آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ظریف: گام سوم ما طبق برنامه پیش خواهد رفت/ امکان مذاکره برای بازنگریِ مفاد برجام وجود ندارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف
وزیر امور خارجه با بیان اینه گام سوم طبق برنامه پیش می‌رود، گفت: آنچه رئیس جمهور فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهد مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپاست و آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اروپا در این توافق است.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌هایش با این مقام روس پرداخت.

 

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو و قدردانی از میزبانی دولت و ملت روسیه از مهمان نوازی گرم همتای خود و مردم روسیه قدردانی کرد.

 

ظریف افزود: باعث تأسف من است که یکی از همکاران ما در وزارت خارجه روسیه جان خود را از دست داد و درگذشت سفیر فدراسیون روسیه در مصر را به خانواده خود و همکاران در وزارت خارجه روسیه تسلیت عرض می‌کنم.

 

وزیر خارجه بیان کرد: روابط ایران و روسیه شاید امروز در بهترین شرایط روابط در طول دهه‌های گذشته باشد و دو کشور بهترین روابط را خواهند داشت. تا پایان سال روسای جمهور دو کشور لااقل دو بار دیگر همدیگر را در اجلاس‌های چندجانبه دیدار خواهند کرد. این علاوه بر دیدارها و گفتگوهای دوجانبه‌ای است که بین روسای جمهور و وزرای خارجه صورت می‌گیرد.

 

وی عنوان کرد: وزرای مسؤول کمیسیون مشترک دو کشور هم اکنون در مسکو مشغول دیدار و گفت‌وگو هستند و این نشانگر عمق روابط راهبردی ایران و روسیه است.

 

ظریف گفت: ما در موضوعات دوجانبه پیشرفت‌های بسیاری را شاهد بودیم از جمله در زمینه انرژی، حمل و نقل، کریدورهای ارتباطی، همکاری‌های چند جانبه و همکاری برای صلح و امنیت بین‌المللی.

 

*نقش روسیه و چین را با سایر اعضای برجام یکسان نمی‌بینیم

وی عنوان کرد: نقش روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام برای به تفاهم رسیدن بسیار اساسی بوده و ما نقش روسیه و چین را با نقش سایر اعضای برجام یکسان نمی‌بینیم. چون این دو کشور شرکای نزدیک ایران در قبل از برجام، در دوران سختی بودند و هم اکنون روابط تجاری شان را علیرغم فشارهای غیرقانونی آمریکا ادامه می‌دهند.

 

ظریف خاطرنشان کرد: بحث‌های خوبی درباره اقداماتی که صورت گرفته و مشورت‌هایی که بین ایران و اتحادیه اروپا و به ویژه فرانسه بوده برای اطمینان از اینکه اروپایی‌ها بتوانند تعهداتشان را در برجام اجرا کنند و این گفتگوها امروز هم ادامه دارد و در این زمینه مشورت کردیم.

 

وی گفت: هماهنگی خوبی بین ایران و روسیه در مسائل منطقه‌ای وجود دارد تلاش‌های مشترک ما توانسته وضعیت در سوریه را قدری آرامش ببخشد، گرچه موانعی ایجاد شد که کمیسیون قانون اساسی که بین ما، روسیه و ترکیه توافق شده بود و طرفین دعوا در سوریه آن را پذیرفته بودند به خاطر فشارهای خارج از این مجموعه نتوانست سال گذشته در دسامبر به نتیجه برسد و امروز پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشتیم و امیدواریم این بار مانعی ایجاد نشود و بتوانیم در این زمینه نتایجی را به دست بیاوریم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اجلاس آینده سران بین ایران، روسیه و ترکیه در ترکیه فرصت مناسبی خواهد بود برای سه رئیس کشور که در زمینه این مشکلات گفت‌وگو کنند.

 

* آمریکا با بحث اعزام نیرو به منطقه به دنبال تنش بیشتر و افزایش تنش‌هاست

وزیر خارجه گفت: در بحث امنیت در خلیج فارس دیدگاه ما و روسیه بسیار به هم نزدیک است، معتقدیم امنیت از طریق همکاری و هم افزایی بین کشورهای ساحلی ایجاد می‌شود, نه از طریق رقابت و تقابل با کشورهای ساحلی. متاسفانه آمریکا با بحث اعزام نیرو به منطقه به دنبال تنش بیشتر و افزایش تنش‌هاست. آزادی کشتیرانی موضوعی است که باید برای همه  در همه جا اعمال شود و امنیت انرژی نیز به همچنین و در این زمینه با هم صحبت کردیم.

