آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

شتاب‌زدگی وزیر خارجه انگلیس و تکرار ادعاهای بی پشتوانه



اخبار,اخبار سیاست خارجی,جرمی هانت

وزیر امور خارجه انگلیس در اقدامی شتاب‌زده، پیشنهاد ساختگی رسانه‌های انگلیسی از قول ایران، برای آزادی نازنین زاغری را 'یک ترفند دیپلماتیک ' ارزیابی کرد تا به این ترتیب ادعای بی‌گناهی متهم به جاسوسی برای دولت لندن را تکرار کند.

به گزارش ایرنا، جرمی هانت که دستکم ماهی یک‌بار به یاد زندان اوین و متهمی که حالا به پاشنه آشیل روابط انگلیس و ایران تبدیل‌شده می‌افتد، عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن ادعا کرد: زاغری بی‌گناه است او مرتکب فعل خلافی نشده است. مساله‌ غیرقابل‌قبول درباره ایران این است که آن‌ها (ایران) آدم‌های بی‌گناه را به زندان می‌فرستند و بعد از آن‌ها به‌عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند.»

 

وی این اظهارات را پس‌ ازآن مطرح کرد که رسانه‌های انگلیسی از چهارشنبه‌شب گذشته، در اقدامی به نظر هماهنگ و سازمان‌یافته، سخنان ظریف در انجمن آسیایی نیویورک درباره تبادل زندانیان را به تمایل ایران برای آزادی زاغری نسبت دادند.

 

اسکای نیوز گزارش داد که زاغری از سال 2016 در فرودگاه تهران به اتهام تلاش برای تغییر حکومت در بازداشت به سر می‌برد و تلاش‌های همسرش ریچارد رتکلیف و وزیر امور خارجه برای آزادی وی بی‌فایده بوده است. اما ظریف از ابرازی سخن گفت که او می‌تواند سرانجام آزاد شود و به خانه‌اش در شمال لندن بازگردد.

 

این شبکه خبری افزود که ظریف در سخنان خود از وضعیت زاغری ابراز تاسف کرده و ' افزود که ایران این آمادگی را دارد تا او را در مقابل آزادی زندانیان در آمریکا و استرالیا آزاد کند.'

 

همچنین شبکه بی.بی.سی در گزارشی، اظهارات ظریف را نشانه‌ای مثبت برای آزادی زاغری ارزیابی کرد که برای اولین بار پس از اعطای حمایت دیپلماتیک انگلیس به زاغری مطرح‌شده است. 

 

این رسانه انگلیسی به نگرانی پیشین مقام های انگلیسی درباره واکنش ایران به تصمیم لندن برای اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری اشاره کرد و مدعی شد که سخنان ظریف حامل آمادگی تهران برای معامله است. به تعبیر این شبکه انگلیسی 'ایران تمایل دارد تا از زاغری به‌عنوان اهرم سیاسی استفاده کند، که درگذشته آن را مردود اعلام کرده بود.'

 

شبکه‌های تلویزیونی آی.تی.وی و کانال چهار انگلیس و نشریات ایندیپندنت، دیلی تلگراف و گاردین هم در گزارش‌هایی بحث آزادی زاغری از سخنان وزیر امور خارجه ایران را برجسته کردند.

 

این در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه (4 اردیبهشت 1398) در بخشی از سخنان خود در انجمن آسیایی نیویورک گفته بود: در آمریکا و در اروپا ایرانیانی هستند که در زندان هستند چون آمریکا به آن‌ها اتهام نقض تحریم‌ها را زده است. اتهام آن‌ها ارسال تجهیزات هواپیمای مسافربری و نه جت بوده است. ما مترجم داریم که در استرالیا زندانی است.

 

ظریف ادامه داد: ما در مورد زاغری صحبت می‌کنیم؛ که البته من ناراحتم از شرایط او و به‌عنوان وزیر امور خارجه هر چه از دستم برآمده برای کمک انجام داده‌ام اما هیچ‌کسی از زنی که در استرالیا در زندان است، سخن نمی‌گوید.

 

رسانه‌های انگلیسی مدعی شدند که ایران آمادگی دارد تا زاغری را به‌شرط آزادی «نگار قدس کنی»، شهروند بازداشت‌شده ایرانی به دلیل نقض ادعایی تحریم‌های آمریکا از زندان آزاد کند. 

 

«نگار قدس کنی» شهروند ایرانی مقیم استرالیا است که تیرماه سال 1396 به بهانه ادعایی نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت‌شده است. او در زمان بازداشت باردار بوده و استرالیا تقاضاهای تهران برای بهبود شرایط نگهداری او را رد کرده است. قدس کنی به دستور دولت آمریکا بازداشت‌شده است. 

 

وزارت خارجه انگلیس درباره آنچه پیشنهاد ایران خواند شد واکنش نشان داد و اعلام کرد: «رسیدگی به وضع تمامی ایرانیان انگلیسی ازجمله خانم زاغری-راتکلیف که در ایران بازداشت هستند، برای دولت، یک اولویت است. ما نسبت به پرونده‌های کنسولی خود نگران هستیم و در هر سطح و فرصتی آن‌ها را مطرح می‌کنیم.»

 

بااین‌حال ظریف روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد که پرونده زاغری مساله‌ای جدا از پیشنهاد او برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا است.

 

وی افزود: پیشنهادم درباره افرادی بود که در آمریکا و یا سایر کشورها به درخواست آمریکا زندانی هستند. اما پرونده زن انگلیسی – ایرانی مقوله‌ای جداگانه است.

 

هم‌زمان دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد که درخواستی از طرف تهران برای مبادله زندانیان دریافت نکرده است. به‌این‌ترتیب وزیر خارجه انگلیس که قافیه را باخته بود ازآنچه عقب‌نشینی همتای ایرانی خود خواند، به‌اصطلاح ابراز تاسف کرد و مدعی شد که امیدوار است سرانجام ماجرا، نه‌تنها به آزادی زاغری بلکه پایانی بر آنچه او اقدامات فریبکارانه ایران خواند منتهی شود.

 

زاغری که از سال 1395 به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم‌شده، اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. این محکوم امنیتی، هنگام بازداشت به‌عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

 

هانت اسفندماه گذشته اعلام کرد که این کشور در گامی بسیار غیرمعمول به زاغری حمایت دیپلماتیک اعطا می‌کند تا 'به‌کل دنیا نشان ‌دهد که او بی‌گناه است'

 

وی که هنوز یک سال نیست به این سمت منصوب‌شده زبان تندوتیزی علیه ایران دارد و وعده داده تمامی اقدامات ممکن را برای ضمانت آزادی زاغری انجام خواهد داد. 

 

رسانه‌های انگلیسی نیز این روزها هر نسیمی که از اوین می وزد را به ماجرای زاغری نسبت می‌دهند و با پشتوانه وزارت خارجه ساز گزارش‌های به‌اصطلاح حقوق بشری علیه ایران را کوک می‌کنند. اما شاید وقت آن رسیده باشد که دولت انگلیس به توصیه مقام های ایران عمل کرده و از دخالت و اظهارنظر در پرونده متهمی که به جاسوسی برای لندن متهم است دست بردارد تا روند قضایی آن پیچیده‌تر نشود.


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------