آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!

وزارت امور خارجه آرژانتین در اقدامی خصمانه و بی‌اساس روز سه شنبه اعلام کرد که از پاکستان و سریلانکا خواسته است تا وزیر کشور ایران (احمد وحیدی) را به دلیل ادعای واهی بمب…

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: هر توافقی که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، در راستای منافع آمریکا است



جیک سالیوان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت که هرگونه توافق که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، در راستای منافع ملی آمریکا است.

به گزارش ایلنا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت که هرگونه توافق که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، در راستای منافع ملی آمریکا است.

 

وی در خصوص امکان همکاری آمریکا و روسیه بر سر دستیابی به توافقی برای احیای برجام، گفت که آمریکا بخشی از توافقی خواهد بود مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

 

سالیوان درباره نقش روسیه در توافق سال ۲۰۱۶ میلادی، گفت که روسیه انتقال اورانیوم غنی‌شده از ایران را پذیرفت تا ذخیره اورانیوم ایران زیر ٣٠٠ کیلوگرم باقی بماند و به این ترتیب این کشور توان ساخت سلاح هسته‌ای در کوتاه‌مدت را نداشت.

 

وی افزود که نباید در هیچ بخش خاصی از توافق جدید بر کشور خاصی تکیه کرد.

 

***

 

پنتاگون: آمریکا به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است

سخنگوی پنتاگون تأکید کرد که ایالات متحده به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است و اینکه روسیه مذاکرات وین را رهبری نمی‌کند.

 

به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با برنامه «فاکس و دوستان» شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» آمریکا تصریح کرد که آمریکا همچنان خواهان توافق هسته‌ای با ایران است.

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه روسیه مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را پیش می‌برد، گفت: «ایالات متحده همچنان خواهان دنبال کردن توافق هسته‌ای با ایران است و ایالات متحده بسیار زیاد در بحث‌ها و مذاکرات مشارکت دارد و اینطور نیست که مذاکرات برای توافق هسته‌ای به رهبری روسیه انجام می‌شود».

 

سخنگوی پنتاگون سپس افزود: «ما در این مذاکرات و گفت‌وگوها مشارکت داریم. ما خواهان مشاهده توافق هستیم. فکر می‌کنم که این بهترین برآیند باشد که ایران سلاح‌های هسته‌ای را دنبال نکند».

 

کربی در حالی از آمادگی واشنگتن برای توافق هسته‌ای با ایران سخن به میان آورده است که مقام‌های دولت بایدن تنها به دنبال آن هستند که توپ را به زمین ایران انداخته و از زیر بار مسئولیت خود برای احیای برجام شانه خالی می‌کنند.

 

***

 

سناتور ارشد آمریکایی: باید از مذاکرات برجام خارج شویم

یک سناتور ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مدعی شده که چنانچه مذاکرات وین به حصول توافق منجر شود بین ۹۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار نصیب ایران خواهد شد و دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بایستی از این گفت‌وگوها خارج شود.

 

«جیم ریش»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بعد از اتمام جلسه محرمانه‌ای در این کمیته با حضور «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در بیانیه‌ای مدعی شد که از «امتیازهایی» که دولت بایدن قرار است به ایران اعطا کند نگران است.

 

او در این بیانیه تصریح کرد: «دولت بایدن علی‌رغم مخالفت‌های شریکانمان در خاورمیانه و همچنین نگرانی‌های مشروع هر دو شاخه کنگره به دنبال توافق با ایران است. گزارش‌های رسیده از [مذاکرات] وین را در بهترین حالت می‌توان نگران‌کننده دانست و من از امتیازهایی که دولت قصد دارد به ایران اعطا کند هراس دارم.»

 

جیم ریش در ادامه مدعی شده که چنین توافقی به اعطای بین ۹۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار به ایران از محل رفع تحریم‌ها و خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست FTO آمریکا منجر خواهد شد.

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «از همه بدتر، این توافق می‌تواند پوتین را قادر کند زرادخانه‌ هسته‌ای خودش را تقویت کرده و در میانه حمله به اوکراین، نفع اقتصادی کسب کند. دولت باید از این مذاکرات خارج شود.»

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------