 

وی خاطرنشان کرد: از ابتکار روسیه برای گفت‌وگو برای امنیت در خلیج فارس استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم در کنار پیشنهادهای خودمان منجمله مجمع گفتگوی منطقه‌ای در خلیج فارس و آمادگی برای امضای قراردادهای عدم تجاوز با کشورهای همسایه در خلیج فارس از طرح روسیه که طرح نزدیکی به دیدگاه‌های ماست، حمایت کنیم و دوستان روس را تشویق می‌کنیم این مورد را پیگیری کنند.

 

ظریف بیان کرد: سایر مسائل منطقه برای ما حائز اهمیت است. وضع فلسطین و آنچه به عنوان معامله قرن شناخته می‌شود و تلاش برای معامله بر سر آرمان فلسطین، وضعیت در یمن و وضعیت خطرناک انسانی در یمن، اوضاع افغانستان و حضور داعش در این کشور و سوء استفاده‌هایی که امروز در افغانستان برای اهداف کوتاه مدت آمریکا می‌شود نگرانی‌هایی را برای ما و روسیه ایجاد کرده که ما به عنوان دو کشور همسایه با منافع زیاد نیاز است در این زمینه و امنیت در افغانستان صحبت کنیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: گفتگوهای امروز ما در وزارت خارجه و وزارت انرژی روسیه یک مجموعه بسیار مثبتی از همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همه جانبه بین ایران و روسیه را در برمی‌گیرد که برای مردم دو کشور و صلح و امنیت منطقه حتما مفید خواهد بود و حتما به بهبود منافع صلح و امنیت جهانی کمک می‌کند.

 

*هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپاست

وزیر خارجه ایران درباره طرح ماکرون نیز گفت: بحثی که با ماکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است که حتما به نفع کسی نخواهد بود. گفتگوهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و امروز نیز همکاران من در فرانسه این گفتگوها را ادامه می‌دهند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپاست. آنچه رئیس جمهور فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهند مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپاست. آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اروپا در برجام است. دوستان روسیه و چین ما تعهداتشان را در حد امکان عملی کردند. البته توقع داریم روش‌ها و راهکارهایی که برای اجرای برجام دیده می‌شود منافعش برای همه اعضای برجام باشد و نه منحصر به یک عضو.

 

* بحث موشک‌های دفاعی ایران اصلا وارد موضوع نمی‌شود

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی گفت: برجام در مورد موضوع هسته‌ای توافق شد و علیرغم اختلاف‌هایی که ما و کشورهای غربی درباره سایر موضوعات داشتیم، اجرای برجام را به هیچ وجه منوط به حل و فصل آن اختلافات نمی‌توانیم بکنیم. چون برجام یک توافقی است که توسط شورای امنیت به عنوان یک قطعنامه لازم الاجرا تصویب شده است و حتی برجام این گونه نیست که توسط شورای امنیت تایید شده باشد، بلکه خود برجام را شورای امنیت تصویب کرده است و کشورها نمی‌توانند بعد از اینکه توافقی را کردند و آن توافق قطعنامه شورای امنیت شد، اجرای آن را به موضوعات دیگر مرتبط کنند.

 

ظریف ادامه داد: اگر آمریکا درباره منطقه ما می‌خواهد صحبت کند باید در ابتدا درباره نقش مخرب خود در منطقه صحبت کند. ترامپ گفته که هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کرده و جز خسارت چیزی نداشته است. ایران عامل ایجاد امنیت در منطقه است. آمریکا عامل ایجاد ناامنی در شرق سوریه و ادلب بوده است. آمریکا در یمن از بمباران مردم بیگناه یمن حمایت می‌کند. آمریکا در افغانستان بعد از 18 سال با گروهی که برای خارج کردنشان وارد افغانستان شده بود مذاکره می‌کند به هزینه دیگر کشورها.

 

وی گفت: سلاح‌های آمریکا در دست داعش است و داعش با آن سلاح‌ها مردم سوریه را به خاک و خون می‌کشد. آمریکا سال گذشته بیش از 50 میلیارد دلار سلاح به این منطقه فروخته است. کشورهای حوزه خلیج فارس 100 هزار میلیارد دلار سلاح خریدند. عربستان از فدراسیون روسیه که یکی از دو ابرقدرت اتمی دنیاست بیشتر هزینه تسلیحاتی کرده است. اینها واقعیات منطقه است.

