آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!

وزارت امور خارجه آرژانتین در اقدامی خصمانه و بی‌اساس روز سه شنبه اعلام کرد که از پاکستان و سریلانکا خواسته است تا وزیر کشور ایران (احمد وحیدی) را به دلیل ادعای واهی بمب…

توافق در برجام طی ۷۲ ساعت آینده؟/ منبع آگاه از مذاکرات وین: موارد اختلافی با آمریکا هنوز باز است



مذاکرات وین،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
خبرنگار حوزه نفت نوشت: ظرف ۷۲ ساعت آینده توافق هسته‌ای در وین امضا خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، "رضا زندی" خبرنگار حوزه نفت در توییتر خود نوشته است: من خبر قطعی دریافت کرده‌ام که ظرف ۷۲ ساعت آینده توافق هسته‌ای در وین امضا خواهد شد.

 

نفت ایران در شرایطی طلایی در حال بازگشت به بازار است.

 

***

 

اولیانوف: مذاکرات وین تقریباً تمام شد

نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین با انتشار توئیتی مذاکرات وین را تقریبا تمام شده خواند.

 

میخائیل اولیانوف نوشت: دیروز ١١ ماه از آغاز مذاکرات وین می‌گذرد. یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا، اکنون تقریباً تمام شده است.

 

***

 

یک مقام دولت ترامپ: دولت بایدن در حال بررسی حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی است؛ می‌خواهد ۱۱۲ فرد و نهاد را رفع تحریم کند

یک مقام پیشین وزارت امورخارجه آمریکا به نقل از منابع آگاه دولتی در این کشور مدعی شد که واشنگتن در حال بررسی حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است.

 

به گزارش ایسنا، گابریل نورونا مشاور ویژه وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در امور ایران در دولت دونالد ترامپ با انتشار یک رشته توئیت به نقل از مقامات وزارت امورخارجه و شورای امنیت ملی آمریکا ‌و همچنین مقامات اتحادیه اروپا مدعی شد که راب مالی مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای وین به ایران پیشنهاد حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را داده است.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند و نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

 

گابریل نورونا در ادامه مدعی شد که این مقامات آمریکایی با افشای جزئیات امتیازاتی که دولت بایدن قصد دارد برای امضای توافق جدید با ایران به این کشور بدهد، امیدوارند که مانع از این کار شوند و کنگره برای جلوگیری از آن ترتیب کنند.

 

نورونا در توئیتی دیگر ادعا کرد، امتیازاتی که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین به ایران پیشنهاد داده است پیشتر سبب شد تا سه تن از اعضای تیم آمریکا از مذاکرات کناره‌گیری کنند. ریچارد نفیو معاون نماینده پیشین دولت آمریکا در امور ایران ازجمله کسانی است که گفته می‌شود به دلیل اختلاف نظر با راب مالی بر سر امتیازاتی که واشنگتن قصد اعطا کردن آنها به تهران را دارد، تیم مذاکره‌کننده آمریکا را ترک کرد. وی خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در این رایزنی‌ها بود.

 

بنابر ادعای این مقام پیشین آمریکایی، دولت بایدن در حال برنامه‌ریزی برای رفع تحریم علیه ۱۱۲ فرد و نهادی است که پیش از این هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

 

بنابر گزارش روزنامه دیلی میل، جزئیات ادعایی درباره روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین برای رفع تحریم‌های ایران و بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که با حضور غیرمستقیم آمریکا انجام می‌شود در حالی از سوی این مقام پیشین وزارت امورخارجه آمریکا منتشر شده است که گفت‌وگوهای وین در شرایط بسیار حساس و سرنوشت‌سازی قرار دارد.

 

به نوشته دیلی میل، شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکنون به درخواست‌ها برای ارائه توضیحات درباره ادعاهای مطرح شده پاسخ نداده است.

 

***

 

علی‌ اکبر صالحی: به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای در وین به نتیجه برسد؛ بسیار امیدوارم

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای در وین به نتیجه برسد و من در این زمینه بسیار امیدوار هستم.

 

علی اکبر صالحی در مراسم غرس نهال در محوطه فرهنگستان علوم در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما؛ بیان کرد: دوستان ما در وین به خوبی کار می‌کنند هر چند کار سختی است، اما دوستان با پیگیری بسیار و با نشاط کار مذاکرات را پیش می‌برد.

 

وی خاطرنشان کرد: ایران از نظر علمی و فناوری در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، از ۶۰ درصد و ۲۰ درصد و فلز اورانیوم گرفته تا نیروگاه‌ها و رادیودارو‌ها در بیمارستان‌ها و فناوری کوآنتوم، شرایط بسیار خوبی داریم که بر همین اساس دوستان با پشتوانه‌ای که دارند محکم در حال مذاکره هستند.

