آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

آغاز تولید قطعات سانتریفیوژ در نطنز/ آژانس هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین ها ندارد



مجتمع هسته‌ای نطنز،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
 با انتقال و نصب تجهیزات در محل جدید از روز گذشته و پس از خارج شدن ماشین الات از مهر و موم آژانس، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در سایت نظنزآغازشد. فعالیت‌های نظارتی آژانس در محل جدید تغییری نخواهد کرد و بر اساس روال جاری، تصاویر دوربین های نظارتی به این نهاد تحویل نمی شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه ریزی جدید در سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه‌های ویژه تولید روتور و بیلوز از مجموعه صنعتی کرج به مجتمع شهید مهندس احمدی روشن در نطنز منتقل شده است.

 

با انتقال و نصب تجهیزات در محل جدید از روز گذشته و پس از خارج شدن ماشین آلات از مهر و موم آژانس، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در سایت نظنزآغازشد.

 

فعالیت‌های نظارتی آژانس در محل جدید تغییری نخواهد کرد و بر اساس روال جاری، تصاویر دوربین های نظارتی به این نهاد تحویل نمی شود.

 

***

 

آژانس هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین های در نطنز ندارد

سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین گفت:

 

- آژانس بین الملی انرژی اتمی هیچ گونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین های نصب شده در مرکز تولید سانتریفیوژ در نطنز ندارد.

 

- تا وقتی طرفین مجددا به پروژه اجرای برجام برنگردند اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت.

 

- ایران در چهار آوریل به آژانس اطلاع داده که تمامی ماشین های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج را به نطنز منتقل کرده و همان روز بازرسان آژانس راستی آزمایی کردند که تمامی آنها غیر فعال هستند.

 

- در ۱۲ آوریل آژانس نصب دوربین های نظارتی خود را در نطنز به اتمام رسانده و همان روز مهر و موم از این ماشین ها برداشته شده است.

 

- همان روز ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین ها برای تولید لوله ها و بیلوز روتور سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گرفته است.

 

- در ۱۳ آوریل ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین ها در همان روز در مکان جدید عملیاتی شده اند.

 

***

 

واکنش سایت شورایعالی امنیت ملی به خبر رویترز: تصاویر دوربین های نظارتی نطنز به آژانس تحویل داده نخواهد شد

به دنبال انتشار خبر رویترز مبنی بر آغاز تصویربرداری از سایت هسته ای نطنز توسط آژانس بین المللی اتمی، سایت نورنیوز وابسته به شورایعالی امنیت ملی نوشت: 

 

با انتقال و نصب تجهیزات در محل جدید از روز گذشته و پس از خارج شدن ماشین الات از مهر و موم آژانس، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در سایت نظنزآغازشد. فعالیتهای نظارتی آژانس در محل جدید تغییری نخواهد کرد و بر اساس روال جاری، تصاویر دوربین های نظارتی به این نهاد تحویل نمی شود.

 

این سایت در ادامه خبرخودش نوشت: بر اساس برنامه ریزی جدید در سازمان انرژی اتمی کشورمان، دستگاههای ویژه تولید روتور و بیلوز از مجموعه صنعتی کرج به مجتمع شهید مهندس احمدی روشن در نطنز منتقل شده است.

 

با انتقال و نصب تجهیزات در محل جدید از روز گذشته و پس از خارج شدن ماشین الات از مهر و موم آژانس، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در سایت نظنزآغازشد.

 

فعالیتهای نظارتی آژانس در محل جدید تغییری نخواهد کرد و بر اساس روال جاری، تصاویر دوربین های نظارتی به این نهاد تحویل نمی شود.

 

گفتنی است رویترز ساعتی قبل خبر داده بود که "آژانس در تاسیسات نطنز دوربین‌های نظارتی نصب کرده است."

 

خبرگزاری رویترز همچنین مدعی شد که جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رویت کرده که در آن آمده است: ایران در حال راه اندازی یک کارگاه جدید در نطنز است که قطعات سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را با ماشین‌هایی که به تازگی از تاسیسات کرج به آنجا منتقل شده است، خواهد ساخت.

 

واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به خبر هسته ای رویترز

محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر نصب دوربین‌های نظارتی در تاسیسات نطنز به سایت دیده بان ایران گفت: بنده در رابطه با نصب دوربین در تاسیسات نطنز هیچ اطلاعاتی ندارم اما دوربین‌هایی که در تاسیسات ما نصب هستند همگی در چارچوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

 

او در ادامه افزود: یک تعدادی از این دوربین‌ها در زمان اجرای  برجام نصب شده بودند و طبیعتاً پس از مصوبه مجلس در 1399 اطلاعات دوربین‌های برجامی، آنلاین در اختیار غربی‌ها قرار نمی‌گیرد.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه گفت: قرار بود در مذاکرات وین بر سر نحوه دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌ها توافق شود. دوربین‌ها که یکی دو تا نیستند؛ نه فقط بنده بلکه به طور کلی مجلس شورای اسلامی به جزئیات موارد فنی دوربین‌ها توجه نمی‌کنند.

 

عباس‌زاده با اظهار عدم دسترسی غربی‌ها به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی، گفت: دوربین‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند، یکی دوربین‌های زیر نظر سازمان‌های زیرمجموعه آژانس بین‌المللی اتمی بوده و دیگری دوربین های برجامی نصب شده در تاسیسات ما است که پس از مصوبات مجلس این دوربین ها فعال هستند اما آژانس به اطلاعات آن دسترسی ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------