آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

عراقچی: نشست وین سازنده بود/ بحث‌های خوبی صورت گرفت



اخبار,اخبار سیاست خارجی,عراقچی

خبرگزاری رویترز به نقل از عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران، نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را سازنده خواند.

به گزارش فارس به نقل خبرگزاری «رویترز»، مذاکره کننده ارشد ایران در نشست کمیسیون برجام در وین مذاکرات امروز (یکشنبه) را سازنده خواند.

 

عباس عراقچی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام میان مدیران سیاسی ایران و 1+4 این دیدار را سازنده ارزیابی کرده است.

 

عراقچی با بیان اینکه توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل طارق نقض برجام بود تاکید کرد که با این حال مذاکرات در این باره نیز سازنده بوده است.

 

به گزارش رویترز، عراقچی درباره توقیف نفتکش افزود، من نمی‌توانم بگویم که ما همه چیز را حل کردیم اما می‌توانم بگویم که تعهدات زیادی در این نشست داده شد. 

 

براساس گزارش تاس، در این دیدار قرار بود توافقها و هماهنگی‌های نشست قبلی کمیسیون برجام و روند پیشرفت آنها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

 

خبرگزاری تاس می‌گوید که اوایل روز یک شنبه هیات روسی به ریاست سرگئی ریابکوف با همکاران خود از چین، ایران و اتحادیه اروپا دیدارهایی برگزار کرده است. 

 

عراقچی پیش از برگزاری نشسست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در وین گفته بود، در طول یک ماه گذشته تحولات بسیار زیادی در حوزه برجام اتفاق افتاده که ضرورت ایجاب می‌کرد که یک دور دیگر جلسه کمیسیون مشترک را به صورت فوق العاده داشته باشیم.

 

وی افزود: در این یک ماه کاهش تعهدات ایران وارد مرحله عملیاتی شد و گزارشات آژانس در این خصوص منتشر شد، آمریکا به شورای حکام مراجعه کرد و خواست که این موضوع را در شورای حکام مطرح کند و کشورهای اروپایی موضع معقولی را در شورای حکام گرفتند و گفتند جای بررسی موضوعات برجام در شورای حکام نیست و در سازوکارهای داخل برجام است که شامل کمیسیون مشترک می‌شود و از نظر آنها موضوع باید در کمیسیون مشترک رسیدگی می‌شد.

 

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام روز یک شنبه به وقت وین با حضور معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا و به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد. نشست قبلی هفتم تیر ماه در وین برگزار شده بود.

 

 در نشست کمیسیون برجام بحث‌های خوبی صورت گرفت

سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام، بحث‌های صورت‌گرفته در این جلسه را «خوب» توصیف کرد.

 

وی که در وین اتریش در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «امروز جلسه فوق‌العاده کمیسیون مشترک برگزار شد، برای رسیدگی به شکایاتی که هر دو طرف - هم ایران و هم سه کشور اروپایی - نسبت به نحوه اجرای برجام از همدیگر داشتند. بحث‌های خوبی صورت‌ گرفت و هر طرف منطقی که داشت، ارائه داد.»

 

عراقچی افزود: «همانطور که قبلا هم گفته بودم، ما در یک ماه گذشته تحولاتی را در نحوه اجرای برجام داشتیم. هم گزارشی که آژانس [بین‌المللی انرژی اتمی] داد در خصوص کاهش تعهدات ایران - آنجایی که این کاهش تعهدات عملی شده بود -، هم مواردی که ما داشتیم در خصوص قصور کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خودشان. امروز بحث‌ مفصلی این خصوص صورت گرفت.»

 

وی ادامه داد: «به نظر من بحث‌ها سازنده بود. آنچه که به هر حال در جمع‌بندی وجود داشت، پایبندی همه کشورهای باقی‌مانده در برجام، به تعهدات خودشان در برجام برای ادامه برجام، حفظ برجام. البته جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که به روال خودش در کاهش تعهداتش ادامه خواهد داد تا وقتی که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران تأمین شود. در مجموع می‌توانم بگویم که روحیه حاکم بر جلسه، روحیه خوب و سازنده‌ای بود، ولی مشکلات ما، مشکلات جدی هست که باید مرتفع شود.»

 

عراقچی در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال برگزاری جلسه کمیسیون برجام در سطح وزیران خارجه، گفت: «اعضای برجام مصمم هستند که جلسه وزرای امور خارجه برجام را هم برگزار کنند. ما احتیاج به یک سری آماده‌سازی‌های قبلی داریم که امروز مقداری بحث‌های مربوط به آن هم انجام گرفت و شاید جلسات دیگری در سطح کارشناسی داشته باشیم، تا وقتی وزرای خارجه ملاقات می‌کنند، ما بتوانیم بحث‌های جدی و دستاوردهای ملموسی داشته باشیم. ضمنا تصمیم گرفته شد که گروه‌های کاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی کارشان را شروع کنند و امروز بعد از این جلسه، کارشناسان ما در دو حوزه مختلف اقتصادی جلساتی را خواهند داشت با هدف رسیدن به راه‌های عملیاتی در اجرای برجام.»

 

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام روز یک شنبه به وقت وین با حضور معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا و به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد. نشست قبلی هفتم تیر ماه در وین برگزار شده بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------