آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آمریکا خواستار تمدید توقیف نفتکش «گریس 1» شد/ آزادی چهار عضو کادر نفتکش ایرانی



اخبار,اخبار سیاست خارجی,نفتکش گریس 1
یک روزنامه محلی جبل‌طارق گزارش داد که در پی درخواست وزارت دادگستری آمریکا برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران، آزادی این شناور غول‌پیکر به تعویق افتاده است.

به گزارش فارس، منابع محلی از درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده از دولت محلی منطقه «جبل طارق» جهت تمدید بازداشت و سپس مصادره نفتکش «گریس ۱» حامل دو میلیون بشکه نفت خام ایران خبر دادند.

 

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع محلی گزارش داد که وزارت دادگستری این کشور با ارسال نامه‌ای به مقامات جبل طارق، خواستار عدم آزادی و مصادره نفتکش حامل نفت ایران شده است.

 

نیروهای ویژه ارتش انگلیس یک ماه و نیم پیش به این نفتکش که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران است، یورش برده و آن را توقیف کردند. لندن مدعی است که قصد داشته از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه جلوگیری کند.

 

جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ایران الزامی برای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا ندارد و مقصد محموله هم سوریه نبوده، تأکید کرده است که اقدام انگلیس نقض مقررات بین‌المللی است.

 

با این حال روزنامه «جبل‌طارق کرونیکل» گزارش داد که دادگاه عالی این منطقه ضمن مبرا دانستن ناخدا و سه خدمه نفتکش گریس ۱، حکم آزادی آنها از توقیف را صادر کرده است.

 

این روزنامه همچنین نوشت علی‌رغم اینکه قرار بود نفتکش حامل نفت ایران صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی، از توقیف خارج شود اما بعد از درخواست وزارت دادگستری آمریکا، این تصمیم تا بعد از ظهر (شش و نیم عصر به وقت تهران) به تعویق افتاده است.

 

در متن گزارش این روزنامه آمده است: «وزارت دادگستری آمریکا درخواست کرد که نفتکش گریس ۱ در جبل طارق را مصادره کند، آنهم چند ساعت پیش از اینکه دولت جبل‌طارق آن را آزاد کند. جبل‌طارق قرار بود توقیف این شناور را صبح امروز پایان دهد اما این اقدام آمریکا بدان معنی است که چنین تصمیمی تا ساعت 4 بعد از ظهر گرفته نمی‌شود».

 

بر این اساس، اطلاعات مذکور را نماینده «مایکل لامز» دادستان کل جبل‌طارق طی جلسه استماع کوتاهی در دیوان عالی این منطقه اعلام کرد.

 

دادستان کل جبل‌طارق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید دریافت درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش گریس ۱، گفت که دیوان عالی این منطقه در حال بررسی این درخواست است.

 

با اینکه دولت جبل طارق هنوز در این باره اظهار نظری نکرده اما طبق قوانین حقوقی، در پی این درخواست ابتدا روند آزادی نفتکش حامل ایران متوقف شده و سپس فرایند قضایی جدیدی برای مصادره آن توسط ایالات متحده آغاز می‌شود.

 

چهار عضو کادر «گریس 1 » آزاد شدند

صفحه توییتر روزنامه رسمی جبل‌الطارق اعلام کرد که دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق اعلام کرد که رو پنج‌شنبه کاپیتان و سه تن از اعضای کادر گریس ۱، کشتی حامل سوخت ایران را که در ماه گذشته توسط نیروی دریایی انگلیس با ادعای انتقال سوخت به سوریه و نقض تحریم‌های اروپا توقیف شده بود را آزاد کرد.

 

این روزنامه افزود که آنتونی دادلی، رئیس دادگاه جبل‌الطارق در این باره اظهار کرد که اگر آمریکا خواستار توقیف[دوباره] کشتی گریس ۱ نشده بود، « این کشتی می‌توانست آزاد شود».

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------