آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

آخرین وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین/ شهروندان باقی مانده در کی‌یف در مناطق امن اسکان داده شده‌اند



سعید خطیب زاده،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به آخرین وضعیت دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین اظهار کرد: امروز بیش از 200 دانشجو را سفارت هماهنگ کرد تا سوار قطار شوند و به مرزهای غربی اوکراین اعزام شوند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به شرایط کنونی اوکراین گفت: ما در فاز اول تمام تلاشمان این بوده که بتوانیم ایرانیان و دانشجویان را از شهرهای پرخطر دور کنیم و در فاز دوم تلاش کرده‌ایم که آنها را از شهر کی‌یف خارج کنیم و به مرزهای غربی اعزام کنیم.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: در همین راستا سفارت ایران در اوکراین علاوه بر مسیر راه‌آهن و دیگر مسیرهایی که در اختیار داشت که ایرانیان را از شهر کی‌یف و شهرهای پرخطر خارج کند، تمام امکانات سفارت و ماشین‌هایش را در اختیار دانشجویان و ایرانیان مقیم قرار داد که از خارکف و شهرهای دیگر به کی‌یف بیایند و از کی‌یف به سمت مرزهای غربی اوکراین عازم شوند. امروز بیش از 200 دانشجو را سفارت ایران در اوکراین هماهنگ کرد که سوار قطار شدند و به مرزهای غربی اعزام شدند. البته همه می‌دانیم که مرزهای لهستان و رومانی نیز به خاطر ازدحام جمعیت در وضعیت خوبی قرار ندارد. مثلا صفی بین هشت تا ده کیلومتر برای ورود به لهستان در مرز ایجاد شده است. تعدادی از گروه‌های دانشجویی ما ظهر امروز وارد لهستان شده‌اند. من دقایقی پیش که با سفیر ایران در لهستان صحبت کردم ایشان گفتند که حدود 30 نفر از دانشجویان را در لهستان دریافت کرده‌اند و در اقامتگاه اسکان داده‌اند.

 

خطیب‌زاده ادامه داد: به خاطر وضعیت اضطراری اعلام شده در کی‌یف و برقراری حکومت نظامی در این شهر از ساعت 5 بعدازظهر امروز تا ساعت 8 صبح روز دوشنبه عملا امکان اعزام بقیه دانشجویان و ایرانیان مقیم نیست. سفارت تلاش کرده کسانی که به سفارتخانه ایران در اوکراین مراجعه کرده‌اند را در جاهای امن اسکان بدهند. در همین زمینه اطلاعیه‌هایی داده شده است که چگونه با سفارت دانشجویان و ایرانیان مقیم در تماس باشند. در حال حاضر تعداد کمی در کی‌یف باقی مانده‌اند ولی دیپلمات‌های ما باقی مانده‌اند که مطمئن شوند که این افراد نیز به صورت امن از اوکراین خارج شوند و مسائل مربوط به این موضوع برای آنها انجام شود.

 

خطیب‌زاده با بیان اینکه اکنون تعدادی از دانشجویان ما در صف کیلومتری تشکیل شده در مرز لهستان هستند و اگر تعداد دانشجویان در لهستان به تعداد قابل توجهی برسد احتمال زیاد و انشاءالله فردا پرواز اختصاصی برای انتقال این دانشجویان انجام خواهد شد.

 

وی گفت: هر کدام از ایرانیان و دانشجویان ایرانی از اوکراین وارد لهستان، مجارستان و رومانی شوند توسط سفارتخانه‌هایمان اسکان داده می‌شوند. در همینجا بار دیگر اعلام می‌کنم شماره تماس‌هایی که از وزارت خارجه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در دسترس این هموطنان قرار دارد و آنها می‌توانند با این شماره‌ها تماس بگیرند و در ارتباط باشند.

 

خطیب‌زاده گفت: با سفارتخانه اوکراین در تهران و دیگر سفارتخانه‌های مربوط دائم در تماس هستیم و از آنها خواسته‌ایم که زمینه را برای عبور امن شهروندان ایرانی فراهم کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: الحمدالله تا الان مشکلی گزارش نشده است و نگرانی‌های پراکنده‌ای بوده که سعی کردیم آنها را مرتفع کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------