آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اکسیوس: اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند

اکسیوس از قول ۵ منبع آگاه امریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این منبع در ادامه افزود: حمله دوشنبه…

خرازی: اروپایی‌ها باید در برابر تحقیرهای آمریکا بایستند



اخبار,اخبار سیاست خارجی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: ایران و چین معتقدند تنها راه مقاومت در برابر فشارهای آمریکا است.

به گزارش ایسنا، کمال خرازی عصر روز یکشنبه پس از دیدار با سانگ تائو، وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین در جمع خبرنگاران درباره محورهای مذاکراتش با این مقام چینی اظهار کرد: ایران و چین با مشکلات مشترکی از جمله زورگویی‌های آمریکا مواجه هستند و این مشکلات رو به افزایش است و ایران و چین معتقدند تنها راه مقاومت در برابر فشارهای آمریکاست.

 

وی ادامه داد: ایران و چین نسبت به آینده خوش‌بین هستند و بر این موضوع تاکید دارند که با همکاری با یکدیگر و مقاومت می‌توانند امور را به پیش ببرند و بر مشکلات غلبه کنند.

 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: در این دیدار بر نقش ایران و چین در جهت ایجاد ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه تاکید شد. همچنین بر نقش ایران در تامین انرژی چین و نقش چین در توسعه اقتصادی ایران.

 

خرازی با بیان این که همکاری‌های خوبی بین دو کشور در جهت حل مشکلات موجود وجود دارد، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در این نشست در مورد برجام نیز صحبتی شد، تصریح کرد: در این جلسه در این مورد توضیح داده شد که ایران همواره تعهدات خود در برجام را اجرا کرده و بعد از خروج آمریکا از برجام ایران یک سال صبر کرد که اروپایی‌ها به تعهداتی که به ایران داده بودند عمل کنند و وقتی مشاهده کرد که اروپایی‌ها در این زمینه گامی برنمی‌دارند بر اساس حق خود در برجام تصمیم گرفت که تعهدات خود در برجام را کاهش دهد.

 

وی با بیان این که دیگران در شرایط فعلی مسئول هستند و باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت موضوع امنیت و ثبات در منطقه برای ایران ادامه داد: روحیه ایرانی تحقیر و تسلیم را نمی‌پذیرد و همواره در برابر این موضوع حتی با پذیرش شرایط دشوار ایستادگی کرده است.

 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برخی از تحولات اخیر در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز تاکید کرد: ما در دفاع از حقوق و امنیت خود جدی هستیم و از منافع ملی خود در عرصه‌های مختلف دفاع می‌کنیم.

 

وزیر امور خارجه پیشین ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر یکی از مشکلات کنونی در تعامل بین ایران و چین مباحث پولی و بانکی است و آیا در این جلسه در ارتباط با حل این مشکلات بحث و گفت‌وگویی شد، تصریح کرد: بانک‌های چینی با آمریکا در ارتباط هستند ولی دو کشور در پی این هستند که بتوانند علی‌رغم فشارهای آمریکا به روابط خود ادامه دهند. علی‌رغم وجود فشارها سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در سطح بالایی قرار دارد و این نشان می‌دهد که دو کشور با استفاده از راهکارهایی در تلاش هستند که این همکاری‌ها را ادامه دهند.

 

خرازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا پیش‌بینی می‌شود که در فرصت باقیمانده از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، اروپایی‌ها اقدامی جدی در راستای اجرای تعهداتشان در برجام انجام دهند، گفت: اروپایی‌ها باید در برابر تحقیرهایی که آمریکا علیه آنها اعمال می‌کند، بایستند. شما دیدید که اخیراً رئیس‌جمهور آمریکا رئیس‌جمهور فرانسه را احمق عنوان کرده است.

 

وی ادامه داد: آنها باید بدانند که در مورد ضرورت ایستادگی در برابر زورگویی‌های آمریکا فقط بحث منافع ایران نیست بلکه منافع خود اروپا نیز هست. برجام آزمایش بزرگی برای اروپایی‌هاست که نشان خواهد داد که آنها چقدر می‌توانند در برابر فشارهای آمریکا بایستند.

 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین در مورد تحولات رخ داده در روابط ایران و انگلیس در طی روزهای اخیر و اقدام غیر قانونی این کشور در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق تصریح کرد: انگلیسی‌ها به صورت غیر قانونی نفتکش ایرانی را متوقف کرده‌اند و این یک راهزنی دریایی است.

 

خرازی ادامه داد: ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و تخلفاتی که نفتکش انگلیسی انجام داده بود، این نفتکش را متوقف کرد و اکنون این موضوع مراحل قضایی خود را طی می‌کند. اگر انگلیسی‌ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------