آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ادعای العرب: ایران درباره امضای توافق برقی با عربستان، به نخست وزیر عراق هشدار غیر مستقیم داده است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,محمد بن سلمان و عادل عبدالمهدی

روزنامه العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: سفر روز چهارشنبه عبدالمهدی به عربستان دربردارنده شاخص هایی بود که از تمایل بغداد برای دوری تدریجی از ایران و تحریمهای ترامپ برای هر طرفی که برخلاف خواسته آن در مورد التزام به تحریمهای آمریکا علیه تهران باشد، حکایت دارد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: عادل عبدالمهدی در دیدار با ملک سلمان در مورد افزایش همکاری بین عراق و عربستان اظهار امیدواری کرد، به نحوی که منافع دو کشور تامین شود.

 

تحلیلگران در خصوص این سفر تاکید می کنند که اهمیت آن تنها منحصر به تعداد توافقهای صورت گرفته نیست، بلکه نتایج سیاسی این سفر عبدالمهدی، بویژه پس از سفر اخیر او به ایران و میزان توانایی عراق برای قرار گرفتن در موضع بی طرفی، بر اهمیت این سفر می افزاید.

 

نخست وزیر عراق اکنون خود را در جایگاه سختی یافته است؛ از یک سو، قصد دارد نزدیکی خود به محور عربی و بویژه سعودی را تثبیت کند و از سوی دیگر، تمایلی به برخورد با هم پیمانان ایران که بر دولت او و موسسات سیاسی مختلف در عراق سیطره دارند، ندارد.

 

سفر عبدالمهدی به عربستان در شرایطی انجام شد که ایران تحت فشارهای شدید آمریکا قرار دارد و نقطه اوج آن، قرار گرفتن سپاه در لیست سازمانهای تروریستی بود.

 

تحلیلگران معتقدند تهران توجه خاصی به سفر نخست وزیر عراق به عربستان دارد و به دلیل نیتهای جدی سعودیها در ابراز حمایت از عراق، در این باره بسیار نگران است.

 

از دیدگاه آنها، بخشی از صحبتهای عبدالمهدی در جریان مذاکراتی که با سعودی ها داشت و تصریح کرد که«همه چیز روی میز مطرح است»، برای اطمینان دادن به ایرانی ها بود، تا بدانند عراق هرگز از آنها رویگردان نخواهد شد.

 

در حال حاضر، ایران به عراق بعنوان یک هم پیمان نادر می نگرد که می تواند سهم زیادی در کاهش آثار تحریمهای آمریکا علیه آن داشته باشد و بدون این نقش عراقی، تهران نمی تواند در برابر تحریمهای ایالات متحده پایداری کند.

 

اما ایران می داند که عربستان می تواند از ثقل اقتصادی خود و مطرح بودنش بعنوان سمبل دینی و سیاسی در منطقه، جهت جایگزینی ایران برای عراقی ها استفاده کند، تا شاید بتوانند عراق را از تکیه بر همسایه شرقی اش بی نیاز کند.

 

همین مساله می تواند حجم گسترده تفاهم های مسئولان بغداد و ریاض و تعداد توافق های بین دو طرف در ماههای اخیر را تفسیر کند. سعودی ها می توانند جایگزین مناسبی برای نفت و گاز ایران برای عراقی ها فراهم کند.

 

مسئولان عراقی به صورت پنهانی از اینکه تهران در فصل تابستان برق مورد نیاز عراق را تامین نمی کند، شکایت دارند. این در حالی است که در فصل تابستان دمای عراق به 50 درجه سانتیگراد می رسد و مردم نیاز مبرمی به برق دارند.

 

از این رو، دولت عبدالمهدی نگران آن است که در تابستان پیش رو، تظاهرات مردم به دلیل کمبود برق، به حدی برسد که به حیات این دولت پایان دهد. در این میان، در حالی که عربستان به عراق پیشنهاد برق رسانی داده است، یک مسئول برجسته دولت عراق در گفتگو با العرب تصریح کرد که ایران درباره امضای توافق برقی با عربستان، به نخست وزیر عراق هشدار غیر مستقیمی داده است؛ چرا که این مساله قراردادهای برقی بین تهران و بغداد را تهدید می کند.

 

اما این مسئول عراقی افشا کرد که عبدالمهدی به هشدار ایران پاسخی نداده و در حال برنامه ریزی برای استفاده جزئی از پیشنهاد عربستان است، البته به شکلی که به منافع ایرانی ها هم ضرری وارد نشود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------