آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

قیمت نفت از قله ۱۴ ساله فرود آمد | درآمد نفتی روزانه ۹۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی



قیمت نفت ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در نوسان بود و نفت برنت حدود ۱۰ درصد از بالاترین رکورد ۱۴ سال اخیر که روز گذشته به آن صعود کرده بود، عقب نشینی کرد. 

 به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت دو دلار و یک سنت معادل ۱.۶۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۳ سنت معادل ۱.۲۸ درصد افزایش، به ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

 

آجی کدیا، مدیر شرکت کدیا کامادیتیز در بمبئی گفت: تا زمانی که جنگ متوقف نشود، قیمت نفت برنت می تواند به ۱۵۶ تا ۱۸۵ دلار در هر بشکه صعود کند.

 

با این حال آنچه مانع رشد بیشتر قیمتهای نفت شد، اظهار روز دوشنبه مقامات غربی بود که اعلام کردند آمریکا تمایل دارند برای ممنوعیت واردات نفت روسیه به تنهایی عمل کند و آلمان که بزرگترین خریدار نفت روسیه است، برنامه‌ها برای تحریم انرژی این کشور را رد کرده است.

 

یک مقام آمریکایی بلندپایه که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است اما اگر اقدامی در این خصوص انجام شود احتمالا تنها از سوی آمریکا خواهد بود.

 

روسیه حدود هفت میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی صادر می کند. این کشور هشدار داد در واکنش به تصمیم ماه گذشته برلین برای توقف گشایش خط لوله گازی نورد استریم ۲ می تواند جریان گاز از خطوط لوله ای که از روسیه به آلمان می رود را متوقف کند.

 

ویویک دهار، تحلیلگر کالای بانک کامن ولث با اشاره به تاثیر تحریمها بر فعالیت بانکهای روسی، گفت: بازارها پیش‌تر روی اختلال قابل توجه صادرات نفت روسیه حساب کرده اند.

 

تحلیلگران می گویند اگر همه صادرات نفت روسیه تحریم شود، قیمتهای نفت می تواند به ۲۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند در حالی که معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده است نفت ممکن است به بیش از ۳۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

 

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در کنفرانس انرژی هیوستون به خبرنگاران گفت: در حال حاضر هیچ ظرفیتی در جهان وجود ندارد که بتواند جای هفت میلیون بشکه صادرات روسیه را بگیرد.

 

دو پالایشگاه ویوا انرژی و آمپول (Ampol) استرالیا اعلام کردند پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، خرید نفت روسیه را متوقف کرده اند.

 

بر اساس گزارش رویترز، اختلالات عرضه نفت در حالی روی می دهد که سطح ذخایر جهانی نفت رو به کاهش است. پنج تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند میانگین ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به چهارم مارس، به میزان حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. این نظرسنجی در آستانه انتشار گزارش هفتگی موسسه امریکن پترولیوم و اداره اطلاعات انرژی آمریکا انجام گرفت.

 

درآمد نفتی روزانه ۹۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی

به گزارش عصرایران، عربستان سعودی روزانه حدود ۷ میلیون بشکه نفت صادر می کند که اگر این رقم را با قیمت فعلی حدود ۱۳۰ دلار برای هر بشکه ضرب کنیم روزانه بیش از ۹۰۰ میلیون دلار درآمد عاید این کشور نفت خیز می کند.

 

 احتمال تحریم نفتی روسیه در پی جنگ اوکراین، روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را شدت بخشیده و با ادامه شرایط کنونی چشم اندازی برای کاهش قیمت در اینده نزدیک یا میان مدت دیده نمی شود.

 

برخی ناظران حتی پیش بینی رقم های بالای ۱۸۰ دلار برای هر بشکه نفت طی هفته ها و ماه های آینده را کرده اند؛ که البته تحقق این قیمت بسته به چگونگی ادامه بحران اوکراین و احتمال بازگشت برخی کشورهای تحریم شده همچون ایران و ونزوئلا به بازار جهانی نفت است.

 

ناظران پیش بینی می کنند ونزوئلا حداکثر تا ۱ سال پس از لغو تحریم ها بتواند حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت اضافی به بازار وارد کند و ایران نیز در بهترین حالت تا ۱ سال اینده قادر به تولید ۳.۷ میلیون بشکه نفت خواهد بود که از این رقم نزدیک به ۲ میلیون بشکه توان صادراتی خواهد داشت.

 

اما روسیه هم اکنون در حدود عربستان سعودی یعنی روزانه نزدیک به ۷ میلیون بشکه نفت صادر می کند و جایگزینی این مقدار در کوتاه مدت برای هیچ تولید کننده ای مقدور نیست.

 

حتی لغو تحریم نفتی ایران نیز از نظر کارشناسان تاثیر زیادی در کاهش قیمت نفت نخواهد داشت و در خوشبینانه ترین حالت ممکن است حدود ۱۰ درصد از قیمت نفت را کاهش دهد.

 

بر این اساس دولتمردان سعودی می توانند مطمئن باشند که تا آینده ای میان مدت خزانه آنها پر از دلارهای نفتی خواهد شد و آنها می توانند با فراغ بال بهتری برنامه های بلندپروازانه توسعه اقتصادی و چشم انداز ۲۰۳۰ خود را پیش ببرند.

 

نفت ۱۳۰ دلاری و حتی احتمال افزایش آن در ماه های آتی، درآمد نفتی عربستان سعودی در سال جاری میلادی را (۲۰۲۲) دوبرابر خواهد کرد.

 

با نفت بشکه ای ۱۳۰ دلار، عربستان سعودی در سال جاری میلادی بالای ۳۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب خواهد کرد.

 

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت دارایی عربستان سعودی، سال گذشته متاثر از بحران کرونا و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی درآمد نفتی این کشور ۴۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش یافته بود؛ اما افزایش قیمت نفت طی هفته های گذشته و احتمال تداوم قیمت بالای ۱۰۰ دلار طی ماه های آینده می تواند این کاهش درآمد را جبران کند.

 

البته کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا انتظار دارند سعودی ها بخش قابل توجهی از این درآمد را از طریق خریدهای کلان تسلیحاتی و دیگر قراردادهای پرسود با شرکت های آمریکایی، وارد چرخه اقتصاد آمریکا کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------