آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

عراقچی: ایده های جدید اروپا برای تعاملات تجاری با ایران در راه است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,عراقچی

'عباس عراقچی' مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران از طرح «ایده های جدید» درباره سامانه مالی اروپا برای تعاملات تجاری و اقتصادی با ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، عراقچی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن گفت: در جریان مذاکرات با طرف های اروپایی، ایده ها و راهکارهای تازه و جدیدی از جمله در ارتباط با مدیریت بر این سامانه و ثبت آن در اروپا مطرح شده است.

 

اروپا اجازه ندهد برجام به مرگ نزدیک شود

عراقچی تاکید کرد می دانیم اروپا برای منزوی کردن ایران، تحت فشار آمریکا است اما خیلی مهم است که برجام بین ایران و طرف های دیگر حفظ شود.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه «مزایای اقتصادی برجام برای ایران کاهش یافته است»، تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه یابد این توافق به «مرگ» نزدیک خواهد شد و تلاش های اروپا برای حراست از آن دیگر نتیجه بخش نخواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه در این مورد، تصمیم گیری برعهده اروپا است، ادامه داد : «اتحادیه اروپا باید روند تعاملات تجاری با ایران را تضمین کند» زیرا زمان به سرعت در حال سپری شدن و صبوری ما رو به پایان است.

 

برنامه به صفر رساندن فروش نفت ایران منتفی است

عراقچی تاکید کرد به رغم تحریم های آمریکا، ایران همیشه برای صادرات نفت راهی یافته است و تردید مشتریان سنتی ایران مثل ژاپن هم که بعضا واردات را متوقف کرده اند، باعث نشده است فروش نفت به صفر برسد.

 

وی گفت : واقعیت این است که برخی از مشتریان قدیمی ایران، هیچ جایگزینی برای نفت ما ندارند و پالایشگاه های آنها با نفت ایران فعال است و نمی توانند این وضعیت را تغییر دهند.

 

معاون وزیر امور خارجه افزود: مشتریان عمده نفت ایران از جمله چین و هند معافیت دارند و آمادگی خود را برای خرید اعلام کرده اند و به این ترتیب برنامه به صفر رساندن فروش نفت ایران منتفی است.

 

تهران اعتماد خود را به واشنگتن از دست داده است

عراقچی با اشاره به اینکه ایران شکیبایی خود را به تدریج از دست می دهد، گفت: تهران اعتماد خود در فرایند گفت و گو با واشنگتن را از دست داده و به این نتیجه رسیده است که امیدی برای از سرگیری گفت و گوهای جدید نیست.

 

وی در این مصاحبه تصریح کرد که «هیچ احتمالی برای گفت و گوهای جدید دیده نمی شود» قبلا گفته بودند که مذاکراتی قابل بررسی است اما آنها باید ابتدا به تعهدات قبلی خود پایبند باشند.

 

او که برای حضور در چهارمین دور گفت و گوهای سیاسی ایران و اروپا به بروکسل سفر کرده بود، به کیودو افزود: اگرچه ایران هنوز از برخی مزایای برجام بهره می برد اما تهران اگر زمان لازم فرا برسد و از این توافق بهره مند نشود، یک روز هم در آن باقی نخواهد ماند.

 

عراقچی تاکید کرد هدف ایران این است که با همکاری دوستان و همکاران خود در نقاط دیگر جهان از رسیدن به این نقطه اجتناب کند و نمی خواهد چنین شرایطی ایجاد شود.

 

شرکت های ژاپنی از احتیاط های غیرضروری خودداری ورزند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که سال های 2008 تا 2011 میلادی سفیر ایران در توکیو بود در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکت های ژاپنی باید در این شرایط، اندیشه خلاق برای ادامه تجارت با ایران داشته باشند و از احتیاط های غیرضروری خودداری کنند.

او ادامه داد: درباره تحریم های آمریکا و شکایت توکیو از این وضعیت لازم است به این موضوع توجه شود که ایران نزدیکی روابط ژاپن و آمریکا را درک می کند و به انتخاب ژاپن برای گزینش دوستانش احترام می گذارد اما تاکید می کند که این نباید به منزله توقف همکاری با ایران باشد و همیشه راه هایی وجود دارد و باید خلاقانه ساختارهای جدید همکاری را پیدا کرد.

 

تجلیل از توکیو به خاطر حمایت از برجام

معاون سیاسی وزیر امور خارجه از «حمایت ها و پایبندی ژاپن به برجام» تجلیل کرد و افزود: مجاری ارتباطی هنوز میان دو کشور وجود دارد و فشار آمریکا نتوانسته است همکاری دوستان قدیمی را متوقف کند.

 

وی تاکید کرد که ایران انتظار دارد ژاپن واردات نفت و تجارت با تهران را ادامه دهد و «تسلیم فشارهای آمریکا» نشود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------