آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ظریف: در صورت پایبندی اروپا به تعهداتش در چند ساعت به اجرای کامل برجام بازمی‌گردیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با یک رسانه غربی تأکید کرد اگر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد که تعهدات برجامی خود را اجرا کند،‌ ایران می‌تواند ظرف چند ساعت به تعهدات گذشته خود در برجام بازگردد.

به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری یورو نیوز اعلام کرد اگر طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود عمل کنند، بازگشت ایران به تعهدات پیشین خود در برجام تنها در عرض چند ساعت میسر خواهد بود.

 

ظریف در این مصاحبه که پس از دیدار وی با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه انجام شد و یورو نیوز اعلام کرده است که مشروح آنها را به‌زودی منتشر خواهد کرد، اظهار داشت: «اگر اتحادیه اروپا همراه با آمریکا یا بدون آمریکا تصمیم بگیرند که تعهدات خود در برجام را اجرا کنند ما می توانیم در عرض چند ساعت به اجرای کامل برجام بازگردیم.»

 

وزیر امور خارجه کشورمان درباره خروج آمریکا از برجام  نیز خاطرنشان کرد: «آمریکا یکی از طرف های توافق هسته ای بود و آن در مورد آن مذاکره کرده بود. این یک توافق اختیاری نبود بلکه توافقی بود که به تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود. این توافق یک شبه به سرانجام نرسیده بود و در مورد هر لغت آن بحث زیادی صورت گرفته بود.»

 

وی افزود: «پس از پشت سر گذاشتن شوکی که سال گذشته در پی خروج آمریکا از برجام [و بازگشت تحریم‌های یکجانبه] به اقتصاد ما وارد شد، پول ملی ما یک‌سوم ارزش خود را بازیافته است. ما سال گذشته خسارات سنگینی را متحمل شدیم و ایالات متحده مسئول خسارات عظیمی است که به اقتصاد ایران وارد شد؛ صدها میلیارد دلار خسارت که روزی ناگزیر خواهند شد آن را بپردازند.»

 

ظریف در مورد اینکه آیا فکر می‌کند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا متن برجام را خوانده باشد، گفت: «فکر نمی‌کنم افراد زیادی متن این توافق را خوانده باشند، به همین دلیل اگر رئیس‌جمهور ترامپ نیز متن توافق را نخوانده باشد او را سرزنش نمی‌کنم. وی فکر می‌کنم او باید این کار را انجام دهد.»

 

وزیر امور خارجه کشورمان سپس در پاسخ به این سؤال که آیا مایل است شبکه یورو نیوز از طرف وی متن برجام را برای ترامپ ارسال کند، تصریح کرد: «من فکر می‌کنم لازم نیست ترامپ برای پیدا کردن متن برجام راه دوری برود. این توافق، سند شورای امنیت است. شاید رئیس‌جمهور ترامپ این توافق را نپسندد، اما من می‌توانم به او بگویم که این توافق به نفع او و آمریکاست.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------