آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

۴ طرح کنگره آمریکا علیه دولت ایران مورد موافقت سنا و کنگره قرار گرفت



کنگره آمریکا،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
نسخه نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا که به تصویب هر دو مجلس کنگره رسیده و منتظر امضای رئیس‌جمهور آمریکا برای تبدیل شدن به قانون است حاوی ۴ طرح علیه دولت ایران و برخی نهادهای نظامی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به گزارش دیده بان ایران، مجلس سنای آمریکا طرح موسوم به «اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۲» که در آن جزئیات مربوط به بودجه، هزینه‌های و کلیات سیاست‌های دفاعی آمریکا تشریح شده را به تصویب رساند.

 

این لایحه پیش از این در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به تصویب مجلس نمایندگان رسیده بود و اکنون برای تبدیل شدن به قانون روی میز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته است. 

 

بررسی متن نهایی این لایحه  نشان می‌دهد این لایحه حاوی چندین بند است که در آن سیاست‌های کلی پنتاگون در قبال ایران مشخص شده است. مصوبه کنگره علاوه بر این، حاوی ۴ طرح مفصل علیه دولت ایران و برخی نهادهای نظامی ماننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در دل این لایحه به تصویب رسیده است. این بندها و طرح‌ها در زیر معرفی شده‌اند:

 

بررسی علل و عوامل دستگیری ملوان‌های آمریکایی

در یکی از بندهای این لایحه بودجه که مربوط به ممنوعیت بازنشسته کردن قایق‌های گشتی Mark VI است به دستگیری ملوان‌های آمریکایی در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ پرداخته شده است. 

 

این لایحه از دبیر نیروی دریایی آمریکا می‌خواهد پس از مشورت با چند مقام دیگر نیروی دریایی گزارشی درباره روند اجرای اقدامات اصلاحی و درس‌های آموخته‌شده از تحقیقات نیروی دریایی درباره دستگیری ۱۰ ملون آمریکایی توسط ایران در جزیره فارسی در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۲ دی ۱۳۹۴) به کمیته‌های امور دفاعی کنگره ارائه دهد. این گزارش بایستی به بررسی این بپردازد که بازنشسته کردن قایق مذکور چه اثری بر اجرای آن روندهای اصلاحی خواهد داشت. 

 

نیروهای مسلح ایران ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ سپاه پاسداران ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آب‌های کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت بوده است. 

 

ممنوعیت انتقال وجه به ایران

در بند ۱۲۲۶ این لایحه تصریح شده هیچ مقداری از وجوهی که به موجب این قانون در اختیار وزارت دفاع آمریکا قرار می‌گیرد نباید برای انتقال یا تسهیل انتقال ارز یا سایر اقلام ارزشمند به حکومت ایران، نهادهای تابعه حکومت ایران و یا عوامل آن مورد استفاده قرار گیرد. 

 

گزارش‌دهی درباره توان نظامی ایرانی

لایحه بودجه دفاعی آمریکا مدیر اطلاعات ملی این کشور را ملزم می‌کند ظرف حداکثر ۱۸۰ روز بعد از تصویب این لایحه گزارشی شامل محورهای زیر تقدیم کمیته‌های مقتضی کنگره کند:

 

۱- شرح مفصلی از پیشرفت‌های نظامی ایران از جمله توانمندی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران، ارتش و بسیج؛

 

۲- تمامی موارد عرضه، فروش یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران؛

 

۳- تمامی موارد پرتاب موشک از سوی ایران که با اهداف مختلف از جمله آزمایش یا ساخت یا استفاده در عملیات‌های نظامی انجام می‌شوند؛

 

۴- تغییرات در توانمندی‌های نظامی گروه‌های تحت حمایت ایران به ویژه حزب‌الله لبنان، عصائب اهل الحق، حرکت حزب‌الله، النجبا، کتائب سید الشهدا، کتائب امام علی، کتائب حز‌ب‌الله، سازمان بدر، فاطمیون، زینبیون و انصارالله.

 

۵- ارزیابی‌ها از اثرات تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر توانمندی‌های نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی

 

 سازمان بسیج مستضعفین و گروه‌های تحت حمایت ایران به ویژه حزب‌الله لبنان، عصائب اهل الحق، حرکت حزب‌الله، النجبا، کتائب سید الشهدا، کتائب امام علی، کتائب جزب‌الله، سازمان بدر، فاطمیون، زینبیون و انصارالله؛

 

۶- ارزیابی‌ها از تهدیدهای شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق علیه پرسنل ایالات متحده در عراق و خاورمیانه؛ 

 

۷- ارزیابی‌ها از تأثیر ممنوعیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر توانایی ایران در عرضه، فروش یا انتقال سلاح به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (در زمانی که این ممنوعیت‌ها اعمال می‌شد)؛

 

۸- ارزیابی‌ها از توسل ایران به عملیات‌های آدم‌ربایی علیه شهروندان ایالات متحده و ارائهیا تحمیل هزینه‌هایی در ارتباط با آنها به ایران.

 

غنی‌سازی در ایران

بخش دیگری از این لایحه به توضیح درباره «برداشت کنگره» از غنی‌سازی اورانیوم در ایران پرداخته و ادعا کرده است: «تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصدی یک اقدام تنش‌آمیز دیگر است و زمان گریز ایران برای ساخت مواد غنی‌سازی‌شده جهت ساخت بمب را کوتاه می‌کند.»

 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و  اسرائیل در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران  این ادعاها را رد کرده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------