آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سفیر روسیه در ایران: بجای عبارت تهاجم نطامی از لفظ عملیات ویژه نطامی استفاده کنید



سفیر روسیه در ایران،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
سفیر روسیه در ایران گفت: ایالات متحده در افغانستان شکست ننگین خورد و حالا اذهان را از افغانستان به سمت اوکراین برده‌اند تا به سوال ما در خصوص اقداماتشان در افغانستان پاسخ ندهند.

به گزارش ایلنا، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در نشست خبری گفت: اولویت بر سر حوادث در اوکراین است؛ چند روز پیش مصاحبه‌ای داشتم؛ فاز فعلی مناقشه اوکراین در سال ۲۰۱۴ و یک کودتای غیرقانونی شروع شد. ما هروقت ابهامی داریم سوال می‌پرسیم و منتظر پاسخ هستیم. ما پرسیدیم آیا این انتخابات قانونی بود؟ آیا مانند ۲۰۱۰ این انتخابات دموکراتیک بود که من هم به عنوان ناظر حضور داشتم و در فرآیندی دموکراتیک آقای ویکتور یاناکوویچ‌ انتخاب شد. ما در خصوص انتخابات ۲۰۱۴ پرسیدیم و آن‌ها پروسه روسیه‌ستیزی آغاز کردند.

 

وی ادامه داد: می‌خواهم بحث افغانستان را مطرح کنم؛ بله ایالات متحده در این کشور شکست ننگین خورد و حالا اذهان را از افغانستان به سمت اوکراین برده‌اند تا به سوالات ما در خصوص اقداماتشان در افغانستان پاسخ ندهند.

 

سفیر روسیه در ایران عنوان کرد: آمریکا سال‌های سال است که در اوکراین سلاح‌های شیمیایی تولید می‌کند و به زودی این موضوع را فاش خواهیم کرد.

 

جاگاریان در پاسخ به این سوال که اروپایی‌ها می‌گویند روسیه پس از حمله به اوکراین به دنبال نابودی برجام است؛ موضع شما در خصوص این اتهام چیست، گفت: اول باید بگویم این عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین است و حمله نظامی نیست. ما صداهای گوناگونی شنیدیم که روسیه نمی‌خواهد در برجام باشد اما همه شما می‌دانید در توافق سال ۲۰۱۵ روسیه نقش قابل توجهی داشت و امروز هم نماینده ما آقای اولیانوف منبع اخبار وین بوده است. حالا ما منافع خودمان را هم در نظر می‌گیریم و باید مبادلات ما با ایران تضمین شود. ما می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است و این منافع برای ایران هم وجود دارد. شما به یاد دارید وقتی آمریکا از برجام خارج شد ما آن را محکوم کردیم.

 

سفیر روسیه در ایران در پاسخ به سوال ایلنا در مورد اینکه آیا اقدام روسیه صرف آنکه در شرق اوکراین عده‌ای به مسکو سمپاتی دارند از حیث منشور ملل متحد درست است، گفت: شرق اوکراین دو جمهوری به رسمیت شناخته شده است. پوتین یادآور کرد که اولین جنگ در اروپا که بمباران صربستان بود را ناتو و آمریکا تحمیل کردند و پس از آن حمله به عراق بود که بدون مجوز شورای امنیت انجام شد. لذا هر وقت برای آمریکا صرف دارد می‌گویند منشور ملل متحد و هر وقت صلاح نمی‌دانند، چیز دیگری می‌گویند.

 

وی ادامه داد: غرب از وضعیت حقوق بشر مثلا نگران است اما در این ۸ سال ۱۴ هزار نفر در شرق اوکراین کشته شدند و ۵۰۰ نفر از آنها کودک بودند اما یکبار اروپا صدایش درنیامد. در فرمت نرماندی و در زمان پترو پروشنکو توافق شده بود که دیگر شرق اوکراین را نزنند، اما متاسفانه اینگونه نشد و حالا دم از منشور ملل متحد می‌زنند. به همین دلیل معتقدم یک استاندارد دوگانه در این میان وجود دارد.

 

جاگاریان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه شما می‌گویید درخواست روسیه برای ارائه ضمانت کتبی از آمریکا به نفع ایران است، آیا با این فرض نباید تهران را در جریان این درخواست قرار می‌دادید، گفت: راجع به این موضوع با همتایان ایرانی در تماس هستیم اما نمی‌توانم جزئیات را بگویم و تنها مقامات عالیرتبه در تهران و مذاکره‌کنندگان در وین در جریان هستند. منافع ما برای خودمان مهم است اما این منافع ما به ضرر دیگران نیست. آیا فکر نمی‌کنید غربی‌ها می‌خواهند بین ما شکاف ایجاد شود؟ شما بدانید مقامات ما آقایان لاوروف و امیرعبداللهیان در ارتباط مستمر هستند.

 

وی افزود: شما در جنگ ٨ ساله با عراق یک شعار داشتید؛ «جنگ، جنگ تا پیروزی»، امروز هم شعار ما در عملیات ویژه نظامی در اوکراین همین است. ما تا رسیدن به اهداف‌مان در اوکراین، این عملیات را ادامه می‌دهیم.

 

سفیر روسیه در ایران  در پاسخ به این سوال که تا چه زمان این حمله نظامی را ادامه می‌دهید، گفت: امروز موضوعی در دنیا وجود ندارد که بدون حضور و کمک روسیه قابل حل باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------