آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

انتشار نامه ای ادعایی به نام «جمعی از طلاب و اساتید حوزه» خطاب به امیرعبداللهیان درباره مذاکره مستقیم با آمریکا



امیرعبدالهیان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

انتخاب نوشت: «جمعی از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم» که اسامی آنها ذکر نشده، با انتشار بیانیه ای به شدت از امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی انتقاد کردند.

 

متن این اطلاعیه که خبرگزاری فارس برای نخستین بار آن را منتشر کرده، به شرح ذیل است:

 

بسمه تعالی

 

الَّذِینَ عَاهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍوَ هُمْ لاَیَتَّقُونَ ( ۵۶ / انفال)

 

کسانی که تو از آنان پیمان گرفتی، سپس پیاپی پیمان خویش را می‌شکنند و هیچ پروا نمی‌کنند.

 

آقای امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران

 

سلام علیکم

 

چند روزی است که صحبت های عجیبی که شما بیان کرده اید در رابطه با مذاکره مستقیم با آمریکا، باعث تعجب و ناراحتی دوست داران نظام و انقلاب و دولت زحمتکش و جهادی آقای رییسی شده است.

 

شما در جملاتی تعجب آور گفته اید: اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم آن را نادیده نمی‌گیریم!!

 

آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه،

 

قرار بود دولت آقای رییسی و وزارت خارجه دولت انقلابی، دوباره اشتباهات دولت روحانی و ظریف را مخصوصاً از در امور مذاکرات تکرار نکند و از این اشتباهات عبرت بگیرد ولی متأسفانه با کمال تعجب شاهد هستیم شما عیناً همان مسیر اشتباه را طی می کنید و رسماً پاس گل به آمریکایی ها می دهید!

 

آقای امیر عبداللهیان،

 

شما را به بیانات رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار شان با دولت روحانی ارجاع میدهیم که در همان دیدار تاکید کردند که همه، مخصوصاً دولت آینده و دولتمردان آینده باید از اشتباهات دولت روحانی عبرت بگیرند و در همان جلسه می فرمایند: حرفی است که من مکرّر در گفتگو با شماها و با مردم تکرار کرده‌ام، حالا هم همان حرف را تکرار میکنم؛ این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت [روحانی] معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد؛ به ما کمک نمیکنند و هر جا بتوانند ضربه میزنند؛ آنجایی که ضربه نمیزنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است...اینها این ‌جوری هستند. این تجربه است؛ این تجربه [است برای] دولت آینده، دولتمردان آینده.

 

آقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

 

چرا میخواهید همان ساده لوحی و اشتباه دولت روحانی و ظریف را دوباره مرتکب شوید که مورد نهی صریح رهبر معظم انقلاب واقع شده است و هم با منطق و عقلانیت مذاکرات منافات دارد.

 

فی الحال مذاکره مستقیم با آمریکا که رسماً از برجام خارج شده چه نفعی برای ما دارد که مشخصاً ضرر هم دارد و منفعتش برای آمریکایی هاست نه برای ما.

 

دلیل بی نفعی آن برای ما واضح است چون سیاست جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مذاکرات مشخص شده است که رفع تحریم ها در عمل باید صورت بگیرد و نه در کاغذ و تضمین و راستی آزمایی نیز انجام شود و بعد از صحت آن، آمریکایی ها می توانند مانند سابق به عنوان یک عضو به برجام برگردند.

 

حال قبل از انجام این فرآیند، مذاکرات مستقیم با آمریکایی ها صورت بگیرد منفعت آن مستقیماً به نفع آنها خواهد بود و برگه برنده ما، سوخت خواهد شد و به ضرر ما منجر خواهد شد.

 

از شما انتظار می رود هرچه سریعتر این گفته نابه جا و غیر منطقی خود را اصلاح کنید و روند مذاکرات را طبق سیاست و چارچوب اعلامی از طرف مقام معظم رهبری ادامه دهید.

 

تعجب و انتقاد ما از مجلس انقلابی نیز وجود دارد که آن چنان که باید در مقابل این اظهارات نابه جای وزیر امور خارجه، موضع گیری نکرده اند که نیاز است مجلس انقلابی ورود جدی در این زمینه داشته باشد.

 

ذکر این نکته مهم ضروری است که تمام همت همه مسئولان باید حل مشکلات معیشتی مردم باشد که باید از راه درست انجام گیرد نه اینکه با انجام راه های غیر ضروری که منافع مردم و کشور هم در آن رعایت نمی‌شود به دنبال حل مشکلات رفت که نه مشکلی حل می شود نه منفعتی عاید مردم خواهد شد.

 

سلام و رحمت خدا بر روح مطهر حضرت امام و شهدای انقلاب مخصوصاً روح حاج قاسم سلیمانی عزیز که جایش خالی است و لعنت خدا بر قاتلین ایشان که انتقام سخت در انتظار آنان است.

 

والعاقبة للمتقین

جمعی از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------