آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ظریف: تا زمانی زنده و مسئول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب خزر را از ما بگیرند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف
وزیر امور خارجه تصریح کرد: تا زمانی زنده و مسؤول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب خزر را از ما بگیرند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی در بدو ورود به اسلو در جمع ایرانیان مقیم نروژ حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ایران، امروز روی پای ایرانی ها ایستاده و هیچ چیز جز ایرانی، ایران را نگه نداشته است؛ این خیلی سخت است، ولی سختی شیرینی است.

 

وی توضیح داد: اینکه هیچ قدرتی نیست که از شما حفاظت کند، هیچ قدرت خارجی نیست که به شما کمک کند. وقتی در صحنه بین المللی حضور می یابید، تقریبا هر کاری که دارید باید خودتان انجام دهید. فرد، قدرت و کشور دیگری این کار را برای شما انجام نمی دهد و این سخت است. 

 

ظریف افزود: ایرانی هایی که در خارج از کشور هستند بعضی وقت ها این احساس را می کنند، ولی اگر نگاه دقیق تری کنیم می بینیم که در مقایسه با سایر ملیت ها، ممکن است غربی ها رابطه سیاسی شان با عربستان بهتر باشد و با کشورهای عربی منطقه ما رابطه تجاری بیشتری داشته باشند، ممکن است حتی یک شهروند سعودی راحت تر رفت و آمد کند و پاسپورتش کمتر ویزا بخواهد، ولی شاهدید وقتی می گویید ایرانی هستم با احترام بیشتری با شما نگاه می کنند.

 

ظریف با بیان اینکه تبلیغات علیه کشور خیلی زیاد است، یادآور شد: ولی در همه تبلیغات و فشارها نشانه ای از عظمت مردم ماست. اینکه کشوری با 82 میلیون نفر جمعیت 40 سال است تحریم و فشار را تحمل کرده، هشت سال جنگ تحمیلی بود، هیچ زمانی، هیچ قدرت خارجی از این کشور حمایت نکرد، ولی امروز وقتی راجع به ایران صحبت می کنند، راجع به کشوری قوی صحبت می کنند که پهپاد آمریکایی نمی تواند نزدیک خاک آن کشور شود.

 

وزیر خارجه بیان کرد: ما همسایه ای داریم که سلاح هسته ای دارد، ولی پهپادهای آمریکایی به راحتی در داخل قلمرو آن کشور رفت و آمد می کنند  و حتی آدم می کشند. کشورهایی در منطقه داریم که چندین برابر ما برای تسلیحات هزینه می کنند و برای خرید سلاح های پیشرفته سرمایه گذاری می کنند، ولی همه می دانند این سلاح ها در روز مبادا به کارشان نمی آید. خود غربی ها هم می دانند.

 

وی گفت: این یک سختی شیرینی است، اینکه وقتی با شما صحبت می کنند نمی گویند اگر یک هفته از شما حمایت نکنیم، شما به زبان عربی صحبت می کنید ولی به کسان دیگری می گویند اگر یک هفته از شما حمایت نکنیم، شما زبان فارسی صحبت می کنید. اینها به خاطر این است که ما 40 سال است روی پای خود ایستادیم و مردم ما همه کاره بودند.

 

وزیر خارجه با اشاره به حضورش در موسسه سیپری در سوئد گفت: امروز صبح در سیپری بودم یکی از نمایندگان مجلس گفت شما مردم را سرکوب می کنید، من گفتم ما خودمان بیشتر از شما نسبت به وضع حقوق بشر خودمان انتقاد داریم و معتقدیم وضع حقوق بشر ما باید بسیار بسیار بهتر باشد، چون معتقدیم اگر مردم ما نباشند ما نیستیم.

 

وی گفت: رعایت حقوق مردمی که همه چیز ما از آنهاست، یک ضرورت امنیت ملی است. وقتی می گویید ما مردممان را سرکوب می کنیم، پس چگونه زندگی می کنیم. چطور است هشت سال در جنگ به صدام کمک کردید ولی از سوراخ درش آوردند و اعدامش کردند ولی ما هنوز سرپا هستیم. چطور است شما 40 سال ما را تحریم کردید، ولی مردم ما هنوز حضور دارند. انواع سختی ها را مردم ما تحمل می کنند، ولی 73 درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود:درست است ما کاستی، کمبود و اشتباه داریم، ممکن است در جاهایی زیاده روی، کندروی داشته باشیم. حتما داریم، ولی مردم می دانند که اگر اشتباه، کمبود و کندروی هست، همه از خودشان و از داخل خودشان است، بچه های خودشان هستند، از بیرون نیست.

