آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

علی باقری: مذاکرات برجام ادامه دارد



علی باقری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان گفت:جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو موثر و مسئول آژانس و همچنین NPT و به عنوان کشوری که دارای توانمندی هسته ای است، همواره همکاری جدی و موثر با آژانس داشته است.

به گزارش ایرنا، علی باقری معاون سیاسی وزارت امورخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در حاشیه مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم جدی بوده است و کسی در این خصوص شکی ندارد، این تروریسمی که توسط بسیاری از قدرت‌های غربی مورد حمایت و پشتیبانی صریح بود در یک دوره‌ای که حتی آنها تصورش را هم نمی‌کردند در عراق و سوریه با یک شکست آشکار مواجه شدند.

 

وی افزود: نکته مهمی که به نظر من باید به آن توجه کنیم این است که رویکرد و ابتکاری که شهید سلیمانی برای مواجهه با این ترفند دشمن و خصومت‌ورزی دشمن نسبت به ملت‌های منطقه داشت این بود که ایشان با اتکا به ظرفیت‌های ملت‌های منطقه توانست قدرت‌سازی کند و آن قدرت باعث شد که تروریسم با شکست مواجه شود.

 

سردار سلیمانی سازوکارهایی در چارچوب گفتمان مقاومت ایجاد کرد

باقری افزود: ابتکار شهید سلیمانی که به نظرم شاید بتوان گفت یکی از نکات و محورهای موثر و برتر شهید سلیمانی در مواجهه با تروریسم بود این بود که ایشان توانست از ظرفیت استفاده نشده و خفته در میان ملت‌های منطقه بتواند سازوکارهایی در چارچوب گفتمان مقاومت ایجاد کند که این سازو کارها در ابتدا توانست تروریسم را در میدان با شکست مواجه کند.

 

معاون سیاسی وزارت امورخارجه ادامه داد: نکته مهمتر این است که علاوه بر این قدرت سلبی و مواجهه با دشمن و تروریسم، قدرت و گفتمان مقاومت این توانایی را در عمل نشان داد که می‌تواند ساز و کارهای حکمرانی مبتنی بر اراده ملت‌ها را شکل دهد.به نظر من این یکی از دستاوردهای مهمی بود که بعد از اضمحلال و متلاشی شدن تروریسم، ما با یک بیابان هرج و مرج مواجه نبودیم بلکه این قدرت سازی مبتنی بر گفتمان مقاومت بود که توانست نظم بعد از شکست تروریسم را برقرار کند و این نکته بسیار حساس و مهمی است که شاید خیلی‌ها به آن توجه نداشته باشند.

 

باقری تاکید کرد: اگر نگاه کنیم آمریکا به عراق آمد و صدام را ساقط کرد و عراق چند سال با فضای ناامنی و بی‌ثباتی مواجه بود اما ما بعد از مواجهه شهید سلیمانی با تروریسم و از بین بردن میدانی آن، با هیچ بی‌ثباتی مواجه نبودیم.این موضوع ناشی از این است که گفتمان مقاومت، گفتمان سازگار، فراگیر و همه جانبه است یعنی هم جنبه سلبی و هم جنبه ایجابی دارد که با بی ثبات سازی و اقدامات ضد امنیتی دشمن مواجه شده و ثبات و پایداری را رقم می‌زند.

 

از همه ظرفیت‌های ملی برای پیگیری عوامل ترور سردار سلیمانی استفاده میکنیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان درباره آخرین دستاوردهای کمیته مشترک عراق برای پیگیری عوامل ترور سردار سلیمانی گفت: این موضوع را دوستان ما در بخش حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و در همکاری با بخش بین‌الملل قوه قضاییه پیگیری می‌کنند.

 

ما در اینجا باید تلاش کنیم واز همه ظرفیت‌های ملی خودمان و عراق استفاده کنیم تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی ساز و کارهایی را تعقیب کنیم که بر اساس آن چارچوب‌ها و مولفه‌های حقوق بین‌الملل بتوانیم جنایتکاران و تروریست‌ها را مورد پیگرد قانونی قرار دهیم.

 

باقری تاکید کرد: مبحث مستندسازی این پرونده بسیار حائز اهمیت بوده است و در ایران و عراق کارهای جدی در این زمینه انجام شده است و همچنین ارتباط و اتصال مستنداتی که ما و عراقی‌ها داریم فرآیندی است که به طور جدی دنبال می‌شود و امیدواریم که در دور جدید کمیته مشترکی که میان ایران و عراق است و در آینده نزدیک در تهران برگزار می‌شود بتوانیم فصل جدیدی را در پیگیری این پرونده شاهد باشیم.

 

ایران به عنوان یک عضو موثر همواره همکاری جدی با آژانس داشته است

وی در ادامه درباره این‌که آیا اختلافات با آژانس حل شده است یا خیر گفت: روند گفت‌وگوها یک مسیر پیوسته‌ای بوده و وقفه‌ای در آن ایجاد نشده است و اینکه کار رسانه‌ای در این زمینه انجام نمی‌شود به این معناست که کارها به‌طور جدی پیگیری می‌شود و نیازی نیست که برای هر موضوعی فضاسازی رسانه‌ای صورت بگیرد.

 

باقری درباره ابراز تمایل رافائل گروسی به تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو موثر و مسئول آژانس و NPT همواره و به عنوان کشوری که دارای توانمندی‌های هسته‌ای، دانش هسته‌ای و فناوری هسته‌ای است همواره همکاری جدی و موثر با آژانس داشته و در ادامه هم این همکاری قطعاً ادامه خواهد داشت.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده درباره مسائل پادمانی گفت: بحث‌های آژانس را که از قبل در تعامل میان طرف ایرانی مطرح بوده و پیگیری می‌شده است، الان هم در تعاملاتی که میان دوطرف است پیگیری می‌شود.

 

وی در واکنش به ادعای آلمان و آمریکا که عنوان کرده‌اند مذاکرات برجامی برای آنها اهمیتی ندارد و تمرکزی روی این موضوعات ندارند گفت: مذاکرات روند پیوسته‌ای بوده که ادامه داشته است. ممکن است شیوه های آن متفاوت شده باشد اما همچنان این روند ادامه دارد.

 

باقری در پاسخ به این سوال که آیا خبر خوش مذاکراتی در دفاع از منافع ملی دارید، بیان کرد: ما در این مسیر قرار داریم و باید تلاش کنیم و تلاش ما این است که بتوانیم.

 

وی درباره اینکه یکی از سنگ‌اندازی‌هایی که در روند مذاکرات انجام می‌شود این است که ایران دست از انتقام عاملان ترور سردار سلیمانی است، موضوع ایران در این خصوص چیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرده در چهارچوب حقوق بین‌الملل پیگیر فرآیند حقوقی و قضایی بین المللی جنایت ترور شهید سلیمانی بوده هست و خواهد بود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------