شاخص کل بورس ۲۳۱ واحد اُفت کرد / سوت زنی در بورس، منجر به ۲ رای قطعی شد



بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
شاخص کل بورس تهران، امروز در ابتدای معاملات با افت ۲۳۱ واحدی آغاز به کار کرد. 

  امروز دوشنبه (۱۹ اردیبهشت) شاخص کل بورس در ابتدای معاملات با افت ۲۳۱ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۲ هزار  و ۸۱۰ واحد قرار گرفت.

شاخص کل  بورس در آغاز معاملات,سوت زنی در بورس

 

بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

عرضه اولیه‌ جدید در راه بورس تهران

۵ درصد از سهام شرکت داروسازی دانا روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه به روش ثبت سفارش، عرضه اولیه می‌شود.

  

بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

به گزارش برنا، معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از واگذاری ۵ درصد از سهام شرکت داروسازی دانا با نماد معاملاتی «ددانا» معادل ۱۲۰ میلیون سهم به روش ثبت سفارش در روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه خبر داد.

 

براساس این اطلاعیه، ۵ درصد از سهام «ددانا» شامل ۱۲۰ میلیون سهم با قیمت مبنای ۲۵ هزار و ۵۶۴ ریالی هر سهم، دامنه قیمت ۲۳ هزار و ۸ تا ۲۸ هزار و ۱۲۱ ریالی و حداکثر سهمیه ۲۰۰ سهمی به هر سهامدار حقیقی و حقوقی به روش ثبت سفارش در بازار اول معاملات فرابورس عرضه می شود.

 

مشاور عرضه، شرکت کارگزاری بانک ملی و متعهد خرید، شرکت تامین سرمایه نوین معرفی شده است.

 

همچنین، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی توسعه ملی به عنوان بازارگردان معرفی شده است.

 

شایان ذکر است، شرکت داروسازی دانا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه آنتی‌بیوتیک در خاورمیانه بوده و در سال مالی گذشته، فروش ۲ هزار میلیارد تومانی و سود خالص ۸۴۵ میلیارد تومانی را محقق کرده است. فعالیت این مجموعه شامل تولید مواد اولیه دارویی، تولید انواع دارو، تولید ملزومات دارویی و ارائه خدمات تولید کارمزدی می‌شود.

 

این شرکت این داروسازی پس از طی مراحل پذیرش در سال ۱۳۹۹ با نماد «ددانا» به‌صورت رسمی به‌عنوان دویست و نهمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد.

 

سرمایه‌گذاری شفا دارو با سهامداری ۵۴ درصدی و همچنین سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با سهامداری ۴۳ درصدی، دو سهامدار عمده این مجموعه داروسازی هستند.

 

یادآور می‌شود؛ شرکت داروسازی دانا پس از شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان با نماد «حکهر۱» و شرکت فروسیلیسیم خمین با نماد معاملاتی «فروسیل۱»، از جمله شرکت‌هایی است که در سال جاری در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود.

 

سوت زنی در بورس، منجر به ۲ رای قطعی شد

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه اعلام کرد: این دو پرونده که حکم آن را کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس صادر کرده، مربوط به گزارش تخلف مردم در سال ۱۳۹۹ بوده که پس از طی روند حقوقی و تجدید نظر، منجر به ۲ رای قطعی برای ۲ ناشر شده است.

 

بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

آقای سعید ابراهیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بورس خبرگزاری صداوسیما گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۶۷۲ گزارش سوت زنی از تخلفات ناشران، بازار، نهاد‌های مالی و فضای مجازی به سامانه دیده بان سلامت واصل شده که همه آن‌ها بررسی شده و از این تعداد ۳۸۳ مورد حائز شرایط ناهنجاری بود.

 

وی افزود: پس از کارشناسی‌های متعدد و راستی آزمایی بر روی این گزارشات، تکمیل مستندات و مصاحبه با مطلعین و نامه نگاری‌های متعدد، در نهایت، ۳۱ گزارش در سال ۱۴۰۰ به معاونت حقوقی ارسال شده است.

 

ابراهیمی با تاکید بر حفظ محرمانگی هویت گزارشگران ناهنجاری گفت: بر اساس تصمیم هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به دو گزارشگر ناهنجاری به ترتیب مبلغ ۶۱۰ میلیون ریال و ۳۰۰ میلیون ریال به عنوان پاداش اعطا میگردد. 

 

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل حمایت و تشویق گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از مجموع مبلغ جریمه نقدی موضوع رأی یا آرای قطعی، به عنوان پاداش شخص یا اشخاص گزارشگر واجد شرایط تعیین میشود. 

 

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه توضیح داد: گزارش‌های متعددی در حوزه‌های بازار، ناشران، نهاد‌های مالی و فضای مجازی به اداره دیده‌بان سلامت واصل شده که همه آن‌ها به دقت مورد بررسی کامل قرارگرفته و اقدامات نظارتی لازم صورت پذیرفته است.

 

ابراهیمی افزود: در خصوص گزارش‌هایی که حائز شرایط ناهنجاری بوده اقدامات نظارتی شامل ارائه تذکرات، موارد اصلاحی، شفاف سازی و آگاهی بخشی به فعالان صورت پذیرفته و در نهایت، گزارش‌هایی که دارای وصف مجرمانه یا متخلفانه بوده به مرجع رسیدگی به تخلفات ارسال شده است.

 

وی با بیان اینکه تخلفات این ۲ ناشر با استفاده از گزارش واصله توسط گزارشگر ناهنجاری کشف گردیده است، گفت: عدم افشای فوری اطلاعات، معامله اوراق بهادار بدون رعایت مقررات قانونی و تشریفات بازار سرمایه، ارائه اطلاعات خلاف واقع به سازمان بورس و عدم رعایت ماده ۴۲ قانون بازار از جمله موارد تخلفاتی بوده که این دو ناشر اقدام به انجام آن نموده بودند.

 

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه توضیح داد: در مورد یکی از پرونده‌ها بیش از ۱۲۰ نفر ساعت کار کارشناسی انجام شده و بیش از ۱۰۰ صفحه گزارش تخلف به همراه مستندات تهیه شده است و در پرونده دوم بیش از ۲۵۲ نفر ساعت کار کارشناسی صورت پذیرفته که بالغ بر ۸۰ صفحه گزارش تخلف به همراه مستندات جمع آوری و به مرجع رسیدگی تخلفات این سازمان ارسال شده است.

 

سازمان بورس مطابق مقررات در راستای حمایت حقوقی از گزارشگران ناهنجاری در صورت نیاز آنها، پرداخت هزینه‌های پیگیری فرآیند‌های حقوقی و اداری از جمله هزینه وکالت و مشاوره را در دستور کار خود قرار داده و جزو اولین سازمان‌هایی است که در حوزه کشف تخلفات اقدام به ارائه پاداش به گزارشگران ناهنجاری نموده است.

 

همچنین لازم به ذکر است به منظور ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داد و گزارشگران می‌توانند با مراجعه به آدرس dideban.seo.ir گزارش خود را ثبت کنند.

 

رئیس دستگاه قضا پیش‌تر در حمایت از سوت زنان تاکید کرده بود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با فساد نشان دهنده رویکرد قوه قضاییه در حمایت از سوت زنی در مبارزه با فساد است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------