آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

آمریکا: در مذاکرات وین، پیشرفت قابل قبولی داشته‌ایم/ مرندی: آمریکایی‌ها مذاکرات را متوقف کردند



برجام،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که به ارتباط با روسیه درباره پرونده هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش فارس، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز (پنجشنبه) تصریح کرد که ارتباطات بین روسیه و ایالات متحده همچنان در خصوص طیفی از موضوعات از جمله عملیات ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پرونده هسته‌ای ایران ادامه ادامه دارد اما دیگر مثل قبل تجارت و همکاری با این کشور صورت نمی‌گیرد.

 

شبکه روسی «ریانووستی» گزارش کرد، سالیوان در خصوص ادامه همکاری با روسیه گفت:‌«یکی از مواردی که ما با روسیه همکاری می‌کنیم، برنامه هسته ای ایران است. وضعیت به گونه‌ای نیست که دیپلمات های آمریکایی اصلًا با دیپلمات‌های روسی تماس نداشته باشند. با این حال، ما در هیچ زمینه ای طبق روال معمول همکاری نمی‌کنیم».

 

وی در ادامه افزود: «ایالات متحده و روسیه همچنان در مورد مسائل مربوط به کار ISS در تماس هستند. ما این کار را حتی در دوران جنگ سرد انجام دادیم».

 

مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و از زیر تعهدات ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی شانه خالی کرد و گفت که واشنگتن به دنبال امضای توافقی نیست که خطر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش ندهد.

 

وی در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور (جو) بایدن، توافقی را که خطر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش ندهد، امضا نخواهد کرد».

 

سالیوان در عین حال برای رسیدن توافق نهایی در وین ابراز امیدواری کرد و گفت:‌«برای رسیدن به نقطه ای که تهران و واشنگتن بتوانند به توافق هسته ای بازگردند، پیشرفت قابل قبولی داشته‌ایم».

 

 

***

 

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای: رفتار آمریکایی‌ها در مذاکرات عوض شد و آن را متوقف کردند

محمد مرندی کارشناس مسائل آمریکا و عضو تیم مذاکره کننده وین می گوید: آمریکایی‌ها در اواخر مذاکرات ناگهان رفتار و جهت‌گیری‌شان را تغییر دادند و فعلاً مذاکرات متوقف شده است.

 

محمد مرندی کارشناس مسائل آمریکا، درباره تاکید رهبر انقلاب به مسئولان کشور مبنی بر اینکه مطلقاً معطل مذاکرات نشوید، اظهار داشت: این توصیه همیشگی مقام معظم رهبری بوده و در دوران دولت آقای روحانی هم بارها این نکته را به دولتمردان گوش زد کرده‌اند، اما متاسفانه همیشه این مسئله مورد توجه همه دست‌اندرکاران دولت قبل قرار نمی‌گرفت.

 

وی با بیان اینکه در ادبیات رئیس جمهور قبل مشهود بود که این مسئله رعایت نمی‌شود، عنوان کرد: در روند مذاکرات لازم است طرف مقابل حس نکند که برای امتیازگیری در مذاکرات، با سخت‌گیری و کارشکنی می‌تواند سوء استفاده کند.

 

این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: اگر می‌خواهیم یک توافق قوی‌تر و مفیدتری داشته باشیم باید در شرایطی مذاکره کنیم که طرف مقابل حس کند ایران قدرتمند است؛ بهترین کار هم برای اینکه بتوانیم خودمان را قدرتمند نشان دهیم این است که  اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نزنیم.

 

مرندی در تشریح اینکه دیپلماسی به سمت خوبی حرکت می‌کند، گفت: اخیراً رابطه کشور با کشورهای همسایه بهبود یافته و اکنون نیز در شرایطی قرار داریم که مذاکرات معطل تصمیم آمریکایی‌هاست؛ آمریکایی‌ها در اواخر مذاکرات ناگهان رفتار و جهت‌گیری‌شان را تغییر دادند و فعلاً مذاکرات متوقف شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که دلیل «اصلی‌ترین دلیل تغییر رفتار آمریکایی‌ها چیست؟» گفت: فشارهای داخلی مخالفین بایدن و طرفداران اسرائیل باعث شد تا آهنگ پیشرفتی که به ویژه در آخر مذاکرات دیدیم، متوقف شود.

 

استاد دانشگاه تهران در توضیح تغییر رفتار طرف آمریکایی افزود: شاید از قبل هم یک نشانه‌هایی بود، افرادی از تیم آمریکایی استعفاء کردند و رفتند؛ معلوم بود در داخل آمریکا اختلافات قابل توجهی بر سر  شیوه مذاکره تیم آمریکایی وجود داشت.

 

محمد مرندی ادامه داد: این مسئله نهایتاً به جایی رسیده است که دولت بایدن جسارت لازم را برای بدست آوردن یک توافق از دست داده؛ ولی با توجه به جنگ اوکراین و مشکلات روزافزون آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، توقف مذاکرات به زیان آمریکاست بیش از آن که به زیان ایران باشد.

 

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر نفت خود را با قیمت کامل می‌فروشد و ارز حاصل از آن هم وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: عقلانی‌ترن کار برای آمریکایی‌ها این است که لجاجت، زیاده خواهی و ترس از مشکلات داخلی‌شان را کنار بگذارند و کار را تمام کنند.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------