آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

موسویان: همه طرف های برجام باید به تعهدات خود عمل کنند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,موسویان

«سید حسین موسویان» پژوهشگر دانشگاه پرینستون و عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای با اشاره به خروج آمریکا ازبرجام و تداوم پایبندی ایران به این توافق مهم بین المللی گفت که همه طرف های برجام باید به تعهدات خود پایبند باشند.

به گزارش ایرنا، سید حسین موسویان در کنفرانسی با حضور حدود 200 تن از شخصیت های برجسته سیاسی و علمی جهان از جمله وزرای خارجه و دفاع برخی از کشورهای اروپایی در برلین اظهار داشت: اهمیت توافق هسته ای برای ایران، غرب و قدرت های جهانی این است که این اولین توافق رسمی مهمی است که میان ایران و قدرت های جهانی پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته است. 

 

«پس از انقلاب راجع به موضوعات مختلفی بحث و گفتگو شده است، اما این اولین بار است که درمورد یکی از اختلافات مهم توافق آن هم پس از 12 سال چانه زنی، شکل می گیرد.»

 

وی افزود : «دومین واقعیت این است که این توافق به تصویب نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و سازمان انرژی هسته ای رسیده است و سومین واقعیت نیز پایبندی کامل ایران با خطای صفر درصدی در اجرای این توافق بوده است.»

 

موسویان گفت : برجام حتی دردوره اوباما که برای اجرای آن واقعا جدی بود، بخاطر تحریم های اولیه آمریکا فلج بود. با خروج ترامپ، طرف های توافق اروپایی ها، چینی ها و روس ها مدعی هستند که توافق (برجام) کار می کند. اما به عقیده من این طور نیست زیرا این توافق یکطرفه و تنها از سوی ایران در حال اجرای کامل است. 

 

وی گفت : پس از خروج ترامپ، برجام به کما رفته و در اتاق اورژانس است ضمن اینکه قدرت های جهانی منهای آمریکا سعی دارند آن را نجات دهند و از این وضعیت خارج کنند. '

 

پژوهشگر دانشگاه پرینستون ادامه داد : اکنون ایرانی ها منتظر نتایج این اقدامات هستند و ممکن است چند ماه دیگر هم منتظر بمانند تا نتیجه این معامله را دردو مورد ارزیابی کنند: اول اینکه اگر در مورد مسائل مورد اختلاف توافقی با قدرتهای جهانی صورت گیرد و ایران هم به آن عمل کند، آیا قدرتهای جهانی بویژه قدرتهای غربی به تعهدات خود پایبند خواهند بود یا خیر؟. این آزمونی است برای ایران در مورد گفتگو درموردموضوعات بعدی در آینده. 

 

دوم اینکه اگر آمریکا توافق را نقض کرد، آیا سایر قدرتهای غربی و جهانی همچون روسیه و چین، بدون آمریکا قادر به حفظ توافق هستند یاخیر؟. اگر جواب مثبت باشد، ایران خواهد توانست درمورد سایر موضوعات با قدرتهای جهانی منهای آمریکا مذاکره کند. بدین دلیل ایران صبرکرده ضمن اینکه از عدم اجرای تعهدات توسط سایر قدرتها بسیار عصبانی است زیرا آنها تا کنون کمتر از 20 درصد از تعهدات برجامی خود را انجام داده اند. 

 

موسویان در پاسخ به این پرسش که آیا طرفدار گفتگوی بین ایران و عربستان است ؟ خاطرنشان ساخت : واقعیت این است جنگ های چهل سال گذشته مهمترین عامل بی ثباتی های امروز خاورمیانه هستند و ایران مسبب هیچ جنگی نبوده است. 

 

« این صدام بود که به ایران تجاوزکرد و عربستان و دوستانش از تجاوزگر حمایت کردند، صدام به کویت تجاوز کرد اما ایران درکنار کویت با تجاوزگر مخالفت کرد، این آمریکا بود که به افغانستان و عراق حمله کرد،این ناتو و کشورهای عربی بودند که به لیبی حمله کردند و عربستان و آمریکا بودند که به یمن تجاوزکردند. درعین حال ایران را بخاطر این تجاوزات سرزنش می کنند!»

