آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

واکنش‌ها به عدم تمدید معافیت نفتی ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,عدم تمدید معافیت نفتی ایران

دولت آمریکا، معافیت های نفتی ایران را تمدید نخواهد کرد.

به گزارش سرپوش، کاخ سفید دقایقی قبل از نشست خبری وزیر خارجه آمریکا درباره معافیت‌های تحریمی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ»« تصمیم گرفته است معافیتهای نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.

 

پومپئو: عربستان و امارات گفته‌اند نبود نفت ایران را در بازار جبران می‌کنند

 مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه ۸۰ درصد درآمدهای ایران از نفت است مدعی شد که واشنگتن تلاش می‌کند که کل صادرات نفت ایران را قطع کند. 

 

او در این سخنرانی همچنین گفت: «منظور از فشار حداکثری، فشار حداکثری است. به همین دلیل آمریکا استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران در نظر نخواهد گرفت.»

 

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد عرضه نفت در بازار جهانی در وضعیت مناسبی قرار دارد. وی همچنین ادعا کرد که تحریم‌های آمریکا، ایران را از ۱۰ میلیارد دلار درآمد محروم کرده‌اند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد عربستان و امارات تأکید کردند که هر گونه کمبود بازار به دلیل تحریم‌های نفت ایران را جبران خواهند کرد. پامپئو گفت این سیاست آمریکا در راستای سیاست عربستان و امارات هم هست. 

 

عربستان: برای تضمین بر هم نخوردن توازن بازار جهانی، تلاش می‌کنیم

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، دقایقی پس از انتشار رسمی خبر عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت ایران اعلام کرد کشورش برای تضمین رسیدن نفت به مصرف کنندگان و بر هم نخوردن توازن بازار جهانی، تلاش خواهد کرد.

 

نتانیاهو بلافاصله از تصمیم جدید ترامپ علیه ایران استقبال کرد

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل اقدام رئیس جمهور آمریکا در خاتمه دادن به معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را ستود.

 

نتانیاهو گفت: «ما در کنار عزم آمریکا برای مقابله با تجاوز ایران ایستاده‌ایم و این راه درست برای متوقف کردن آن است. این حرکت برای افزایش فشار بر رژیم تروریستی ایران اهمیت زیادی دارد.»

 

برایان هوک: صادرات نفت ایران را در سال جاری به صفر خواهیم رساند

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس اطلاع کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران در کنفرانسی خبری اظهار کرد که فرایند به صفر رساندن صادرات نفت ایران از دوم می (دوازده اردیبهشت) آغاز خواهد شد. وی مدعی شد که آمریکا در سال جاری صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

 

وی در ادامه از بیان تبعات خرید نفت ایران توسط کشورهای دیگر خودداری کرد.

 

این مقام ارشد آمریکایی همچنین به سوال خبرنگاران در مورد تأثیر اقدام  یک‌جانبه آمریکا بر روابط تجاری این کشور با چین، ترکیه و ژاپن پاسخی نداد.

 

بولتون: حال باید عزم‌مان برای تهران آشکار شده باشد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در واکنش به اقدام دونالد ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران مدعی شد: این اعلامیه به همراه تصمیم اخیرمان برای وارد کردن نام سپاه پاسداران به لیست گروه‌های تروریستی آمریکا باید عزم ایالات متحده را برای تهران کاملاً آشکار کند.

 

وی در توییت دیگری افزود: نظام ایران باید متوجه شود که می‌بایست رفتارش را تغییر دهد یا اینکه باید هزینه رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش – که تنها به مردم ایران آسیب وارد می‌کند – را بپردازد.

 

قدردانی نیکی هیلی از ترامپ برای تمدید نکردن معافیت‌های نفتی ایران

نیکی هیلی، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در واکنش به عدم ارائه معافیت‌های نفتی برای تجارت با ایران نوشت: از دونالد ترامپ و دولت برای عدم ارائه معافیت‌های بیشتر به سایر کشورها برای خرید نفت ایران تشکر ویژه می‌کنم. دورانی که به رفتار بد کشور دیگری پاداش داده می‌شد، باید به پایان برسد. حال وقت آن رسیده که به طور واقعی از تهدید ایران آگاهی یابیم.

 

انتقاد شدید چین از لغو معافیت‌های نفتی ایران

چین که بدون شک یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران در بازارهای جهانی به شمار می‌رود، از تصمیم واشنگتن در این باره، به شدت انتقاد کرده است؛ به گونه‌ای که گنگ شوآنگ - سخنگوی وزارت امور خارجه چین - از لغو معافیت و تشدید تحریم‌های یک جانبه نفتی علیه ایران به شدت انتقاد کرده و آن را یک اقدام غیرمنصفانه خوانده است.

 

 

ترکیه اقدام آمریکا علیه ایران را رد کرد

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت از تحریم‌های نفتی ایران اعلام کرد که این اقدام به صلح و ثبات منطقه کمکی نخواهد کرد و به مردم ایران آسیب می‌رساند.

 

وی که در صفحه شخصی خود در توئیتر به این اقدام آمریکا واکنش نشان داده در ادامه پیام خود نوشت: ترکیه تحریم‌های یکجانبه و تحمیل چگونگی پیشبرد روابط با همسایگان را رد می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------