آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

اتحادیه اروپا: بابت خروج آمریکا از برجام متأسفیم/ ایران پایبند باشد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,اتحادیه اروپا

هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا در جلسه شورای حکام آژانس، ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام خواستار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای شد.

به گزارش فارس، هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا در نشست امروز (چهارشنبه، ۱۹ تیرماه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بابت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام ابراز تأسف کرده و از ایران خواسته به این توافق پایبند باشد. 

 

طبق بیانیه‌ای که روی وب‌سایت اتحادیه اروپا قرار گرفته، هیأت نمایندگی این اتحادیه در نشست امروز گزارش‌دهی‌های دقیق و مفصل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای درک کامل از اجرای تعهدات هسته‌ای توسط ایران حائز اهمیت دانسته و بر ضرورت همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس تأکید کرد. 

 

نمایندگی اتحادیه اروپا همچنین از گام‌های ایران برای کاستن از تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام ابراز نگرانی کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «عمیقاً از اقدام ایران در خصوص افزایش میزان ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی و شروع غنی‌سازی اورانیوم به فراتر از سطح ۳.۶۷ درصد- چنانکه به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده- نگرانیم.»

 

در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا بارها تأکید کرده است که اجرای کامل برجام توسط ایران ضروری است. ما از ایران می‌خواهیم که این گام‌ها را به عقب برگردانده و بدون تأخیر به پایبندی کامل به برجام بازگردد.»

 

جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری با توجه به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های کشورهای اروپایی برای جبران خروج واشنگتن از این توافق، اعلام کرد قصد دارد طبق مفاد توافق هسته‌ای تعهدات خود در این توافق را کاهش دهد. 

 

ایران تا کنون اعلام کرده به محدودیت‌های مندرج در برجام برای میزان ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی و سطح غنی‌سازی اورانیوم مقید نخواهد بود. تهران همچنین روز ۱۶تیرماه به طرف‌های برجام اعلام کرد در صورتی که تا ۶۰ روز بعد به تعهدات خود عمل نکنند گام سوم را برخواهد داشت. 

 

 اقدامات ایران ناقض توافق هسته‌ای نیست. شورای عالی امنیت ملی در بیانیه روز ۱۸ اردیبهشت تصریح کرده اقدام تهران «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» انجام می‌شود. 

 

اتحادیه اروپا در ادامه به اظهارات مقام‌های ایران در خصوص ماندن در برجام اشاره کرده است: «ما قصد ابرازشده ایران مبنی بر ماندن در برجام را مدنظر داریم. از تلاش‌های شریکان برجام برای پرداختن به مسائل داخل برجام حمایت می‌کنیم و یادآوری می‌کنیم که مسائل مربوط به پایبندی طرف‌ها [به توافق] باید در چارچوب توافق، از جمله از طریق کمیسیون مشترک حل و فصل شوند.»

 

اتحادیه اروپا همچنین بابت خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف کرده است: «اتحادیه اروپا عمیقاً از خروج آمریکا متأسف است و از همه کشورها می‌خواهد از برداشتن گام‌هایی که در اجرای تعهدات برجام مانع‌تراشی می‌کند خودداری کنند.»

 

نماینده این اتحادیه همچنین به ساز و کار موسوم به اینستکس برای تسهیل تجارت با ایران اشاره کرده و گفته که نخستین معاملات در چارچوب آن در حال انجام است. طبق ادعای اتحادیه اروپا برخی از دیگر اعضای این اتحادیه در حال پیوستن به این ساز وکار هستند. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------