آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران در فردو کلید خورد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران
مخزن ۲۸۰۰ کلیویی حاوی۲۰۰۰کیلوگرم هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان انرژی اتمی، در راستای اجرای دستور ریاست محترم جمهور و شورایعالی امنیت ملی ساعتی پیش مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم  گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf۶) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن(نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

 

 کمالوندی: ساعت ۱۲ امشب گاز را به سانتریفیوژها در فردو تزریق می‌کنیم

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در گفتگویی درباره آغاز عملیات اجرای گام چهارم در مجتمع غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی در فردو عنوان کرد: امروز  (چهارشنبه) مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲ هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع غنی سازی شهید احمدی‌روشن نطنز به سایت شهید علیمحمدی فردو منتقل شد و این انتقال حدود دو سه ساعت پیش تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.

 

وی با ذکر این نکته که قرار بود بر اساس برجام غنی سازی در فردو انجام نشود و مواد هسته‌ای در آن وجود نداشته باشد، یادآور شد: در حال حاضر این اتفاق رخ می‌دهد که هم مواد هسته‌ای در فردو باشد و هم غنی سازی انجام شود.

 

معاون سازمان انرژی اتمی به مراحل فرآیند غنی سازی اشاره کرد و افزود: فرآیند غنی سازی چند مرحله دارد که مرحله اول انتقال مواد است که انجام شد، در مرحله دوم باید این مواد به خطوط خوراک وصل شود و بعد از آن مراحل دیگری هست که در چند ساعت آینده این مراحل انجام می‌شود.

 

کمالوندی ادامه داد: ساعت ۱۲ امشب عملا گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم و چند ساعت طول می‌کشد تا به مرحله پایداری برسد و تا روز شنبه (۱۸ آبان) که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد، ما به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴.۵ درصد غنی سازی خواهیم داشت.

 

وی همچنین اظهار داشت: ما به تمام چرخه سوخت مسلط هستیم از اکتشاف، استخراج و غنی سازی تا پسمانداری.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تبدیل کیک زرد به هگزافلوراید را مرحله مهمی خواند که در جای دیگری انجام می‌شود و با بیان اینکه غنی سازی در چند سال گذشته و بعد از برجام در سایت شهید احمدی‌روشن نطنز انجام می‌شد، اظهار داشت: ترجیح دادیم مواد را با توجه به فاصله جغرافیایی کوتاه‌تر و مدت زمان سریع‌تر از نطنز به فردو منتقل کنیم و این کار انجام شد.

 

در حال حاضر حدود 50 تن گاز هگزافلوراید تولید می‌کنیم

کمالوندی در عین حال یادآور شد: ما در زمینه تولید هگزافلوراید هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر حدود 50 تن گاز هگزافلوراید تولید می‌کنیم و مقداری که الان وارد فردو شد حدود 2 تن است که بعدا به تدریج افزایش می‌یابد. 

 

کمالوندی با بیان اینکه ما باید اطلاعات طراحی و اطلاعات را به آژانس بدهیم، اظهار داشت: این اقدامات باید تحت نظر بازرسان آژانس انجام شود که اقدامات را راستی آزمایی کنند و این کار انجام می‌شود و همین الان بازرسان آژانس در فردو هستند و تا ساعات آینده فرآیند این کار پایان می‌یابد و از ساعت ۱۲ امشب به سانتریفیوژها گازدهی می‌شود و تولید را داریم و پس از آن باید به مرحله پایداری برسد که این تولید پایدار برای ایام آینده باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------