 

عضو سابق هیأت مذاکره کننده کشورمان ادامه داد: به نظر می‌رسد با اطلاعاتی که می‌رسد به نتایج مورد نظر در مذاکرات بر اساس منافع ملی برسیم و اگر بهانه جویی‌ها و نگرانی‌های ساختگی از سوی غربی‌ها در کار نباشد نتایج مورد نظر در دسترس است.

 

وی یادآور شد: آن‌ها خودشان وقتی می‌گویند مطالعات ادعایی یعنی این یک ادعاست و ما پیش از این بار‌ها از آن‌ها شنیدیم که منظورشان قبل از سال ۲۰۰۳ است که پاسخ‌ها داده شده است، اما بدانند جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را گرفته است و اتفاقا اکنون شرایط کشور مطلوب‌تر از گذشته شده است که نشانه‌های آن را می‌توان در گشایش‌های اقتصادی، افزایش صدور نفت و رشد تبادلات تجاری با همسایه‌های دور و نزدیک مشاهده کرد. همه این‌ها نشان می‌دهد خنثی سازی تحریم‌ها در حال رخ دادن است.

 

صالحی همچنین با اشاره به ارتباطش با سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه بعد از واگذاری مسئولیتش گفت: ما با دوستان و همکاران به ویژه در وزارت خارجه در تماس بودیم و مشورت‌های لازم را هم در وزارت خارجه وهم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داده ایم و بر اساس منافع ملی هر کمکی که باشد انجام می‌دهیم.

 

وی در پایان با اشاره به تاکید فعلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: خوشبختانه گروه‌های فنی که با تیم مذاکره کننده همراه هستند به خوبی به آن‌ها مشورت می‌دهند و تعدادی از اعضای فنی قبلی نیز در این مذاکرات حضور دارند و از کارشناسان بانک مرکزی نیز به مذاکرات کمک و مشورت می‌دهند و شاهد تلاش همه برای حفظ منافع ملی هستیم چرا که این موضوع یک مسئله فردی نیست بلکه جمعی است، چون همه در یک کشتی هستیم.

 

***

 

نماینده فرانسه در مذاکرات وین: خسته نباشید

«فیلیپه اره را» از اتمام مذاکرات خبر داد و از سایر مذاکره کنندگان تشکر کرد: به خاطر تلاش بی وقفه در ۱۱ ماه اخیر از شما تشکر می کنم. 

 

***

 

دیدار دو جانبه هیات‌ های ایرانی و روسی

دیدار دوجانبه هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حال برگزاری است.

 

 ***

 

کنایه مذاکره کننده ارشد فرانسه به خبرنگار وال استریت ژورنال

 پس از آنکه که نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال در توییتی مدعی شد «خبر قطعی دریافت کرده‌ام که هیچ پایان قطعی برای مذاکرات ایران وجود ندارد و نه توافقی انجام شده و نه به هم خورده است» مذاکره‌کننده ارشد فرانسه خطاب به او نوشت: «آیا کاملاً مطمئن هستید؟»

مذاکرات وین،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

 

***

 

متن توافق نهایی در وین نوشته شده است

رضا عباسی فعال رسانه ای نزدیک به وزارت امور خارجه در توییتر خود نوشت: متن توافقنامه نهایی نوشته شده و تنها مسئله ای که باقی مانده مسئله پادمانی میان ایران و‌ آژانس است. در ‎وین توافقات لازم صورت گرفته و در صورت مثبت بودن نتایج سفر گروسی ،گروسی و ۱+۵ طی یک نشست مطبوعاتی به طور رسمی توافق را اعلام خواهند کرد.

مذاکرات وین،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

 

***

 

انگلیس: ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم

نماینده انگلیس در مذاکرات برجام نوشت: ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم.

 

وی افزود: همه طرف ها به طور سازنده تحت رهبری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده‌اند. اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.

مذاکرات وین،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

 

***

 

توییت سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گفت‌وگوهای وین

سعید خطیب زاده نوشت: گفتگوهای وین همچنان ادامه دارد.

 

اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود.

 

هیچ کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود.  تلاش مضاعفی لازم است.

 

اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.

 

مذاکرات وین،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

***

 

منبع آگاه از مذاکرات وین: موارد اختلافی با آمریکا هنوز باز است

درحالی که طی ساعات گذشته اظهارنظرهایی درباره پایان مذاکرات وین مطرح شده است، یک منبع آشنا با فضای گفت‌وگوها اظهار داشت که موارد اختلافی با آمریکا هنوز باز است.

 

***

 

اولیانوف: هیچ کس نمی داند طی روزهای آینده توافق می شود یا نه
اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین درباره روند مذاکرات هسته ای گفت: مسائلی میان طرفین باقی مانده اندک است اما باید حل شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------