آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: جامعه بین‌الملل تسلیم «اخاذی هسته‌ای» ایران نشود/ درباره کشف شبکه سایبری سیا در ایران اطلاعی ندارم



اخبار,اخبار سیاست خارجی

وزارت خارجه آمریکا تصمیم ایران برای استناد به مفاد برجام و کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای که واشنگتن از آن خارج شده را «اخاذی هسته‌ای» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تسلیم آن نشود.

به گزارش فارس، «مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری دوشنبه به تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام واکنش نشان داد. 

 

اورتاگوس به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس در خصوص اینکه آیا دولت «دونالد ترامپ» ارزشی برای پایبند ماندن ایران به محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام قائل است یا خیر، اینطور پاسخ داد: «باید بگویم که متأسفانه ما از بیانیه ایران شگفت‌زده نشدیم. این الگوی رفتار ۴۰ ساله آنها است.»

 

در حالی که دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در اجرایی شدن آن کارشکنی کرده و دولت ترامپ به مشارکت واشنگتن در آن خاتمه داده است مقام آمریکایی تلاش کرد ایران را ناقض توافق هسته‌ای جلوه دهد. 

 

او گفت: «بیانیه امروز با نحوه رفتار رژیم ایران همخوان است؛ آنها وقتی ما داخل برجام بودیم هم همین کارها را می‌کردند: توسعه سلاح هسته ایشان را ادامه می‌دادند، ما تحریم‌ها را رفع کردیم، آنها ملوان‌های آمریکایی را گروگان گرفتند. ما شاهد هیچ رفتار متعادلی از سوی این رژیم نبوده‌ایم.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «بنابراین، فکر می‌کنم چیزی که در اینجا شاهد آن هستیم چالشی نه فقط مربوط به برجام، بلکه چالشی در برابر هنجارهای بین‌المللی نحوه رفتار توسط یک کشور و چالشی در برابر هنجارهای مربوط به آزادی تردد دریایی  است.»

 

وی در ادامه تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام با استناد به مفاد این توافق که آمریکا از آن خارج شده را «اخاذی هسته‌ای» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست در برابر آن تسلیم نشود. 

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «بنابراین ما به جامعه بین‌المللی می‌گوییم نباید در برابر اخاذی هسته‌ای از سوی رژیم ایران تسلیم شویم.»

 

خبرنگار آسوشیتدپرس با یادآوری اینکه مسائل مطرح‌شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توافق هسته‌ای پوشش داده نشده‌اند سوال خود را تکرار کرد و پرسید: «آیا دولت به این معتقد هست که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام ارزشی دارد؟»

 

 اورتاگوس در پاسخ گفت: «ما کماکان از ایران می‌خواهیم به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، به تعهداتش در برابر جامعه بین‌الملل پایبند باشد.»

 

او درباره اینکه آیا «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا فکر می‌کند کارزار فشار حداکثری دولت علیه ایران جواب می‌دهد گفت: «کارزار فشار حداکثری ما ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.»

 

«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه (۲۷ خرداد) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

 

«دونالد ترامپ» ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در ادامه کارشکنی‌های دولت آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای برجام به مشارکت کشورش در این توافق پایان داد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در آن زمان برای محقق کردن خروج از برجام گزینه‌های متعددی در اختیار داشت که برخی از آنها می‌توانست به «لغو کامل» برجام و احیای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران منجر شود.

 

او در صورتی که به «ساز و کار حل اختلاف» در بند ۳۶ توافق هسته‌ای استناد می‌کرد می‌توانست علاوه بر تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم علیه ایران احیا کند. 

 

ترامپ در آن زمان به جای استفاده از این گزینه ترجیح داد از قوانین  داخلی آمریکا برای خروج از برجام استفاده کند تا ضمن حفظ محدودیت‌های هسته‌ای علیه ایران، امکان برخورداری تهران از مزایای برجامی را به حداقل برساند.   

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری دوشنبه مدعی شد رژیم صهیونیستی برنامه‌ای را برای ضمیمه کردن کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین تحویل دولت آمریکا نداده و رایزنی‌هایی در این خصوص در جریان نیست. 

 

اورتاگوس از اظهارنظر درباره اعلانیه امروز دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر «کشف و نابودی یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا» خودداری کرد. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------