خانه شما کار می‌کند، تا 260هزار تومان پرداخت کنید و کار منزل‌تان در همان یک روز و وعده تمام شود‌ و درنظر بگیریم که با 165هزار تومان پرده‌ها را شسته و با یک میلیون و 75هزار تومان لوازم خواب را از خشکشویی تحویل بگیرید و با 247هزار و 500تومان فرش‌ها را شسته و با 425هزار تومان مبل‌ها را برای عید آماده کنید، سر جمع با حداقل‌ها باید 2میلیون و 697هزار و 500تومان هزینه کنید. بنابراین شما برای خانه‌تکانی در اسفندماه، سر کیسه را تا حدود 2میلیون و 700هزار تومان باید شل کرده باشید. این رقم منهای نوسان بازار، عیدی‌‌هایی که به نیروهای کار باید پرداخت کنید و کم و زیاد مواد مصرفی و اسباب و وسایل‌تان است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------