آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ادعای دیدار عراقچی با فرستاده جو بایدن در عمان/ زمان برگزاری نشست برجام مشخص شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,عباس عراقچی
معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران روایتی از سفر اخیر خود به عمان منتشر کرد.

به گزارش ایسنا ،سیدعباس عراقچی نوشت: «پس از سفر دو روزه به کابل، روز دوشنبه ۲۴ آذر به منظور برگزاری هفتمین اجلاس کمیته مشورت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان یک سفر چهار ساعته به عمان داشتم.

 

ساعت ۸ صبح وارد شدم، ۹ صبح ملاقات با آقای بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان، ساعت ۱۰ شروع کمیته مشورت های راهبردی تا ساعت ۱۲:۳۰ و امضای یادداشت تفاهم، و ساعت ۱۳ پرواز با هواپیمایی تابان ایر به سمت شیراز و سپس تهران.

 

سفری فشرده و بسیار مفید. در میان کشورهای حوزه خلیج فارس روابط ایران با عمان همواره از ویژگی و اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

 

ضمنا، قصه پردازانی که از ملاقات‌های خیالی صحبت می کنند ظاهرا درک درستی از شرایط کنونی ندارند.»

 

امروز برخی از سایت‌ها و شبکه‌های تلگرامی مدعی شده بودند که یکی از اهداف سفر عراقچی به عمان دیدار با یکی از نمایندگان بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا در این کشور عربی بوده است.

 

***

 

یک رسانه روسی: نشست وزرای خارجه طرف‌های برجام احتمالا قبل از پایان سال میلادی برگزار می شود

فارس نوشت: یک رسانه روسیه‌ای به نقل از منابع دیپلماتیک گفته نمایندگان ایران و گروه موسوم به ۱+۴ در  نشست روز چهارشنبه درباره آماده کردن مقدمات برگزاری یک دیدار در سطح وزارتی میان طرف‌ها قبل از پایان سال جاری میلادی رایزنی خواهند کرد.

 

روزنامه «ایتارتاس» نوشته نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در نشست مجازی روز چهارشنبه خود درباره مقدمات برگزاری یک نشست وزراتی در خصوص برجام رایزنی خواهند کرد.

 

این منبع دیپلماتیک گفت نشست وزراتی مذکور ممکن است قبل از پایان سال جاری میلادی به صورت مجازی برگزار شود.

 

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه‌های ایران و ۱+۴ به ریاست «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (۲۶ آذر ماه) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی در این نشست را برعهده خواهد داشت.

 

اتحادیه اروپا پیش از این از برگزاری این نشست خبر داده بود و دستورکار این نشست را تلاش‌های جاری برای حفظ برجام و روش‌های موثر برای اجرای کامل این توافق از سوی همه طرفین و آمادگی تبادل نظر در سطح وزرا برشمرده بود.

 

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز ۱۷ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره برگزاری نشست وزرای خارجه ۱+۴ بیان کرد: «کمیسیون مشترک برجام در حوزه مسائل فنی تنظیم شده و انجام خواهد شد و کمیسیون روتینی است و در صورت لزوم در سطح وزرا هم می‌تواند برگزار شود. بله صحبت‌هایی بوده و باید دستورکال مشخص شود و اگر دستورکار مشخص شود این نشست می‌تواند در سطح وزرا در چارچوب برجام برگزار شود.»

 

نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام ۱۱ شهریور ماه در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شده بود.

 

 زمان برگزاری نشست برجام مشخص شد

نشست کمیسیون مشترک برجام فردا بین ساعت 11 یا 12 ظهر بوقت اتریش (1.5 یا 2.5 بعدازظهر بوقت ایران) بصورت مجازی برگزار می شود.

 

پیش بینی می شود این نشست که در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه‌ کشورهای ایران و ۱+۴ و  به ریاست هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود، بمدت دو ساعت بطول بیانجامد. 

 

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی در این نشست را برعهده خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------