آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

واشنگتن‌پست: مکرون تلاش داشت تا دیداری بین ظریف و ترامپ در فرانسه ترتیب دهد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,لودریان
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی، برخی جزئیات ادعایی از سفر ناگهانی وزیر خارجه ایران به فرانسه منتشر کرده است.

به گزارش فارس، «دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس واشنگتن‌پست در یادداشتی در این روزنامه به نقل از برخی منابع، جزئیاتی درباره سفر ناگهانی «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران به فرانسه در یکشنبه هفته جاری ارائه کرده است. 

 

او در آغاز این یادداشت می‌نویسد: «آخر این هفته، در سفر مرموز وزیر خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه چه اتفاقی افتاد؟ مقام‌های آمریکایی آن را نوعی تلاش دیپلماتیک خودجوش از سوی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌دانستند که قرار بود مذاکرات را به پیش ببرد، اما در عوض، موانع پیش رو را برجسته‌تر کرد.»

 

ایگناتیوس نوشته مسائل پیچیده مربوط به این نشست، توسط منابعی فاش شده‌اند که خواسته‌اند نامشان پنهان بماند. یکی از این منابع گفت: «مثل قمار به نظر می‌رسید»؛ ماکرون ظاهراً در پی آن بود که از خصیصه‌های ترامپ استفاده کرده و باب گفت‌وگوی رو در رو میان مقام‌های ایران و آمریکا را باز کند. یک سخنگوی سفارت فرانسه در واشنگتن از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد.

 

ستون‌نویس واشنگتن‌پست نوشته ماکرون از آوریل سال 2018 در تلاش است ایران و آمریکا را به مذاکره بر سر یک توافق هسته‌ای جدید فرا بخواند. ماکرون در آن زمان هنگام سفر به واشنگتن، چهار ملاک را به عنوان خصیصه‌های توافق جدید ذکر کرد. او به دنبال آن است برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را در چارچوب توافق جدید بگنجاند. 

 

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه با علم به میل شدید ترامپ به دیپلماسی بی‌نظم، ظاهراً فکر می‌کرد اگر ظریف را به اجلاس گروه 7 بیاورد، می‌تواند یک جلسه مذاکره بین ایران و آمریکا ترتیب دهد که می‌تواند مبدا مذاکرات بعدی شود. او برای این طرح، احتمالاً تلاش موفق رئیس‌جمهور کره جنوبی در استفاده از بازی‌های المپیک برای ترغیب ترامپ به دیدار با رهبر کره شمالی الگو قرار داده بود.

 

ایگناتیوس نوشته است: «تلاش ماکرون جواب نداد و این موضوع برخی دلایل واضح دارد: یکی اینکه سطح مقام ظریف [برای دیدار با ترامپ] به اندازه کافی بالا نبود، ضمن آنکه تیم ترامپ، میانه خوبی با ظریف ندارند زیرا او را طرف مذاکره دولت اوباما می‌بینند. دلیل دیگر این بود که او از تهران هیچ امتیازی نیاورده بود. شاید اگر حسن روحانی وارد بیاریتز شده بود و پیام مهمی داشت، آن وقت ترامپ نمی‌توانست در برابر برگزاری دیدار با او مقاومت کند.»

 

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته امانوئل ماکرون بعد از شکست تلاش «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن خواست با مطرح کردن ایده مذاکرات جدید برای حفظ توافق هسته‌ای گام بردارد. 

 

یک منبع می‌گوید: «ماکرون به ترامپ گفت: "اجازه بده شانس را امتحان کنم." ترامپ درخواست او را پذیرفت، اما روز 8 آگوست در توئیتی نوشت که هیچ کسی غیر از آمریکا از جانب آمریکا سخن نمی‌گوید.»

 

بعد از سفر ظریف به فرانسه، ترامپ روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با ماکرون برای دیدار با حسن روحانی اعلام آمادگی کرد. اما روز بعد، روحانی گفت که جز در صورتی که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند، هیچ تحول مثبتی اتفاق نخواهد افتاد.

 

ایگناتیوس در ادامه به کاسته شدن از احتمال بروز درگیری میان ایران و آمریکا پرداخته و نوشته است: «ترامپ، به وضوح دنبال جنگ با ایران نیست و متحدان کلیدی آمریکا هم این را نمی‌خواهند. امارات متحده عبی اخیراً پیشنهاد روند هلسینکی تحت نظارت سازمان ملل را مطرح کرده که خواستار گفت‌وگوی کشورهای حاشیه خلیج فارس است. ایالات متحده آمریکا خودش این هفته تأیید کرد که در حال برگزاری گفت‌وگوی مخفیانه با حوثی‌های یمن است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------