آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

چرا عربستان با ایران وارد مذاکره نمی‌شود؟ ترامپ روزی دو بار خواستار مذاکره با تهران می‌شود



اخبار,اخبار سیاست خارجی

امروز اوضاع در منطقه ما به شدت متشنج است؛ از هدف گرفتن نفت کش‌ها در امارات گرفته تا حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس و هدف گرفتن پالایشگاه‌های نفت عربستان از سوی حوثی ها.

به گزارش رویداد۲۴د. محمود البازی در رای الیوم نوشت: در این مقاله تلاش می‌کنیم به این دو سوال محوری و مهم پاسخ دهیم: آیا در مورد مساله یمن، اعراب موفق به تشکیل ائتلاف عربی اسلامی موفقی شدند که امروز دعوت به شور یا یکدیگر در مورد ایجاد ائتلافی علیه ایران می‌کنند؟! آیا عربستان و دولت‌های منطقه جز جنگ طلبی علیه ایران گزینه دیگری دارد؟

 

 در ادامه این مطلب آمده است: امروز اوضاع در منطقه ما به شدت متشنج است؛ از هدف گرفتن نفت کش‌ها در امارات گرفته تا حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس و هدف گرفتن پالایشگاه‌های نفت عربستان از سوی حوثی ها. در هیاهوی این معضل ها، ملک سلمان دعوت به برگزاری نشست عربی و اسلامی می‌کند و این اقدامی مهم محسوب می‌شود. اما پس از دقت نظر متوجه می‌شویم که این نشست معنایی ندارد و پیش از شروع، محکوم به شکست است. به عقیده من، این نشست مانند بسیاری کنفرانس‌های عربی با شکست خاتمه می‌یابد.

 

عربستان سعودی قدرت خود را از دست داده و توانی برای تحقق اجماع عربی اسلامی علیه یک مساله را ندارد. ائتلاف عربی اسلامی به رهبری عربستان سعودی به هیچ موفقیتی در جریان جنگ یمن دست نیافت. امارات طبق عادت خود تلاش می‌کند با کمترین خسارت، منافع خود در یمن را حفظ کند؛ اما عربستان در باتلاق یمن غرق شده و حال مورد حمله یمنی‌ها قرار می‌گیرد.

 

برای پاسخ دادن به سوال دوم، می‌گوییم مشخص نیست چرا عربستان سعودی از مذاکره می‌ترسد. ترامپ، رئیس جمهور قدرتمندترین دولت جهان و صاحب بزرگترین ناو‌های جنگی، روزی دو بار دعوت به مذاکره با ایران می‌کند! چرا ما اعراب گمان می‌کنیم مذاکره از هیبتمان کم می‌کند؟ چرا در سیاست‌های عربی این بی تدبیری حاکم است؟ به نظر می‌رسد امارات به خوبی متوجه شرایط شده و خود را از حوادث دور کرده است. اقتصاد قوی این کشور و گردشگری آن مایل به جنگ ویرانگر با ایران نیست. عربستان به نوبه خود تحرکاتی داشته و کمک‌هایی به دولت ایران کرد تا در اختیار سیل زده‌ها قرار دهد. در یک حادثه دیگر، سعودی‌ها کشتی ایرانی با ۲۶ سرنشین در دریای سرخ را نجات دادند. چرا داعیان جنگ هستیم نه داعیان صلح و دوستی؟ اشتراکات ما با ایران زیاد است. ایران یک دولت مسلمان و همسایه است. عربستان بعنوان یک قدرت اسلامی در منطقه باید با منطق و عقلانیت بیشتری با چالش‌ها مقابله کند.

 

می‌توانیم با ایران وارد مذاکره شویم؛ چرا که ایرانی‌ها ید طولایی در مذاکرات دارند. آن‌ها به مدت چند سال با جامعه بین الملل مذاکره کردند تا به توافق هسته‌ای دست یافتند. ایرانی‌ها نفس طولانی در زمینه گفتگو دارند و می‌توان از این ویژگی برای حل برخی مشکلاتشان استفاده کرد.

 

گزینه‌های زیادی در مورد تعامل با ایران وجود دارد، که یکی از آن‌ها مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم است. جواد ظریف بار‌ها این مساله را اعلام کرده و از تمایل ایران به مذاکره با همسایگان صحبت می‌کند. طرف‌هایی که می‌خواهند جنگی علیه ایران به راه اندازند، باید به تنهایی تبعات ان را تحمل کنند. ما عرب‌ها می‌توانیم از نتایج خطرناک جنگ دوری کرده و مانع فاجعه شویم. در یک کلام مختصر، مذاکره ممکن و ضروری است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------