آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

آمانو: عربستان باید با آژانس همکاری کند/ موضوع «پی‌ام‌دی» خاتمه یافته است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,یوکیا آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی دو اظهارنظر در واشنگتن، بر لزوم همکاری ریاض با آژانس تاکید کرد و همچنین گفت تکلیف پرونده‌ موسوم به«جنبه‌های احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای ایران قبلا مشخص شده و این پرونده بسته شده است.

به گزارش فارس، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در واشنگتن حضور دارد، در سخنرانی در یک اندیشکده و همچنین در جمع خبرنگاران درباره برنامه هسته‌ای ایران و خبرهای اخیر درباره ساخت راکتور هسته‌ای در عربستان سعودی اظهارنظر کرده است.

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی «مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک» مستقر در واشنگتن گفت: «آزمایشگاه‌های نوسازی‌شده، ظرفیت ما را برای جمع آوری نمونه‌های هسته‌ای تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داده و برای ما دقت بیشتر در زمینه خدمات مربوط به تحلیل داده‌ها را میسر کرده است. بدون این فناوری جدید، آژانس نمی‌توانست کار راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی ایران را با سرعت و دقتی که ما در این باره رعایت کرده‌ایم، انجام دهد».

 

یوکیا آمانو در این نشست درباره موضوع ادعایی موسوم به «جنبه‌های احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «پی‌ام‌دی» هم اظهارنظر کرد و گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظر نهایی خود را قبلا در این باره اعلام کرده و این پرونده بسته شده است.

 

او گفت: «موضوع هسته‌ای ایران تاریخی طولانی و پیچیده دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۲ روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تمرکز کرده است. من دسامبر ۲۰۱۵ ارزیابی نهایی درباره مسائل کلیدی باقیمانده گذشته و حال (پی‌ام‌دی) را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادم».

 

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «من بیان کردم که ایران قبل از پایان سال ۲۰۰۳، یک سری اقدامات در رابطه با ساخت ابزار انفجار هسته‌ای انجام داد اما این فعالیت‌ها از حد مطالعات علمی، امکان‌سنجی و اکتساب برخی توانمندی‌ها و اقدامات فنی خاص فراتر نرفت. من همچنین بیان کردم که آژانس هیچ نشانه معتبری از فعالیت‌ها در ایران در رابطه با ساخت وسیله‌های انفجاری بعد از ۲۰۰۹ در اختیار ندارد».

 

آمانو گفت: «شورای حکام هم اعلام کرد که بررسی این موضوع خاتمه یافت و این راه را برای شروع اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ژانویه ۲۰۱۶ هموار کرد. از آن زمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در رابطه با برجام است. من در گزارش‌های خود به شورای حکام اعلام کرده‌ام که ایران در حال اجرای این تعهدات است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی آزمایی درباره عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران طبق توافقات پادمان ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درباره نبودن فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران، ادامه دارد».

 

اظهارات تازه آمانو درباره پرونده ادعای پی‌ام‌دی در حالی مطرح شده که ایران طی سالیان گذشته ضمن رد ادعاها درباره برنامه هسته‌ای خود، همواره با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.

 

آمانو در ادامه سخنرانی خود در اندیشکده آمریکایی، درباره مکانیسم‌های اعمال شده در قبال برنامه هسته‌ای ایران هم اظهارنظر کرد و با اشاره به توافق پادمان، پروتکل الحاقی و دیگر تدابیر مندرج در برجام گفت که این نظارت‌ها و مکانیسم‌ها، «قوی‌ترین نظام راستی‌آزمایی بوده که تاکنون در جهان وجود داشته است».

 

بنا بر گزارش «گاردین»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره ساخت راکتور هسته‌ای در حومه ریاض و لزوم همکاری عربستان سعودی با آژانس سخن گفت.

 

آمانو تاکید کرد که عربستان سعودی قبل از وارد کردن سوخت اتمی و تزریق آن به راکتور خود، باید با برنامه بازرسی‌ها و دیگر تدابیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و توافق کند.

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «آنها (سعودی‌ها به آژانس جواب منفی) ندادند اما جواب مثبت هم ندادند و دارند به این موضوع فکر می‌کنند. ما در حال حاضر در این مرحله قرار داریم».

 

در روزهای گذشته، جنجال‌ها درباره اعطای مجوز محرمانه وزیر انرژی آمریکا به شرکت‌های آمریکایی برای همکاری هسته‌ای با عربستان سعودی کار را به جایی رساند که حتی قانونگذاران ارشد کنگره ضمن ابراز نگرانی درباره این موضوع، خواستار شفاف‌سازی دولت ترامپ شدند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------