 

وزیر خارجه بیان کرد: بحث موشک‌های دفاعی ایران اصلا وارد موضوع نمی‌شود زمانی که انواع سلاح‌ها به منطقه ما وارد می‌شود.

 

دو نگاه به امنیت منطقه وجود داشته است. یک نگاه تخاصم بوده آمریکا می‌خواهد با آوردن نیروی نظامی به منطقه کوچک علیه کشورهای منطقه که بیشترین ساحل را دارد امنیت بیاورد یا ناامنی. حضور نظامی آمریکا همیشه باعث ناامنی در منطقه ما بوده است. 

 

وی گفت: آمریکا هیچگاه با حضور نظامی نتوانسته امنیت بیاورد. حضور نظامی در آبراه باریکی مثل خلیج فارس به ناامنی می‌انجامد. طرح ما مثل روسیه برای امنیت منطقه گفت‌وگو برای همکاری در منطقه است. البته قطعنامه 598 شورای امنیت که 1987 تصویب شده قواعدی برای این گفتگو دارد. همان قطعنامه از نیروهای خارجی می‌خواهد وارد منطقه نشود. آمریکا بند 5 این قطعنامه را بخواند که بار قبل حضور داشت کل اعضای شورای امنیت از او خواستند منطقه را به آشوب نکشاند.

 

ظریف اضافه کرد: دیدگاه ما با آمریکا از لحاظ مبنایی با آمریکا متفاوت است. ما امنیت را در همکاری می‌بینیم ولی آمریکا در تخاصم می‌بیند. دیدگاه آمریکا باعث می‌شود پول زیادی از کشورهای منطقه بگیرد ولی امنیت قابل خرید و فروش نیست و از طریق همکاری به دست می‌آید

 

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: طرح ما اگر عربستان برای این طرح آماده است دست ما برای فشردن همسایگان دراز است. دو پیشنهاد روی میز داریم. اگر کشورهای منطقه علاقه‌مند ایجاد آرامش هستند روش آن این است نه دعوت از کشورهای فرامنطقه‌ای.

 

*نقش بسیار سازنده روسیه

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه گفت: نقش روسیه از ابتدا بسیار سازنده بوده و اکنون روسیه به عنوان شریک ایران روابطش را ادامه داده است. البته آمریکا برای روس‌ها و دوستان چینی مزاحمت ایجاد کردند، ولی ماهیت روابط ما به عنوان دو شریک تجاری و استراتژیک ما با این دو کشور متفاوت است.

 

ظریف بیان کرد: دوست داریم اروپایی‌ها تعهدات خود را اجرا کنند و موظفند این تعهدات را اجرا کنند و دوستان من امروز در پاریس درباره نحوه اجرای این تعهدات صحبت می‌کنند، در هیأت ما هم مسئولان سیاسی، مالی و نفتی حضور دارند که تعهدات اروپا را مورد بررسی قرار دهند.

 

*گام سوم ما طبق برنامه پیش می‌رود

وزیر خارجه تصریح کرد: گام سوم ما طبق برنامه پیش خواهد رفت، کاملا شفاف عمل کردیم، بند 36 برجام حقوق ایران را تعریف می‌کند و به این حقوق پایبند هستیم و اقداماتمان را انجام دادیم و اگر اروپایی‌ها نتوانند تعهداتشان را اجرا کنند گام سوم اجرا خواهد شد. همانطور که تصریح کردیم همواره آماده مذاکره هستیم و اقدامات ما هم در صورت اجرای تعهدات طرف مقابل قابل برگشت است.

 

وی گفت: اروپایی‌ها هر زمان که برجام را کامل اجرا کنند ایران هم کامل اجرا خواهد کرد و اروپا زمانی که به برجام متعهد باشد، البته چین و روسیه به برجام متعهد بودند، ما نیز به برجام متعهد خواهیم بود.

 

*در سوریه به دنبال رقابت با دیگران نیستیم

ظریف  درباره اوضاع سوریه نیز گفت: فردا توقف کوتاهی در تهران دارم قبل از سفر مجدد به آسیا که شامل بنگلادش و اندونزی خواهد شد و در توقف کوتاهم در تهران با پدرسون ملاقات کنم و اگر برنامه من دچار تغیر نشود احتمالا فردا عصر آقای پدرسون را خواهم دید. تأکید ما درباره سوریه بر پیگیری روند آستانه است که تنها روندی بوده که موفق بوده است.

