آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

اولیانوف: برخی سوءتفاهمات در مذاکرات وین حل شد/ مرندی: مواضع طرف های اروپایی کمی تغییر کرده است



اولیانوف،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
نماینده روسیه در وین در واکنش به اظهارنظر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که گفته بود مذاکرات وین در مسیر منطقی در حال پیش رفتن است، گفت این اظهارات به ارزیابی مسکو از گفت‌وگوها نزدیک است.

به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش در واکنش به اظهارات یک مقام ارشد اروپایی که گفته بود مذاکرات وین در مسیر منطقی در حال پیش رفتن است، اعلام کرد این اظهارات به دیدگاه مسکو نزدیک است.

 

وی در این خصوص در توییتی نوشت: این اظهارات مقام ارشد اتحادیه اروپا به دیدگاه ما در مورد وضعیت گفت‌وگوهای وین نزدیک است. مذاکره‌کنندگان توانستند برخی سوء تفاهمات را که در پایان هفته گذشته با آن مواجه شدیم برطرف کنند و کار عملی را آغاز کردند.

 

***

 

مرندی: مواضع طرف های اروپایی کمی تغییر کرده است

محمد مرندی کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد ‌که مواضع طرف های اروپایی در مذاکرات وین دچار تغییرات مثبت جزئی شده است.

 

به گزارش مهر به نقل از المیادین، محمد مرندی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با شبکه المیادین تاکید کرد که مواضع طرف‌های اروپایی در مذاکرات هسته‌ای وین دچار تغییرات مثبت شده است.

 

وی در این باره توضیح داد: ارائه پیش‌نویس‌های جدید از سوی هیأت مذاکره کننده ایرانی در (مذاکرات وین) به معنای عدم اعتبار پیش‌نویس های قبلی نیست.

 

مرندی در ادامه اشاره کرد که پیش‌های جدید تیم مذاکره کننده ایرانی بدان معناست که پیش نویس های قبیلی کامل نبوده اند.

 

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: مواضع اروپایی‌ها در قبال پیش‌نویس‌های ارائه شده هیأت ایرانی کمی تغییر کرده است.

 

وی افزود: این تغییر موضع نشانه خوبی است اما همه چیز بستگی به طرح نهایی دارد، اینکه تمام حقوق مد نظر ایران را به رسمیت می شناسند یا خیر.

 

گفتنی است دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین از روز گذشته با حضور هیئت مذاکره کننده ایران و کشورهای ۱+۴ در حال برگزاری است.

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز امروز با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم.

 

وی افزود: طرف‌های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی‌عمل داده‌اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد؛ هر چند تردید داریم که آیا طرف غربی اصولاً آماده رفع تحریم‌ها است یا اینکه صرفاً به دنبال رفع یک طرفه نگرانی‌های خود است، اما اگر طرف غربی مذاکرات با حُسن‌نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقیناً شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم بود.

 

***

 

رایزنی‌های امروز در وین/ برگزاری نشست‌‌‌هایی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای

شهر وین امروز (جمعه) هم شاهد برگزاری جلسات و نشست‌هایی در فرمت‌ها و سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بود.

 

با آغاز دوباره دور هفتم گفت‌وگوها در وین، امروز شرکت‌کنندگان در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در جلسات و نشست‌هایی در فرمت‌ها و سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به بحث و بررسی در مورد متون پرداختند.

 

دور قبلی مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره دیروز (پنجشنبه) از سر گرفته شد.

 

* رایزنی باقری با اولیانوف و وزیر خارجه اتریش/ دیدار با انریکه مورا در دستورکار امروز

امروز ( جمعه) همچنین علاوه بر جلسات کارشناسی، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با «میخائیل اولیانوف» دیداری دوجانبه داشت. وی همچنین با «مایکل اینهارت» وزیر خارجه اتریش نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

قرار است تا ساعتی دیگر هم ملاقات دوجانبه‌ای بین باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

 

رایزنی‌ها و نشست‌ها فردا (شنبه) نیز در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------