آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

نامه ظریف به دبیر کل سازمان ملل درباره اقدام غیرقانونی آمریکا علیه سپاه پاسداران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف

وزیر امور خارجه ایران طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل درباره اقدام غیرقانونی دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داد.

به گزارش تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت، نسبت به تصمیم اخیر واشنگتن علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتراض کرد و گفت آمریکا و چند دولت دست نشانده آنها، تمامی مسئولیت عواقب خطرناک این ماجراجویی را برعهده خواهند داشت.

 

متن نامه محمد جواد ظریف به آنتونیو گوترش و شورای امنیت به شرح زیر است:

«می خواهم توجه شما را به اقدام بی سابقه، غیرقانونی و خطرناک دولت بی قانون فعلی ایالات متحده آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه ای رسمی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در فهرست به اصطلاح 'سازمان های تروریستی خارجی' جلب نمایم.

 

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدام بی اساس و تحریک آمیز، آن را اقدامی خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند. این حرکت که قبلا هیچگاه سابقه نداشته است حتی برای این رژیم ایالات متحده که پیش از این تحریم ها و اقدام های یکجانبه غیرقانونی زیادی صورت داده بود، نقض آشکار اصول مسلم حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد از جمله اصل برابری حاکمیت دولت ها است.

 

این حرکت تحریک آمیز تنش ها را به سطحی تقابلی و غیرقابل کنترل می رساند و خطر حوادث و وقایع را در منطقه ای که پیش از این هم با چالش های بی شماری مواجه بوده، افزایش می دهد. بدیهی است رژیم ایالات متحده امریکا همراه با کسانی که به صورت علنی مشارکت و تاثیرگذاری در این اقدام را پذیرفته اند و همچنین دو یا سه رژیم دست نشانده ای که از اینکار حمایت کرده اند، تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهند داشت.

 

برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی‌ و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، کما اینکه از جمله توسط رئیس جمهور فعلی ایالات متحده در زمان مبارزات انتخاباتی اش صراحتا پذیرفته شد، نیروهای مسلح ایران از جمله و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بوده اند. نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با گروه‌های تروریستی مورد تحریم شورای امنیت نظیر القاعده، داعش، النصره و سایر گروههای تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد توجه و تقدیر بوده است.

 

در اقدامی متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امریکا، جمهوری اسلامی ایران رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد. این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت امریکا علیه منطقه غرب آسیا را با هدف قراردادن عامدانه غیرنظامیان برای پیشبرد سیاست‌های خصمانه ایالات متحده بر عهده داشته است. سنتکام امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را بخطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، همدستی در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر نظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد.

 

جمهوری اسلامی ایران همچنین می خواهد تصریح نماید که به رغم اقدام های متعدد مستقیم و غیرمستقیم صورت گرفته از سوی سنتکام که ذات تروریستی دارد، اعلان این نهاد دولتی به عنوان یک سازمان تروریستی توسط ایران صرفا براساس عمل متقابل است و نباید تغییر در موضع حقوقی ایران در ارتباط با اصل برابری حاکمیت دولت ها و تعریف تروریسم تلقی شود.

 

موجب امتنان خواهد بود چنانچه این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------