آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

بازتاب منفی تصویر پرچم چین بر میدان آزادی



پرچم چین بر میدان آزادی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
پس از بازتاب گسترده و اغلب منفیِ نورپردازی پرچم چین روی میدان آزادی تهران، شهرداری تهران اعلام کرد که «در جریان» این اقدام نبوده و بنیاد رودکی، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این پروژه را انجام داده است.

به گزارش بهارنیوز، به گفته مدیران شهرداری پایتخت، درخواست نورپردازی و انعکاس پرچم چین روی میدان آزادی از سوی انجمن دوستی ایران و چین و به مناسبت سال نو چینی‌ها مطرح شده و سفارت چین نیز در این زمینه همکاری داشته است. برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر با اشاره به زمان نورپردازی یعنی در آستانه ۱۲ بهمن، ضمن یادآوری سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، این رویداد را نمادی از تبدیل شدن ایران به مستعمره چین توصیف کرده‌اند. میثم زمان‌آبادی، مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، هم با اشاره به این که سازه میدان آزادی در اختیار بنیاد رودکی است، نوشته است که اکران پرچم چین در «آغاز دهه فجر» با صلاحدید این بنیاد بوده «و ما هم مثل بقیه بهت‌زده تماشاش می‌کنیم». یک کاربر دیگر نیز با اشاره به سیاست نگاه به شرق نوشته است با این رویداد «ارادت به شرق بیش از پیش نمایان و نمود واقعی شعار نه شرقی و نه غربی که در پرده بود عیان شد».

 

چانگ هوآ، سفیر چین در ایران، (وسط) در میدان آزادی

برخلاف این گروه از کاربران، مقام‌های دولت ایران از این رویداد استقبال کردند و حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه، در توییتی که به زبان چینی به مناسبت فرا رسیدن سال نو چینی‌ منتشر کرد، از تصویر این پرچم در میدان آزادی استفاده کرد و نوشت: «برنامه همکاری‌های جامع با تلاش مضاعف، بهتر و پرقدرت‌تر پیش خواهد رفت.» چانگ هوآ، سفیر چین در ایران، که شب گذشته در مراسم کنار میدان آزادی حضور داشت، چند توییت در استقبال از این رویداد منتشر کرده و ضمن تشکر از وزیر خارجه ایران از عبارت «دوستی تا ابد» استفاده کرده است.

 

پرچم چین بر میدان آزادی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در فروردین سال ۱۴۰۰ که با دستور رهبر جمهوری اسلامی پیگیری و اجرایی شد، با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران مواجه شد و در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان سند «فروش ایران به چین» نام برده می‌شود. مقام‌های  ایران روز ۲۴ دی‌ماه امسال اعلام کردند که مراحل عملیاتی کردن این سند شروع شده است.

 

عملیاتی شدن این سند در حالی اعلام می‌شود که در طول ماه‌های گذشته مسئولان جمهوری اسلامی ایران رویکرد شفافی در مورد «سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین» نداشته، از انتشار جزئیات آن خودداری کرده و به انتقادها و نگرانی‌ها در این مورد پاسخ واضحی نداده‌اند. فروش ارزان منابع مالی به چینی‌ها و گسترش همکاری‌های امنیتی بین ایران و چین از جمله راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت از جمله انتقادات و نگرانی‌هایی بوده است که در طول یک سال گذشته بارها مطرح شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------