روسیه: تا وقتی به روبل پول ندهید گاز قطع می‌ماند/رئیس مجلس روسیه: گاز کشورهای "غیردوست" قطع شود



 گاز ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را قطع کرده و تا وقتی که این دو کشور با درخواست مسکو برای پرداخت پول وارداتشان به روبل موافقت نکنند، روند عرضه متوقف می‌ماند.

به گزارش ایسنا، قیمت گاز اروپا روز چهارشنبه که معامله‌گران به هضم اقدام ناگهانی و ارزیابی واکنش مشتریان روسیه مشغول بودند، بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت.

 

مسکو به تهدیدش برای توقف جریان گاز برای کشورهایی که حاضر نیستند به درخواست پوتین برای پرداخت پول گاز به روبل موافقت کنند، عمل کرد. اتحادیه اروپا این درخواست را رد کرده است اما اکنون که مهلت پرداخت پول واردات گاز سررسیده است، کشورهای اروپایی باید درباره پذیرش درخواست پوتین یا از دست دادن عرضه گاز روسیه تصمیم بگیرند.

 

پایتخت‌های اروپایی هنوز در این باره اظهارنظر نکرده‌اند. به نظر می‌رسد این بلوک هفته گذشته یک راهکار را پیشنهاد کرد که اجازه می دهد جریان گاز روسیه ادامه پیدا کند اما اقدام علیه لهستان و بلغارستان که از اعضای اتحادیه اروپا هستند، احتمالا رسیدن به راه حل را دشوارتر می کند. آلمان به شدت به گاز روسیه وابسته است و احتمال سهمیه بندی سوخت را در صورت قطع واردات مطرح کرده است.

 

گازپروم به لهستان و بلغارستان که هر دو کشورهای ترانزیت برای گاز روسیه هستند هشدار داد اگر از گازی که برای کشورهای دیگر است، برداشت کنند در آن صورت این شرکت جریان ترانزیت را کاهش خواهد داد.

 

الکساندر نیکولوف، وزیر انرژی بلغارستان اعلام کرد کشورش پول تحویل گاز روسیه برای آوریل را پرداخت کرده و اگر گازپروم عرضه گاز را متوقف کند، به منزله نقض قراردادش خواهد بود.

 

از زمان دعواهایی که بر سر قیمت گاز بین روسیه و اوکراین در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ پیش آمد و به اختلالات عرضه برای کشورهای اروپایی منجر شد، برای نخستین بار است که عرضه گاز روسیه قطع می شود. دومین اختلال در یخبندان زمستان ۲۰۰۹ دو هفته ادامه داشت و کل ترانزیت گاز به اروپا از طریق اوکراین متوقف شد و این کشور را برای تامین گاز به تقلا انداخت. اسلواکی و بعضی از کشورهای منطقه بالکان مجبور شدند گاز را سهمیه بندی کنند و کارخانه‌ها را تعطیل کرده و عرضه برق را کاهش دادند.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند که قیمت پایه بازار اروپاست، حداکثر ۲۴ درصد افزایش یافت وبه ۱۲۷.۵۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید که بالاترین حد از اول آوریل بود.

 

رئیس مجلس روسیه: گاز کشورهای "غیردوست" نیز باید مانند لهستان و بلغارستان قطع شود

تهران-ایرنا- به دنبال تصمیم شرکت گاز پروم برای قطع تحویل گاز به کشورهای لهستان و بلغارستان به دلیل پرداخت نکردن هزینه گاز به روبل، رئیس مجلس روسیه گفت گاز کشورهای غیردوست نیز باید مانند لهستان و بلغارستان قطع شود.

 

 گاز ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: ویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه امروز چهارشنبه گفت که شرکت بزرگ گازی این کشور (گازپروم) تصمیم درستی در تعلیق کامل تامین گاز بلغارستان و لهستان اتخاذ کرده است و مسکو باید همین تصمیم را درباره کشورهای «غیردوست» اتخاذ کند.

 

این مقام روس همچنین در پیامی که در کانال تلگرام شخصی منتشر شده، نوشت: همین اقدام باید در رابطه با دیگر کشورهایی که با ما دوست نیستند، انجام شود.

 

اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز امروز چهارشنبه گفت اعلام توقف عرضه گاز به این دو کشور تلاش روسیه برای باج خواهی از ما با استفاده از گاز است.

 

وی گفت اتحادیه اروپا در حال هماهنگی برای واکنش به این سناریو است.

 

پیشتر شرکت گاز پروم جریان گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرد و تصمیم گرفت تحویل گاز به این دو کشور را تا زمان پرداخت نکردن هزینه گاز به روبل روسیه به تعویق بیندازد.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ در این زمینه تاکنون چهار خریدار گاز روسیه خود را آماده پرداخت هزینه این محصول به روبل شده اند.

 

بلومبرگ این تصمیم چهار کشور اروپایی را تسلیم شدن در مقابل باج خواهی روسیه توصیف کرده است.

 

شرکت گاز دولتی لهستان (PGNiG) قطع عرضه گاز روسیه را تایید کرده است.

 

گازپروم روسیه اعلام کرده است که تحویل به صوفیه را نیز متوقف کرده است. «الکساندر نیکولوف» وزیر انرژی بلغارستان با اعلام اینکه صوفیه منتظر موضع اتحادیه اروپا درباره قطع صادرات گاز روسیه است، افزود که روش پرداختی مورد درخواست روسیه با روبل تهدیدی برای کشورش است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------