 

ظریف گفت: همسایه های ما را نگاه کنید، هم از ما بیشتر هزینه می کنند، عربستان پارسال 68 میلیارد دلار سلاح خرید و امارات 22 میلیارد دلار.

 

وی افزود: وظیفه ما در وزارت خارجه این است که خدمت کنیم و باری از دوش مردم بردایم، چون ما سر سفره مردم نشستیم. ما حقوقمان را از مردم می گیریم، ولی مهمتر این است که قدرتمان را از مردم می گیریم. اگر می توانم با همکارانم در برابر شش قدرت بزرگ بنشینم و توافقی را مذاکره کنیم که ترامپ می گوید بدترین توافق دنیاست به خاطر این است که احساسمان این است که وقتی پشت میز می نشینیم 82 میلیون ایرانی پشت سر ما هستند و برای آنها کار می کنیم. قدرتی که 82 میلیون ایرانی علیرغم همه سختی ها و اختلاف نظرها به ما دادند با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.

 

ظریف ادامه داد:تعدادی هم خارج از کشور هستند که درصد کوچکی از آنها وابسته هستند، ولی بقیه دلشان برای ایران می تپد، زمانی که ایران بودند رفتند برای ارتش صدام جنگیدند و با صدام معامله کردند و کردهای عراقی را به خاطر صدام کشتند، ولی الان جرات نمی کنند پایشان را در عراق بگذارند چون مردم عراق از آنها متنفرند. به استثنای یک گروه خیلی کوچک، بقیه ایرانی ها همه فرهیخته ترین، موفق ترین و باسوادترین گروه های مهاجر خارجی هستند که در کشورهای غربی و شرقی سکونت دارند. اینها نمایندگان خوب یک فرهنگ غنی هفت هزار ساله هستند و هر زمان نامشان برده می شود با احترام از آنها سخن می گویند.

 

وی گفت: ما نمایندگان خوبی هستیم، برای مردمی که خیلی خوب هستند و خیلی سختی تحمل کردند و حقشان نبوده این قدر سختی تحمل کنند. ما که کارمند همین مردم هستیم، وظیفه داریم بیشتر از اینها به آنها خدمت کنیم. واقعیت را فراموش نکنیم، در نهایت امر با همه کاستی ها و ضعف ها، کشور متعلق به همه مردم است. امام (ره) فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، مقام معظم رهبری بارها فرمودند که رای مردم حق الناس است، یعنی آنها هستند که برای ما تعیین تکلیف می کنند، امروز اگر سیاست های ما را بپسندند ما را انتخاب و اگر نپسندند دولت دیگری را انتخاب می کنند.

 

ظریف بیان کرد: تفاوت دولت ها در ایران واقعی است، صوری نیست. کسی نمی تواند دولت قبل را با دولت کنونی مقایسه کند، ولی هر دو محترم هستند، چون برآمده از مردم هستند. ممکن است بنده با دولت قبلی اختلاف دیدگاه اساسی داشته باشم، ولی انتخاب مردم است و باید این را بپذیریم.

 

به گفته وزیر خارجه این نقطه قدرت ماست که مردم ما انتخاب می کنند یعنی مردم ما صاحب اختیار ما هستند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مردم ما قیم نمی خواهند، خودشان مردم فرهیخته و سربلند و بزرگواری هستند. بچه نیستند، خودشان تصمیم می گیرند، تا به حال خودشان تصمیم گرفتند و بسیار خوب کارشان را پیش بردند و در آینده نیز چنین می کنند.

 

وزیر خارجه ادامه داد: تنها دوره ای که 40 سال است یک وجب از خاک ایران کم نشده، دوره جمهوری اسلامی است، چون دوره جمهوری اسلامی دوره مردم بود ،دوره نگاه به بیرون نبوده و هر چه گرفتیم از مردم گرفتیم.

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به انتقاداتی که در بحث دریای خزر مطرح می شود، گفت: خوشحالم که مردم اینقدر روی دریای خزر حساس هستند. تا زمانی زنده باشم و مسئول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب دریای خزر را از ما بگیرند.

 

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: متاثر می شوم که برخی می گویند ایران خلیج فارس را به چین واگذار کرده است، نباید اجازه دهیم قبح این حرف های خلاف ریخته شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------