 

موسویان درباره جنگ سوریه نیز اظهار داشت : طبق استانداردهای منشور سازمان ملل، سوریه یک دولت قانونی دارد اما کشورهایی برای ساقط کردن آن دولت بیش از 80 هزار تروریست از 100 کشور دنیا به سوریه اعزام کردند. ایران هم طبق درخواست دولت سوریه برای مقابله با تروریست ها به کمک سوریه رفت. 

 

وی تصریح کرد :همه هم می دانند شروع کننده جنگ در آنجا کدام کشورها بودند و این نیروها توسط چه کشورهایی هدایت می شدند و از کجا حمایت مالی دریافت می کردند. 

 

عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای با تاکید بر اینکه مواضع او ؛ مواضع شخصی است و نه دولتی ؛ درباره جنگ یمن و روابط ایران و عربستان اظهار داشت : چند اقدام سازنده بین ایران و عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس ضروری و فوری است: اولین قدم بین ایران و عربستان شروع یک گفتگوی مستقیم است. دوکشور حتی در دوران تجاوز صدام که با حمایت عربستان بود؛ با هم گفتگو می کردند و رابطه داشتند. 

 

«دومین قدم،احیاء توافق امنیتی ایران و عربستان است و سومین موضوع ضروری توافق درمورد اصولی است که می تواند مبنای حل اختلافات باشد همچون اصول: احترام به حاکمیت کشورهای عضو، احترام به مرزهای موجود و تمامیت ارضی کشورهای عضو، عدم مداخله درامور داخلی کشورها، احترام به اصول منشورسازمان ملل و غیره.»

 

وی گفت: چهارمین قدم هم گفتگو برای ایجاد یک ساختار همکاری وامنیت مشترک در خلیج فارس بین ایران، عراق ، عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. 

 

وی افزود : ایران و عربستان سعودی علیرغم مشکلات، منافع مشترک زیادی دارند. صلح پایدار درگرو سیستم همکاری جمعی درخلیج فارس است. گفتگوها با مدیریت سازمان ملل در این مورد باید آغاز شود. 

 

در این جلسه ؛ یکی از حضار از امارات متحده عربی از موسویان سئوال کرد که ایران مشکلات داخلی زیادی دارد که آمریکا را مقصر قلمداد می کند. فرمول شما برای حل مشکلات داخلی ایران مثل فساد، کمبود آب، محیط زیست و غیره چیست؟

 

موسویان درپاسخ گفت: من معتقدم تحریم های آمریکا مشکلاتی برای ایران ایجاد کرده اما آمریکا عامل همه مشکلات داخلی ایران نیست. شما اگر رسانه های ایران را بخوانید هرروز درمورد فساد ، بحران کم آبی، مشکلات محیط زیستی خبر و مطلب خواهید دید. وی افزود :هم مسئولین و هم مردم این مشکلات را به رسمیت شناخته اند اما در عین حال باید توجه کرد که ایران در اروپا واقع نشده است بلکه در منطقه ای است که مملو از جنگ و بی ثباتی است.

 

وی گفت : درمورد سوریه هم اینکه ایران برنامه ای برای ایجاد پایگاه نظامی در کشورهای منطقه ندارد و روزی که دولت سوریه درمورد رفع تهدید تروریسم قانع شود، ایران حضوری درسوریه نخواهد داشت. 

 

لازم به ذکر است ؛ این کنفرانس سالیانه با همکاری مشترک وزارت خارجه و بنیاد مطالعاتی کوربر آلمان تشکیل شد.

 

وزیر خارجه آلمان با سخنان خود کنفرانس را افتتاح کرد. 

 

«عادل الطریفی» وزیر سابق فرهنگ عربستان، سید حسین موسویان و «فیلیپ آکرمن» مدیر خاورمیانه وزارت خارجه آلمان در پانلی درمورد برجام و بحران های خاورمیانه بحث کردند. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------