آخرین اخبار سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان/ موسوی به ایران باز می گردد

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، ماموریت آقای موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پایان یافته است. به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرده که…

بعیدی نژاد: آغوش کشور به روی بازگشت مهاجران ایرانی باز است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,بعیدی نژاد

سفیرجمهوری اسلامی ایران در لندن با انتقاد از فضاسازی منفی رسانه‌های معاند درباره سرنوشت ایرانیانی که به‌صورت غیرقانونی مهاجرت کرده و قصد بازگشت به کشور را دارند اطمینان داد که آغوش کشور به روی آنها باز است.

به گزارش ایرنا، حمید بعیدی نژاد با انتشار پیامی در توییتر نوشت: متأسفانه بسیاری از سایت‌های مخالف نظام ازجمله سایت «ایران وایر» به استناد مطالعات یک‌طرفه‌ای که داشته‌اند اصرار دارند که طیف مهاجران از ایران از میان این طبقاتی همچون مخالفین نظام، همجنسگرایان، علاقه‌مندان به تغییر دین، و طرفداران دسترسی بدون محدودیت به آزادی‌های فردی هستند.

 

وی افزود: این برداشت غلط به خود مهاجران هم القا می‌شود تا ارتباط آنها را با کشور خود ضعیف و قطع کنند. این نوع القائات سبب می‌شوند که اگر مهاجران موفق به کسب مهاجرت نشوند، حاضر باشند هرگونه سختی دوری از خانواده را به جان بپذیرند ولی از ترس تنبیه و مجازات به کشور خود بازنگردند.

 

سفیر کشورمان گفت: عموم کسانی که به مهاجرت مبادرت می‌کنند، ضمن علاقه به کشور به دنبال زندگی بهتر هستند. آنها که به هدف می‌رسند مورداحترام کشور خود هستند و‌ آنهایی که موفق نمی‌شوند، آغوش کشور به روی آنها باز است. جریان‌های مخالف نباید مهاجرت را به امری سیاسی و مهاجران را به کنشگران سیاسی تبدیل کنند.

 

بعیدی نژاد این اظهارات را پس‌ازآن مطرح کرد که رسانه‌های انگلیس از افزایش روند ورود غیرقانونی اتباع ایرانی به این کشور از طریق مرزهای جنوبی انگلیس خبر می‌دهند.

 

او پیش‌تر نیز با انتشار پیامی در کانال تلگرامی‌اش نوشته بود: قاچاقچیان بین‌المللی برای منفعت خود مهاجرت غیرقانونی را تشویق کرده و جان و مال افراد را به خطر می‌اندازند. 

 

وی بابیان اینکه 'برخی قربانی‌ها که به هدف نمی‌رسند، تصمیم بهتری می‌گیرند' عنوان کرد: در 2 سال گذشته، 260 ایرانی دارای ورود و یا اقامت غیرقانونی در انگلیس، با مراجعه به این سفارت به ایران برگشته‌اند. 

 

بعیدی نژاد در ادامه این مطلب به 3 نکته در باب مهاجرت اشاره‌کرده و نوشته است:1- مهاجرت قانونی یکی از حقوق انسانی است و هر کس حق دارد به دلیل تجارت، تحصیل، شغل بهتر، آموزش فرزندان و غیره تصمیم به اقامت در کشور دیگر کرده و از طریق قانونی و با کسب موافقت کشور پذیرنده، اقدام به مهاجرت کند. اما به دلایل اقتصادی و اجتماعی فرصت‌های مهاجرت‌های قانونی در دوران اخیر خیلی محدودشده است. 

 

وی در توضیح دومین مورد گفت: به همین دلیل قاچاقچیان بین‌المللی به سودجویی از طریق تشویق افراد و خانواده‌ها به مهاجرت غیرقانونی روی آورده‌اند. آنها با گرفتن پول‌های بسیار سنگین و حتی با به خطر انداختن جان افراد، آ‌نها را به دام‌ مهاجرت‌های غیرقانونی می‌اندازند. کسانیکه از این طریق به مهاجرت دست می‌زنند در حال حاضر بنا به اطلاع، در مرحله اول حداقل برای عزیمت به یک مقصد اروپایی باید 10 هزار یورو بپردازند، که البته اول کار است و در مراحل بعدی تا رسیدن به مقصد نهایی مورد ادعا باید چند برابر این پول را پرداخت کنند. آ‌نها درنهایت افراد را تا حداکثر به یک‌ بندر یا فرودگاهی در خارج از کشور می‌رسانند و آنها را رها کرده و‌ بقیه راه را به خودشان واگذار می‌کنند که یعنی راحت به دست قاچاقچیان جدیدی می‌دهند. خانواده‌ی چهار نفره ای اخیراً باهدف واهی اقامت در انگلیس، به فرودگاهی در تونس آمده و رهاشده بودند که الآن در بازداشت هستند. بسیاری را نیز با رها کردن در دریا جان آنها را به خطر می‌اندازند. 

