آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

فرمانده سنتکام: ایران یک تهدید در منطقه است



فرمانده سنتکام،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی در گفت‌وگویی اختصاصی با یک روزنامه‌ عبری‌زبان ادعاهایی را درباره نقش ایران در منطقه مطرح و رویکرد آمریکا در قبال آن‌ را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اسراییل هیوم، کِنِت مک‌کنزی فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در غرب آسیا) که در آستانه پایان دوره خدمتش در این سمت است، در  آخرین سفرش به فلسطین اشغالی به عنوان فرمانده سنتکام در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه اسراییل هیوم در پاسخ به این سوال که از نظر او بزرگ‌ترین تهدیدها علیه امنیت و ثبات جهانی کدامند؟ مسکو یا پکن؟ گفت: به این سوال مستقیما پاسخ نمی‌دهم اما آنچه به شما خواهم گفت این است که ما در استراتژی دفاعی ملی و در رویکردمان، چین  و روسیه را تهدیدی چشم‌گیر می‌دانیم. کره شمالی و ایران هم تهدید محسوب می‌شوند اما نه به اندازه دوتای اول، اما [در نوع خود] یک تهدید و مسلما، تشکیلاتی افراطی‌اند. آمریکا قدرتی جهانی است، بنابراین ما باید دیدگاهی جهانی داشته باشیم و باید با بیش از یک تهدید دست و پنجه نرم کرد و توان برقراری تعادل میان این تهدیدها را داشت.

 

مک‌کنزی در پاسخ به این که جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا هنگام روی کار آمدن  در کاخ سفید گفته بود متوسل شدن به اعمال قدرت، آخرین راهکار خواهد بود و با توجه به این که این ایده در قبال روسیه کارساز نبوده است، آیا در خاورمیانه و در قبال ایران کارساز خواهد بود، بیان کرد: ما در قبال ایران چند هدف داریم. یکی این که (اجازه) ندهیم آن‌ها به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند. ما به روش‌های مختلف، در درجه اول روند دیپلماتیکی که همین حالا توسط مذاکره‌کنندگان‌مان دنبال می‌شود، این هدف را دنبال می‌کنیم. در عین حال، سهم من از [حل] این مشکل این است که مانع انجام دادن اقدامات متجاوزانه توسط ایران یا حتی نیروهای نیابتی‌شان علیه خودمان یا شرکای‌مان در منطقه شوم و در انجام دادن این کار موفقیت‌هایی هم حاصل شده است.

 

فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به فعالیت آنچه «نیروهای نیابتی ایران در منطقه» عنوان شد، می‌توان به محدود شدن ایران توسط برجام[توافق هسته‌ای] خوش‌بین بود، توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین کارهای بازدارندگی ما در منطقه، جلوگیری از بروز درگیری کشورها با یکدیگر است و از آن جلوگیری هم شده است. پایین‌تر از این سطح، مسلما فعالیت‌هایی در منطقه خاکستری انجام می‌شود، [مثلا] نیروهای نیابتی ایران و فعالیت‌های مخربشان. من نمی‌دانم ما توان این را داریم که واقعا چنین فعالیت‌هایی را متوقف کنیم اما کاری که از دستمان بر می‌آید، جلوگیری از گسترش تنش است و این به نوعی وظیفه‌ای اصلی در پیش روی ماست.

 

اودر ادامه این گفت‌وگودر پاسخ به این که اگر یک اسراییلی بود، با این که ایران بزرگ‌ترین تهدید را علیه جهان یا حداقل برای اسراییل ایجاد می‌کند، با ادعاهایی علیه ایران  با بیان این که من نمی‌توانم موضع اسراییل را تعبیر کنم، از جایگاه خودش و از دید سنتکام، ایران را یک بازیگر شرور اصلی خواند که  روی آن‌ها[ایران] به عنوان مجموعه اصلی تهدیدها هم در منطقه و هم خارج از آن متمرکز هستند.

 

مک‌کنزی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این که آیا اظهارات ایران را مبنی بر این که هدفش دست یافتن به سلاح هسته‌ای نیست، باور می‌کند یا نه، گفت: مهم نیست من چه چیزی را باور دارم. آنچه اهمیت دارد، چیزی است که مشاهده و کشف می‌کنم. آن‌ها[ایران] در حال حاضر با ما در یک روند مذاکره قرار دارند و من بر این عقیده نیستم که آن‌ها در حال حاضر در مرحله تولید سلاح هسته‌ای باشند.

 

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فلسطین اشغالی باید اظهارات آمریکا را مبنی بر این که هر کاری برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد، باور کند یا نه، گفت: ما سال‌هاست که شریک خوبی بوده‌ایم. من نمی‌توانم این سوال را پاسخ دهم ، فقط خود شما می‌توانید به آن پاسخ دهید. اما من به شما می‌گویم، بخشی از سفرم‌ به این‌جا و سفرهای دیگرم در منطقه در  هفته‌های اخیر برای فرستادن این پیام اطمینان‌بخش بوده است که آمریکا بر اهمیت این منطقه و روابطمان با دوستان ومتحدان‌مان در این منطقه واقف است و ما به تعاملمان ادامه خواهیم داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------