آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شبکه «ای بی سی»:اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد. به گزارش «انتخاب»، در…

آمادگی ایران برای صادرات سوخت مجانی به لبنان



آمادگی ایران برای صادرات سوخت مجانی به لبنان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
ایران برای صادرات سوخت مجانی به لبنان اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، دو منبع دولتی اعلام کردند لبنان آماده اعزام هیات فنی به تهران برای مذاکره درباره دریافت سوخت مجانی از ایران است.

 

دولت لبنان قصد دارد از ایران سوخت مجانی دریافت کند تا قطع مستمر برق در این کشور را کاهش دهد البته به شیوه ای که با تحریم و مجازات امریکا روبه رو نشود.

 

رویترز اضافه کرد: در صورت توافق دو طرف، این نخستین باری خواهد بود که از ایران به لبنان سوخت صادر می شود.

 

البته قبل از این (سال گذشته میلادی) حزب الله لبنان از ایران سوخت وارد کرد. در آن مرحله سوخت ارسالی ایران ابتدا به وسیله نفتکش به سوریه منتقل شد و سپس به وسیله تانکر و از راه زمینی تحویل حزب الله شد. حزب الله لبنان هم این سوخت را میان بخش های مختلف به ویژه مراکز عمومی مثل بیمارستان ها توزیع کرد.

 

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، حزب الله را گروه تروریستی می دانند. امریکا در واکنش به این اتفاق، هیچ واکنشی عملی برای تحریم لبنان نداشت.

 

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم بارها از دولت لبنان خواسته بود به ایران مراجعه کنند تا بتوانند سوخت دریافت کنند و از بحران انرژی در لبنان کاهش یافت.

 

لبنان از چند ده سال قبل تاکنون با مشکل قطع مستمر برق روبه رو است اما فروپاشی اقتصای این کشور در سال 2019 درآمدهای دولت را به حداقل رساند و همین موضوع باعث شد تهیه سوخت برای نیروگاه های دولتی با تاخیر و کاهش مواجه شود.

 

هم اکنون برق تهیه شده از سوی دولت لبنان تنها یک یا دو ساعت در روز در اکثر مناطق این کشور وجود دارد به همین دلیل خیلی از خانواده ها از دستگاه های تولید برق بخش خصوصی استفاده می کنند که هزینه آن بسیار زیاد است.

 

دو منبع دولتی در لبنان گفته اند سفیر ایران در بیروت (مجتبی امانی) پیشنهاد کرد ایران به لبنان، سوخت هبه کند.

 

یکی از این دو منبع در این باره گفت: تلاش می کنیم دریافت سوخت از ایران، به صورت کمک و تبرع باشد و نه خرید تا به این شکل از مجازات ها و تحریم های امریکا، دور بمانیم.

 

امریکا تحریم های شدیدی علیه بخش نفت و انرژی ایران اعمال می کند.

 

منبع دولتی دوم در لبنان هم گفت سفیر ایران در بیروت به نخست وزیر موقت لبنان (نجیب میقاتی) پیشنهاد کرد ایران به صورت مجانی به لبنان سوخت صادر کند و نخست وزیر هم مشخصات فنی سوخت مورد نیاز برای راه اندازی نیروگاه های برق لبنان را اعلام کرد.

 

این منبع افزود: برهمین اساس، میقاتی از وزیر انرژی لبنان (ولید فیاض) خواست هیات فنی را تدارک ببیند تا جزییات فنی این موضوع را با مسوولان در تهران بررسی کند.

 

منبع نخست ادامه داد هیات لبنانی در چند روز آینده در تهران خواهد بود.

 

یک مقام مسوول ایرانی هم به رویترز گفت هیات لبنانی در چند روز آینده به تهران می آید تا درباره مسائل مختلف گفتگو داشته باشد. او به جزئیات اشاره نکرد اما گفت: بارها آمادگی ایران برای کمک به لبنان در زمینه حل مشکل سوخت این کشور را تکرار کردیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------