 

وزیر خارجه تصریح کرد: ما در سوریه به دنبال رقابت با دیگران نیستیم. یک طرح کاهش تنش در سوریه موفق بوده و آن طرح آستانه است و دلیلی ندارد یک طرح موفق را با سازوکارهایی از مسیرش منحرف کنیم. روند آستانه موفق بوده و امروز جامعه بین‌‌المللی کمک کند که کمیته قانون اساسی تشکیل و به کاهش تنش در سوریه بینجامد.

 

*نسبت به گفتگوهای طالبان با آمریکا خوشبین نیستیم

وزیر خارجه همچنین گفت: ما نسبت به گفتگوهای طالبان با آمریکا خوشبین نیستیم. راه‌حل و گفتگو باید بین طرف‌های افغان باشد. هیچ گفتگویی نمی‌تواند دستاوردهای مردم افغانستان را ملحوظ نکند. طالبان باید در روند صلح حضور داشته باشد ولی باید با مالکیت و راهبردی دولت و مردم افغانستان و حضور گروه‌های مختلف افغان باشد و ما نسبت به طرح آمریکایی‌ها خوشبین نیستیم.

 

*حضور آمریکا در شرق فرات هم غیرقانونی است هم مخرب

ظریف تصریح کرد: حضور آمریکا در شرق فرات هم غیرقانونی است هم مخرب. هیچگاه از حضور آمریکا در شرق فرات برای صلح، امنیت سوریه یا آرامش مردم غیرنظامی در سوریه استفاده‌ای نرسیده است. حضور آمریکا در شرق فرات باعث تقویت اختلافات قومی و ایجاد برخی اختلافات قومی درازمدت در سوریه شده است.

 

وی ادامه داد: حضور آمریکا در سوریه را غیرمشروع، مخرب و نقض حاکمیت سوریه و برای اهداف نامربوط به سوریه می‌دانیم ولذا اصل حضور آمریکا در شرق فرات را قبول نداریم که برای مذاکره درباره این حضور دوستان ترکیه با آمریکا مذاکره کنند. هر کاری که حضور آمریکا در سوریه را مشروعیت بدهد برای ما غیرقابل قبول است.

 

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: سوریه جایی برای حضور آمریکا نیست. اقدام اخیر آمریکا در ادلب که به بهانه مقابله با تروریسم بوده و توافقی که برای آتش بس به دشواری با آن رسیده شده را با خطر مواجه کرده است.

 

وی با بیان اینکه نگرانی دوستان ترک را برای حفاظت از مرزهایشان درک می‌کنیم، عنوان کرد: ولی بهترین راه‌ رفع این نگرانی همکاری با دولت قانونی سوریه و احترام به حقوق و قانون بین‌الملل، تمامیت ارضی و استقلال سوریه است. همواره آمادگی داشتیم با دوستان ترک، سوریه و کمک دوستان روس در این زمینه همکاری کنیم. شرایط منطقه اجازه نمی‌دهد مشکل کردی به مشکل بزرگ منطقه منجر شود. کردها بخشی از منطقه هستند که باید حقوقشان رعایت و نگرانی‌هایشان مورد توجه قرار گیرد و همه ارتباطات منطقه‌ای باید در جهت حفظ حقوق مردم منطقه باشد منجمله نگرانی‌های امنیتی دوستان ترکیه‌.

 

ظریف بار دیگر گفت: اصل حضور آمریکا در ترکیه، شرق فرات و سوریه به ضرر امنیت منطقه و ترکیه است.

 

امکان مذاکره برای بازنگریِ مفاد برجام وجود ندارد

محمد جواد وزیر خارجه ایران در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که تهران هیچ مذاکره ای برای بازنگری در برجام انجام نخواهد داد. 

 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، ظریف در ابتدای دیدار خود با سرگئی لاوروف امکان بازنگری درباره برجام را رد کرد و در زمینه باز کردن «جعبه پاندورا» هشدار داد. 

 

وی افزود: مساله بازنگری در برنامه جامع اقدام مشترک(JCPOA) نیست، چرا که همانطور که می‌دانید ایران و روسیه از همان ابتدا در مذاکرات منتهی به توافق حضور داشتند و امکان اینکه این جعبه پاندورا باز شود و دوباره آن را ببندیم وجود ندارد. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------