گوشت کیلویی ۴۰۰ هزار تومان در راه است؟/ قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی ۶ برابر می‌شود



 گوشت ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

روزنامه جهان صنعت در گزارشی و در گفتگو با برخی فعالان اقتصادی از وضعیت بازار گوشت را بررسی کرده و از افزایش باورنکردنی قیمت این کالای اساسی در سال آینده خبر داده است.

 

در بخشی از این گزارش آمده است: اوایل سال جاری بود که با هشدار در مورد بحران بازار نهاده‌های دامی به دولت این پیش‌بینی را مطرح کردیم که قیمت گوشت به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد اما در آن مقطع، کمتر مسوولی باور و یا قبول می‌کرد که چنین اتفاقی در بازار رخ دهد. این در حالی است که در حال حاضر شاهد این هستیم که گوشت تا کیلویی ۲۰۰هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

 

محمدرضا حسینا، رییس مجمع فعالان اقتصادی گفت: * (با بیان اینکه پیش‌بینی من این است که قیمت گوشت تا نیمه دوم سال آینده به ۴۰۰ هزار تومان برسد): افزایش قیمت محصولات اساسی و خوراک دام در بازارهای جهانی زنگ هشداری برای مسوولان کشور است تا به تولید داخل و افزایش ضریب امنیت غذایی بیشتر توجه کنند.

 

* (با اشاره به اینکه در حال حاضر نهاده‌های دامی به نرخ دولتی کمیاب و بعضا نایاب است): متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی توانایی مدیریت بازار خوراک دام در سنوات گذشته را نداشته و با انتضابات جدیدی هم که در دولت سیزدهم در وزارت کشاورزی صورت گرفت، باز هم شاهد انجام اقدامات خاصی برای دستیابی بازار خوراک دام به ثبات و آرامش نبودیم.

 

* (با اشاره به تبعات جنگ اوکراین و روسیه در رابطه با نرخ نهاده‌ها): با توجه به اینکه بیش از ۲۰ درصد صادرات گندم و ۲۷ درصد از صادرات سویای جهان در دست اوکراین است، بازار جهانی خوراک دام و مواد غذایی به خصوص ذرت و سویا با چالش شدیدی مواجه شده است.

 

* در حال حاضر قیمت گوشت قرمز به حدود کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و ما کماکان هشدار می‌دهیم که با توجه به اینکه در زمینه خوراک دام در کشور ما مشکلات بیشتری نیز ایجاد شده است، قیمتی که در حال حاضر برای گوشت اعلام می‌شود واقعی نیست.

 

*  اگر این شرایط ادامه پیدا کند، ما پیش‌بینی می‌کنیم که تا شش ماه آینده، قیمت گوشت حدودا تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت در حالی که این موضوع به مثابه بحران در بازار مواد غذایی و پروتئینی است.

 

* (با بیان اینکه در این خصوص باید تصمیمات ویژه گرفته شود): در حال حاضر قیمت گوشت واقعی نیست و کمبود و گرانی نهاده‌های دامی می‌تواند به بازار گوشت و مواد پروتئینی در سال آینده شوک وارد کند.

 

***

 

قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی ۶ برابر می‌شود

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: تقاضای خرید گوشت مرغ در روز‌های مانده تا شب عید افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که با حتمی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی باید منتظر چند برابر شدن قیمت مرغ باشیم.

 

محمد یوسفی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه به دلیل عرضه گسترده مرغ در بازار، وضعیت بازار فعلا در شرایط عادی است، گفت: البته تقاضا برای خرید مرغ دو برابر شده و مصرف بالا رفته است.

 

افزایش قیمت مرغ در روز‌های آینده

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: به دلیل افزایش تقاضای گوشت مرغ در آستانه شب عید با هدف تنظیم بازار، بخشی از ذخیره‌ها وارد بازار می‌شود.

 

یوسفی در مورد پیش بینی قیمت مرغ در روز‌های آینده و عید ۱۴۰۱ گفت: در روز‌های آینده، تقاضای مرغ در تهران با توجه به سفر‌های نوروزی کمی کاهش خواهد یافت، ولی در سایر استان‌ها افزایش می‌یابد.

 

۷۵ درصد مرغ تهران از سایر استان‌ها تامین می‌شود

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه خود به خود این تغییر وضعیت مقداری قیمت مرغ را بالا می‌برد گفت: ۷۵ درصد مرغ تهران از سایر استان‌ها تامین می‌شود و، چون در روز‌های آینده تقاضای گوشت مرغ در سایر استان‌ها به دلیل سفر‌های نوروزی افزایش می‌یابد، این استان‌ها دیگر به تهران، مرغ ارسال نخواهند کرد.

 

یوسفی ادامه داد: نتیجه این خواهد شد که قیمت مرغ در تهران بالا می‌رود و به تبع بلافاصله در استان‌های دیگر هم قیمت مرغ افزایش خواهد یافت.

 

افزایش عرضه گوشت مرغ به بازار

 

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به افزایش عرضه ذخیره مرغ به بازار گفت: در حال حاضر قیمت مرغ در بازار از قیمتی که دولت تعیین کرده، کمتر است. البته دو، سه روز دیگر وضعیت تغییر خواهد کرد و قیمت بالاتر می‌رود.

 

یوسفی ادامه داد: البته این تغییر قیمت یک نوسان جزئی است، زیرا مردم قدرت خرید ندارند.

 

خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشته است

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی به اقتصاد ۲۴ گفت: هرچند تقاضای گوشت مرغ نسبت به ماه گذشته دو برابر شده، اما این تقاضا در آستانه شب عید نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش بسیاری داشته است.

 

یوسفی ادامه داد: البته این کاهش تقاضا در میادین میوه و تره بار برای خرید میوه و سبزی و سایر کالا‌های مصرفی خانوار به وضوح قابل مشاهده است.

 

گرانی مرغ پس از حذف ارز ترجیحی حتمی است

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی، قیمت مرغ چه تغییری خواهد کرد، گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور حتم قیمت تمام شده بالا می‌رود. نهایتا تولیدکنندگان مرغ باید ببینند آیا کار کردن با این وضعیت صرفه اقتصادی دارد یا خیر.

 

یوسفی ادامه داد: با وجود حتمی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما هنوز برنامه ریزی درستی را نمی‌بینیم و مشخص نیست با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت چه برنامه‌ای برای تولیدکنندگان خواهد داشت. امیدواریم تا اوایل سال آینده وضعیت روشن شود.

 

مرغداران با کمبود نهاده‌های دامی مواجه اند

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: نهاده‌های دامی به اندازه کافی در دسترس مرغداران نیست.

 

یوسفی ادامه داد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده باید دید دولت چه برنامه‌ای برای اقشار آسیب پذیر می‌گذارد؛ سهمیه می‌خواهند بدهند یا کوپن. آنچه مسلم است این است که هنوز وضعیت مشخص نیست. با یک نگاه ساده می‌توان متوجه تفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز ۲۵ هزار تومانی شد؛ یعنی ۶ برابر. با افزایش نرخ ارز، قیمت نهاده‌ها و به تبع قیمت مرغ بالا خواهد رفت. از طرف دیگر بحث قیمت‌های جهانی هم مطرح است و با توجه به جنگ روسیه و اوکراین قیمت غلات به شدت در جهان افزایش پیدا کرده؛ امیدواریم اوایل سال آینده وضعیت روشنی پیش روی تولیدکنندگان قرار گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------