آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ظریف: امکان بازگشت ایران از اجرای گام سوم وجود دارد/ اروپایی‌ها تا پنجشنبه فرصت دارند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف
وزیر امورخارجه گفت: همانطور که رئیس جمهوری در نامه اولیه خود نوشتند، در صورت اقدام اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات برجامی، هنوز امکان بازگشت ایران از اجرای گام سوم وجود دارد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در حاشیه نشست امروز (یکشنبه 10 شهریور ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مذاکرات ایران با اروپایی‌ها ادامه پیدا می‌کند، ضمن اینکه در زمینه گام سوم کاهش تعهدات برجامی نیز پیشنهاداتی مطرح شده و در مراحل آخر تصمیم گیری قرار داریم، اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را تا روز پنجشنبه انجام ندهند، براساس تصمیمی که در 17 اردیبهشت ماه ابلاغ شده نامه‌ای به اروپایی ها خواهیم نوشت و اجرای گام سوم را به آن ها ابلاغ می‌کنیم.

 

پیشنهادهای دولت در مورد اجرای گام سوم مشخص است

وزیر امورخارجه در پاسخ به این سوال که آیا مصادیق گام سوم مشخص شده یا خیر، بیان کرد: پیشنهادهای دولت در مورد گام سوم مشخص است و به محض اینکه تصمیم قطعی اتخاذ شود، رسما آن را اعلام می‌کنم.

 

ظریف در پاسخ به این سوال که بعد از دیدار شما با آقای مکرون، آقای روحانی با رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگو کرده و همچنین آقای عراقچی قرار است به این کشور سفر کند و چنین ارزیابی می‌شود که این بار پیشنهاد مناسبی از سوی فرانسوی‌ها ارائه شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است و همیشه اعلام کرده که ما برای اجرای برجام آمادگی داریم و اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز اجرای تعهدات خود را از سر می‌گیرد. اقدامی که ایران انجام داده در چهارچوب بند 36 برجام است و گفت‌وگوهای خود را ادامه می‌دهیم.

 

علت سفر عراقچی به فرانسه

وی افزود: در 2 دور گفت‌وگویی که من در فرانسه داشتم و گفت‌وگوهایی که فردا آقای عراقچی و مسئولان بانک مرکزی خواهند داشت، در مورد چگونگی اقدام اروپا صحبت می‌شود.

 

وزیر امورخارجه ادامه داد: باید با اروپایی‌ها گفت‌وگو کنیم تا مشخص شود که چگونه آن‌ها می‌توانند تعهدات خود را اجرا کنند و نحوه اجرای تعهدات اروپا موضوع گفت‌وگو است، اگر آن‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند فَبِها، وگرنه گام سوم را بر می‌داریم.

 

هنوز امکان بازگشت ایران از اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی وجود دارد

ظریف اظهار داشت: همانطور که رئیس جمهوری در نامه اولیه خود نوشتند، در صورت اقدام اروپایی‌ها هنوز امکان بازگشت از اجرای گام سوم وجود خواهد داشت.

 

وزیر امورخارجه در تشریح مهمترین محور جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیان کرد: مهمترین محور این جلسه، گزارشی بود که از سفرهای خود به کشورهای اروپایی و چین ارائه کردم و همچنین گزارشی را نیز از سفری که امشب به روسیه خواهم داشت بیان کردم. همچنین ادامه دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی را به اطلاع عضو کمیسیون امنیت ملی رساندم و به سوالات آن‌ها پاسخ دادم.

 

اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپا است

وی در خصوص وضعیت اینستکس هم گفت: همانطور که از ابتدا هم گفتیم، اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپا است و اروپایی‌ها و سایر اعضای برجام یازده تعهد داده‌اند. البته ما به هیچ وجه چین و روسیه را در کنار اروپا قرار نمی‌دهیم زیرا چین و روسیه روابط خود را با ایران ادامه دادند اما اروپایی‌ها تقریبا روابط تجاری خود را با ایران قطع کردند و ضرورت دارد که آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

 

خود اروپایی‌ها ساز و کار اینستکس را برای اجرای تعهداتشان پیشنهاد کردند

ظریف با بیان اینکه اقداماتی که اروپایی‌ها کردند بسیار مشخص است و در چند اعلامیه، از جمله اعلامیه وزرای خارجه ایران و وزرای خارجه 3 کشور اروپایی مشخص شده است، اظهار داشت: در 2 اعلامیه کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا و چندین اعلامیه در سطح مدیران سیاسی، تعهدات اروپایی‌ها اعلام شده است، لذا اینستکس از نظر ما یک اقدام مقدماتی است که خود اروپایی‌ها این ساز و کار را برای اجرای تعهداتشان پیشنهاد کردند.

 

وی افزود: اجرای تعهدات کشورهای اروپایی برای ایران مهم است، حال اینکه این چه مقدماتی باید برای اجرای این تعهدات فراهم شود، به ایران مربوط نمی‌شود.

 

وزیر امورخارجه گفت: در مورد اینستکس حرف‌های متفاوتی از اروپایی‌ها شنیده‌ایم لذا توجه ما بیشتر به تعهدات واقعی است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------