آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

هاآرتص از قول مقامات آمریکایی: طی چند ماه آینده، یک چرخش قابل توجه در بحث توافق احیای برجام در راه است



برجام،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ایالات متحده همچنان به دنبال دستیابی به توافق احیای برجام است و در این مسیر از حمایت نهادهای دفاعی کشور هم برخوردار است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ایالات متحده درک می کند که برای ایران دشوار است که اعتراضات اخیر را بدون بهبود وضعیت اقتصادی پایان ببخشد، بنابراین احیای برجام ممکن است به نفع ایران باشد.

 

برجام از حمایت گسترده ای در ایالات متحده برخوردار بود تا اینکه ایران از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت کرد و با آنها قراردادهای تسلیحاتی امضا کرد. این امر از سرگیری مذاکرات را دشوارتر کرد. مقامات اسرائیلی به سرعت اظهارات بایدن مبنی بر پایان یافتن توافق را جشن گرفتند، اما نهادهای امنیتی احتیاط به خرج دادند و سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را به عنوان یک لغزش زبان تلقی می‌کنند تا اظهار واقعیت.

 

مقامات دولت ایالات متحده که با هاآرتص صحبت کردند و از این موضوع اطلاع داشتند، بیان داشتند که در گفتگو با مقامات ارشد ایالات متحده، این برداشت را اظهارات از آنها کردند که با وجود شرایط چالش برانگیز، طی چند ماه آینده یک چرخش قابل توجه در توافق هسته ای در راه است.

 

در زمان دولت لاپید-بنت، مقامات اسرائیلی گفتگوهای محرمانه را برای ارزیابی آمادگی اسرائیل برای درگیری نظامی با ایران آغاز کردند. یک مقام آگاه به این موضوع گفت: اوضاع به حدی پیش رفته است که وظیفه تهیه طرح های عملیاتی جدید، تهیه بودجه برای خرید تسلیحات و تهیه تجهیزات ویژه مورد نیاز برای چنین عملیاتی به آنها سپرده شده است. دولت خروجی بودجه هنگفت میلیارد دلاری را برای حمله به ایران، خرید تسلیحات پیشرفته، و افزایش روابط نظامی با ایالات متحده، کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر متحدانش تدارک دیده است.

 

با این وجود، یک مقام اسرائیلی به هاآرتص گفت: «اسرائیل بدون حمایت و همکاری آمریکا، هیچ ظرفیت عملی برای حمله موثر به ایران ندارد و هرکس خلاف این را بگوید عمدا دروغ می‌گوید».

 

مقامات اسرائیلی که در گفتگوهای محرمانه درباره ایران شرکت کردند، این موضوع را مطرح کردند که اسرائیل باید یک جبهه بین المللی علیه ایران را  حفظ کند.

 

یک مقام اسرائیلی که در این گفتگوها شرکت کرده، بیان داشت که برداشت و درک مان از شرایط این بود که هرگونه حمله به ایران مستلزم تغییر حکومت است و بنابراین حمله به اهداف نظامی بدون هدف قرار دادن مقامات ارشد ایرانی که پشت طرح‌هایی برای تهدید اسرائیل و سایرین هستند، کافی نیست.

 

این در رابطه با نگرانی از اینکه برنامه‌های دولت آتی اسرائیل ممکن است توسط دولت آمریکا با واکنش منفی مواجه شو شود و در نتیجه همکاری نظامی در مورد ایران را به خطر بیندازد، گفته شده است. همتایان آمریکایی به مقامات اسرائیلی در این باره هشدار داده بودند.

 

تشکیلات دفاعی اسرائیل امیدوار است که تجربه نتانیاهو در مورد مسئله ایران و اعتقاد او به اهمیت همکاری تنگاتنگ با ایالات متحده به او کمک کند تا هرگونه تلاش برای به چالش کشیدن روابط ایالات متحده و اسرائیل توسط شرکای ائتلاف یا وزرای خود را دفع کند. مقامات امنیتی اسراییل از این بیم دارند که دولت آینده فاقد خرد کافی برای گام نهادن بر روی طناب ظریف تحریک آمریکایی ها باشد. یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «اینطور که اوضاع پیش می‌آید، مسیر خوبی پیش نمی‌رود و آمریکایی‌ها این را پنهان نمی‌کنند».

 

انتخاب

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------