 

سفیر ایران در لندن در تشریح سومین نکته در این ارتباط افزود: برخلاف آنچه تصور می‌شود، در ایران مهاجران غیرقانونی از جوانان و خانواده‌های متوسط و بالا هستند که تخصص و تحصیلات بالایی ندارند و برای رسیدن به شرایط بهتری که زاییده‌ی نوع تمایلات اجتماعی و روحی آنها برای زندگی در غرب می‌باشد به مهاجرت‌های غیرقانونی دست می‌زنند و لذا بعد از مدتی وقتی با ورود غیرقانونی به کشوری بیگانه با توجه به فشارهایی که به علت عدم موافقت با پناهندگی و آوارگی‌هایی که با آن روبرو می‌شوند سرخورده می‌شوند و بسیاری از آنان برای فرار و فراموشی این شرایط به اعتیاد و بی‌مبالاتی( هوم لس بودن) روی می‌آورند. بنده در این مدت دو ایرانی جوان و رعنا از این گروه را در خیابان‌ها دیدم که یکی التماس می‌کرد که جوانان این‌گونه به اروپا نیایند. 

 

اما برعکس ایرانیانی که از طبقات سخت‌کوش بوده و از راه ادامه‌ی تحصیل و یا کسب تخصص به پیشرفت نائل شده‌اند، هم توانسته‌اند در زندگی خود موفق باشند و هم مورداحترام جامعه پذیرنده باشند. 

 

بنابراین درمجموع می‌توان گفت کسی که در کشور خود نتوانسته است برای زندگی خود شغل و شرایط مناسبی را فراهم کند، باید مطمئن باشد که در کشور دیگر حتماً شرایط برای زندگی بهتر برای او سخت‌تر بوده و احتمال رسیدن به موفقیت برای او‌ ضعیف‌تر خواهد بود. در غرب برای کسب شغل و کار و حفظ آن باید جنگید و رقابت شغلی هم زیاد است. اما هر کس تخصص و مهارت بیشتری دارد می‌تواند به کسب شغل مطمئن‌تر باشد. 

 

اما توصیه‌ی ما به کسانیکه به دام مهاجرت غیرقانونی گرفتارشده‌اند و کسب اقامت قانونی آنها با مخالفت کشور میزبان مواجه شده است، آن است که بیش‌ازحد خود را با امید واهی حل مشکل و رسیدن به هدف کسب اقامت دائمی و گذرنامه دل‌خوش نسازند. چه‌بسا افرادی که بیش از بیست‌وپنج سال از عمر خود را در چنین انتظاری گذرانده‌اند و الآن عملاً از جوانی به میان‌سالی رسیده و فرصت‌های بسیاری را در زندگی خود از دست ‌داده‌اند. 

 

توصیه ما آن است که این‌گونه افراد برخیال اینکه با برگشت به کشورم باید به اطرافیان و فامیل چه بگویم غلبه کنند و بیش از این فرصت زندگی را از دست ندهند. این افراد می‌توانند با مراجعه به سفارت‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور مراجعه کنند و درخواست برگه‌ی عبور برای بازگشت به ایران نمایند. 

 

برگه‌ی عبور برای کسانیکه مدارک هویتی خود را مفقود کرده‌اند بلافاصله با احراز هویت ایرانی برای آ‌نها صادر خواهد شد و بدون اینکه مورد استنطاق و بازجویی و غیره قرار گیرند با اولین پرواز می‌توانند به کشور خود مراجعت کنند. 

 

آن‌ها باید مطمئن باشند که در کشور خود نیز دستگیر و یا بازداشت نخواهند شد و می‌توانند با بازگشت به جامعه‌ی خود زندگی جدیدی را آغاز کنند که با توجه به تجربیات سختی که داشته‌اند، معمولاً موفق هم خواهند بود. 

 

وی در پایان یادآوری کرد که این نوشته کمک به آن دسته از مهاجران غیرقانونی است که اقامت آنها مورد مخالفت قرارگرفته است. ایرانیان مقیم خارج از کشور هم که بسیاری از آنها از مهاجران قانونی هستند هم برای خود و هم کشور خود مایه احترام و افتخار هستند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------